Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »

Uspěchaný svět, tak nazývají naší dobu nejenom senioři. Všechno musí být hned a hlavně dokonalé. Člověk má občas pocit, že mu z toho vybuchne hlava a jediné, co si přeje, je zalézt pod peřinu a přečkat, až tihle bubáci zalezou.

STRES: Zabiják tvého štěstí?

Stres
zdroj: Thinkstockphotos Stres
aktualizováno 23.08.2018, 16:17 | 23.08.2018, 16:17 | Karolína Šimečková

Uspěchaný svět, tak nazývají naší dobu nejenom senioři. Všechno musí být hned a hlavně dokonalé. Člověk má občas pocit, že mu z toho vybuchne hlava a jediné, co si přeje, je zalézt pod peřinu a přečkat, až tihle bubáci zalezou.

Věděla jsi, že průměrný student má v dnešní době podobnou hladinu stresových hormonů v těle, jako pacient psychiatrické léčebny na začátku minulého století? Stres a rychlost všeho toho okolního světa nepůsobí dobře nejen na tebe, ale na mnohem víc lidí, než si dokážeš představit. V dnešním článku ti představíme několik tipů a triků, pomocí kterých se naučíš nakládat se stresem a napětím.


1. Zastav se na chvilku


Od rána někam spěcháš. Nejprve do školy, po škole na kroužek z něj pak domů, abys stihla epizodu svého oblíbeného seriálu a tak dále. Nekonečný kruh plný stíhání a dohánění. Zkus se ale na chvilku zastavit. Rozhlédni se kolem tebe a obdivuj krásu, která tě obklopuje. Je jedno, jestli se zaměříš na ty nádherné růže, které rostou sousedům přes plot, nebo na vůni čerstvě upečeného koláče linoucí se vzduchem. Svět je plný takovýhle maličkostí, které ti můžou z fleku udělat radost a zlepšit den. Všímej si jich víc a nech je, ať tě svým kouzlem pohltí, i kdyby jen na minutu.

 


2. Změň způsob svého myšlení


Ano, to se samozřejmě řekne snadněji, než se to dělá. Pointa ale není v celkové změně, spíše v uvědomení. Lidský mozek má totiž tendence tíhnout k negativitě a vidět věci černěji, než ve skutečnosti jsou. Podobně jako u onoho přísloví, jsme dříve znepokojeni trny v růžovém keři, namísto okouzlení pohledem na nádherné růže. Zkus procvičovat své vědomí. Kdykoli budeš mít na něco negativní názor, zkus se na tu věc podívat z více úhlů a pokus se najít na ní něco pozitivního. Popros svoji dobrou kamarádku či člena rodiny, aby tě zarazil, pokud si budeš na věci kolem moc stěžovat, a pomohl ti v té situaci vidět to pozitivní. Hlavně nezapomínej, že tvé myšlení se nezmění ze dne na den. Jsou to jen malé krůčky, díky kterým bude ale tvůj svět vypadat lépe a lépe.

 

ČTĚTE TAKÉ:
TEST: Ohrožuje tě stres?
Tohle udělá stres s tvojí pletí
Nauč se zahánět stres jinak než jídlem

 

3. Nehřeš slovy


Nejde jen o negativní myšlenky, ale i slova. Zkus se zamyslet, jak často si na něco stěžuješ, někoho pomlouváš, šíříš nepříjemné drby. Zkus s tím skoncovat. Pomoci ti může kniha od Willa Bowena Svět bez stížností, která ti odhalí, co se skrývá za stěžováním a proč je stěžování tak destruktivní. Navzdory tomu, jak moc si stěžováním sami ubližujeme, je to tak silný a rozšířený návyk, že k tomu, abychom se ho zbavili, potřebujeme informace, podporu a ten správný impulz. K tomu všemu ti pomůže tato knížka obsahující krom informací i fialový náramek. Používání tohoto náramku využil Will Bowen jako pomůcku pro sledování úspěchu při překonávání návyku si stěžovat: jednoduše ho máš na ruce a když svou nestěžovací výzvu porušíš, musíš ho přesunout na druhou ruku. A takto stále dokola, dokud si nevydržíš nestěžovat alespoň po dobu 21 dní. Tato myšlenka se rozšířila po celém světě a do dnešní doby bylo rozdáno více než 11 milionů těchto purpurových pomocníků.

 

 

4. Minuta přemýšlení


Kdykoli budeš mít během dne čas, sedni si na chvilku a pomoc si utřídit své myšlenky. Pusť si svou oblíbenou písničku, zavři oči a popřemýšlej nad svým životem. Je něco, co tě dělá opravdu šťastnou? Nebo naopak něco, co ti přidělává starosti? Roztřiď si tyto pocity do jednotlivých kategorií a ty špatné se pokus ventilovat pryč. Ani ve svém podvědomí totiž nepotřebuješ věci, které ti akorát přidělávají starosti.

 

5. Cvič jógu


A je jedno, jestli doma podle lekce na youtube či v tělocvičně za povzbuzování lektorky. Jóga je skvělý způsob cvičení, relaxace a učení se být vědomí. Zaměřuje se na dýchání, pohyb a meditaci, a pomáhá ti kontrolovat svou mysl i tělo. Naše mysl se často rozbíhá do miliónů různých směrů. Jóga ti může pomoci zklidnit tvé myšlenky a být více pozitivní ohledně vlastních záměrů.

 

Anketa
Jsi ve stresu?
30 hlasů
Ano.
8 hlasů
Občas.
0 hlasů
Nikdy.
Hlasovalo 38 lidí
 


6. Udělej si čas na sebe


Poslední a zároveň nejdůležitější bod je hlavně o tvé preferenci štěstí. Jak si představuješ svůj ideální den? Zahrnuje tvé oblíbené jídlo, sledování seriálů, tanec, klidně i úklid? Udělej si na tyto maličkosti čas a to alespoň dvakrát do týdne. Nedej na řeči o tom, že je lenošení špatné. Ty sama totiž nejlépe víš, co potřebuješ k tomu, abys byla šťastná. Stůj si za svým názorem a šiř kolem sebe pozitivní myšlení. Tvůj úsměv na cizince v hromadné dopravě či pochvala kamarádky dokáže zlepšit den daleko víc, než si dokážeš představit.



0 hlasů
Vaše hodnocení