Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Odbila druhá hodina a ty jsi stále ještě vzhůru, převaluješ se v posteli a nemůžeš usnout. Pokud tohle zažíváš pravidelně, měla bys s tím začít bojovat. My ti poradíme jak.

Špatně usínáš? Bojuj s tím

Nespavost
zdroj: Thinkstockphotos Nespavost
aktualizováno 06.02.2018, 00:51 | 06.02.2018, 00:51 | Krasna.cz/lk

Odbila druhá hodina a ty jsi stále ještě vzhůru, převaluješ se v posteli a nemůžeš usnout. Pokud tohle zažíváš pravidelně, měla bys s tím začít bojovat. My ti poradíme jak.

Když dobrovolně každou noc vysedáváš u kompu a kontroluješ Facebook, píšeš na blog nebo paříš hry do dvou, do tří do rána a pak jsi ráno nepoužitelná, můžeš si za to sama, protože jsi prostě nešla spát včas.

Co když ale chceš spát, protože jsi strašně moc unavená, ale nemůžeš zabrat? Koukáš do tmy, hlavou se ti honí myšlenky, na budíku odtikávají minuty a hodiny a vytoužený spánek stále nepřichází? Pokud se ti tyto stavy pravidelně opakují, trpíš nespavostí a měla bys s ní začít bojovat, jinak tvůj život nebude stát za nic. 

Jak poznáš nespavost?
 

Usínáš pravidelně později než 30 minut poté, co si lehneš do postele? Před usnutím se ti v hlavě honí myšlenky, které nedokážeš zastavit, nedokážeš přestat přemýšlet, převaluješ se z jedné strany na druhou a spánek je pořád v nedohlednu - to je první příznak nespavosti.

 

Tou ale můžeš trpět i v případě, že se často probouzíš během noci (více než čtyřikrát) a trvá ti, než opět usneš. Nebo nedokážeš spát až do zvonění budíku a budíš se třeba i o hodinu dříve, než jsi měla v plánu.

 

Psychika dělá divy

 

Podle toho, jak dlouho porucha spánku trvá, může jít o nespavost krátkodobou, nebo dlouhodobou.

Ta první je poměrně normální a v určité fázi života jí trpěl asi každý. Způsobují ji náročné životní situace, které nám nedovolí usnout - nervy ze zkoušek, hádky v rodině, rozchod s milovanou osobou, úmrtí někoho blízkého... Všechny tyto situace často způsobují probdělé noci, ale jak vymizí intenzita pocitů, které způsobují, postupně vymizí i problém se spánkem.

 

 

Horší je dlouhodobá nespavost, kterou způsobují problémy trvající dlouhou dobu, s nimiž si člověk neumí poradit. Jednou z příčin dlouhodobé nespavosti může být například šikana ve škole, nebo třeba neuspokojivý vztah, ze kterého nejsi schopna odejít. O dlouhodobé nespavosti mluvíme, pokud problémy se spánkem trvají déle než měsíc.

Samozřejmě nespavost také mohou způsobit i zdravotní problémy, ale v tom případě si nemůžeš pomoci sama a musíš vyhledat pomoc lékařů. Mezi takové příčiny patří například silná bolest, nemoci srdce a dýchacího systému, ale také například léky, které můžeš brát na úplně jiné nemoci.

 

Začni s tím něco dělat

 

Trpíš-li problémy se spánkem, nejdřív zkontroluj svoji životosprávu. Pokud piješ hodně kávy, ale i silného čaje, alkoholu či energetických nápojů, tvému spaní to škodí. Tyto nápoje slouží naopak k tomu, aby tě probudily. Nemůžeš čekat, že vypiješ konvici kafe a za hodinu usneš jako špalek. Nemusíš se bez svých oblíbených drinků obejít úplně, ale pij je jen do tří odpoledne a pak už ne. Alkohol vynechej úplně.

PŘEČTI SI TAKÉ:
Kruhy pod očima? Skoncuj s nimi
TESTUJEME: Konec s váčky a kruhy pod očima
Pět základních pravidel zdravé diety

 

Dodržuj spánkovou hygienu. Je to pár jednoduchých pravidel, které by ti měly s usínáním pomoct.

1. Neválej se v posteli zbytečně. Lehej si až v okamžiku, kdy se ti chce spát a vstávej brzy po probuzení.

2. Když se ti přestane chtít spát poté, co se konečně dostaneš do postele, zase vstaň, věnuj se jiné činnosti a do postele se vrať, až se ti zase bude chtít spát.

3. Cvičení bys v případě, že špatně usínáš, měla dělat nejpozději brzy odpoledne, aby tvé tělo mělo dostatek času se zase zklidnit.

4. Pokud jsi ve stresu, zbav se ho cvičením, nikoliv léky. Zajdi si zaběhat, na box, na dlouhou procházku do přírody. Způsoby, jak se uklidnit, jsou různé, ale měla by sis najít nějaký, který na tebe funguje, abys ho mohla v případě potřeby použít.

5. Mezi osvědčené způsoby patří teplá koupel s uklidňujícími bylinkami, kterou si ale dopřeješ aspoň dvě hodiny před spaním. Pokud si půjdeš lehnout hned po koupeli, budeš rozpařená, tvé tělo bude mít roztažené cévy, kterými bude rychleji proudit krev, což  tvému spánku nepomůže.

6. Jak už jsme psali výše, nepij kávu, čaj ani alkohol v odpoledních hodinách. Navečer bys neměla jíst ani těžká jídla a poslední pokrm sněz asi tři hodiny před usnutím. Když si však půjdeš lehnout hladová, tvému spánku to taky neprospěje. Dobré usínání můžeš podpořit bylinkovým čajem na uklidnění.

6. Měla by ses naučit mít pravidelný denní režim, ve kterém bude kromě povinností místo i na zábavu, relax a odpočinek. Vše by se mělo odehrávat ve daném časovém úseku, aby si tvé tělo zvyklo dodržovat určité stereotypy.

7. Před spánkem neřeš problémy. Nejen, že se říká "ráno moudřejší večera", což znamená, že ráno se ti nezdají problémy tak velké, ale navíc tě to před spaním rozčílí a bude se ti špatně usínat. Před spaním se věnuj jen příjemným věcem, které máš ráda. Poslechni si nějakou hudbu, podívej se na pěkný film nebo si čti.

 

 

8. Přizpůsob si prostředí, ve kterém spíš. Vadí-li ti tikající hodiny, odnes je z pokoje, svíti-li ti do postele světlo z ulice, pořiď si silné závěsy. Také pomáhá, když máš pokoj pěkně uklizený, aby energie mohla proudit.

9. Nauč se nějakou relaxační techniku, kterou vyzkoušej, když nemůžeš usnout. Stačí se soustředit na dech a zklidnit svoje myšlenky, spánek přijde sám. Výborná technika na zklidnění je Jóga Nidra. Můžeš si ji zdarma stáhnout: ke stažení zde. Toto dvacetiminutové cvičení zklidní celé tvé tělo a ty načerpáš spoustu energie.


Spánková laboratoř jako poslední záchrana

 

Jestli dodržuješ spánkovou hygienu a stejně máš problémy se spánkem a ráno se budíš nevyspalá, můžeš vyzkoušet spánkovou laboratoř. Tam tě budou během spánku sledovat pomocí přístrojů, které pomohou odhalit poruchy spánku.

Můžše také zkusit navštívit lékaře. Pozor, někteří lékaři mají sklon nespavost odbýt jako nezávažný problém, takže pokud máš pocit, že se ti nedostalo patřičné pozornosti a pomoci, zajdi do jiné ordinace. Takové podcenění může mít podobu věty: "To víte, dneska špatně spí každý, to musíte nějak přemoci". Lékař by ti ale také neměl hned napsat prášky na spaní a tím s tebou skončit. Prášky na spaní mohou být krátkodobým řešením, pokud jsi fakt unavená a potřebuješ se vyspat, ale z dlouhodobého hlediska je lepší postupovat jinak. Například vyzkoušet terapii nebo akupunkturu.
 



3 hlasů
Vaše hodnocení