Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Nemůžete usnout a léků na spaní se bojíte kvůli vzniku závislosti? Vyzkoušejte přírodní metody – čaje z bylin nebo doplňky stravy. Jsou bez předpisu a můžete je užívat i dlouhodobě.

Špatně spíš? Vezmi na pomoc přírodní pomocníky

Únava
zdroj: Thinkstockphotos Únava
aktualizováno 15.03.2017, 16:11 | 15.03.2017, 16:11 | krasna.cz/120na80.cz

Nemůžete usnout a léků na spaní se bojíte kvůli vzniku závislosti? Vyzkoušejte přírodní metody – čaje z bylin nebo doplňky stravy. Jsou bez předpisu a můžete je užívat i dlouhodobě.

I u přírodních prostředků na spaní se ale vyplatí dodržovat pravidla užívání – „pouhé“ bylinky totiž mohou mít vliv třeba na účinky pravidelně užívaných léků. A vždy dbejte i na zdravý spánkový režim.


Bez spánkové hygieny to nepůjde

 

Choďte spát včas, pokud možno ve stejnou dobu, neponocujte.


Nepijte na noc alkohol ani nápoje s kofeinem.


Večer jezte jen lehká jídla a ne těsně před spaním.


Ložnici pečlivě větrejte, eliminujte zvuky navíc (např. tikot hodin) nebo přemíru světla.


Nečtěte si dlouho, nepracujte před spaním s počítačem.

 

Anketa
Pociťuješ jarní únavu?
 

 

Proč nemůžeme spát

 

Potíže s usnutím může přechodně způsobit fyzická bolest (nemoc, úraz atd.).


Častým viníkem je těžká životní situace – rozvod, úmrtí v rodině, ztráta zaměstnání.


Psychická nemoc – příznaky nejlépe posoudí psychiatr, do jisté míry i klinický psycholog.

 

Pokud se vás nic z toho netýká, vyzkoušejte přírodní pomocníky (do jisté míry pomohou i ve výše uvedených případech, ty ale potřebují i pomoc lékaře).


I na přírodu opatrně

 

Přírodní přípravky na spaní se dají užívat dlouhodobě, ale vždy je potřeba si projít složení – aby přípravek obsahoval opravdu jen přírodní složky, doporučuje web o zdraví 120na80.cz.


Cokoliv zvolíte, užívejte třeba 3–4 týdny, nečekejte okamžité účinky jako u léků.


Pokud v této době nedojde k citelnému zlepšení, obraťte se raději na lékaře.


Některé složky (např. třezalka) mohou mít vliv na účinek některých předepsaných léků (například hormonální antikoncepce, antidepresiv a dalších) – vždy proto konzultujte výběr s lékárníkem.

 

 

Čaje pro dobrý spánek

 

Jsou nejčastější formou využití účinků léčivých rostlin.
Seženete je jako samostatné bylinky v nálevových sáčcích nebo jako součástí bylinných nervových či uklidňujících směsí.
Čaje se připraví obvyklým způsobem – řiďte se návodem na obalu. Měli byste je pít teplé, ideálně půl hodiny před usnutím.

 

Po jakých bylinkách se shánět

 

Kozlík lékařský – má sedativní účinky, kromě nespavosti se uplatní při stresu, úzkosti nebo depresích


Meduňka lékařská – uvolňuje napětí, pomáhá odblokovat stres, navodit lepší náladu, uklidňuje a navozuje klidný spánek


Chmel otáčivý – má uklidňující účinky, využívá se kromě nespavosti k potlačení nervozity nebo stresu


Třezalka tečkovaná – třezalka působí jako antidepresivum, využívá se také při nejrůznějších nervových a neurologických onemocněních

 

ČTĚTE TAKÉ:

Spánek o tobě prozradí, jaká jsi
Potřebuješ se uvolnit? Zkus spánek jogínů
Kvalitní spánek zlepší tvůj den

 

 

Doplňky na spaní

 

Obsahují zejména extrakty z léčivých rostlin – kozlík lékařský, meduňku lékařskou, chmel otáčivý, třezalku tečkovanou, mučenku pletní.


Jejich další složkou je aminokyselina tryptofan – působí podobně jako třezalka, podporuje zvyšování hladiny serotoninu v mozku.
Mohou obsahovat také aminokyselinu theanin (pochází ze zeleného čaje) – pomáhá při navození lepšího uvolnění během spánku.


Jsou alternativou čajů především pro ty, kdo nemají rádi specifickou chuť bylinných čajů.

 

Aromaterapie k navození spánku

 

K uklidnění a navození spánku můžete silice inhalovat nebo použít do koupele.


V druhém případě je rozpusťte ve lžíci mléka nebo smetany, nepřidávejte přímo do vody.


Fungují např. heřmánek, meduňka nebo levandule.


Směsí bylinek můžete naplnit i malý povlak na polštář a umístit ho na postel, bylinky by se měly každý měsíc vyměnit.

 

Léky – přechodně a na krátkou dobu

 

Léky na spaní můžete sehnat pouze na předpis z rukou lékaře.
Měly by se užívat jen příležitostně – například pro překonání nespavosti při osobních problémech, které ovšem nemají dlouhého trvání.


Účinky léků jsou rychlé a silné, vzniká tak snadno riziko závislosti na nich.

0 hlasů
Vaše hodnocení