Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlášení »  |  Registrace »
reklama

Až 75 % žen trápí PMS, tedy premenstruační syndrom. Menstruace je otravná už sama o sobě, proč se nechat trápit ještě něčím navíc?

Menstruace nemusí znamenat utrpení

Menstruační potíže
zdroj: Thinkstockphotos Menstruační potíže
aktualizováno 05.02.2017, 00:20 | 05.02.2017, 00:20 | Krasna.cz/trm

Až 75 % žen trápí PMS, tedy premenstruační syndrom. Menstruace je otravná už sama o sobě, proč se nechat trápit ještě něčím navíc?

Pod pojmem premenstruační syndrom (PMS), někdy také nazývaným premenstruační tenze (PMT), se skrývá celá řada příznaků a obtíží, které nám znepříjemňují druhou polovinu menstruačního cyklu. Patří mezi ně přecitlivělost prsou, záchvaty sebelístosti, plačtivosti, úzkosti a deprese, přehnaná podrážděnost a agrese, nepříjemný tlak v hlavě a bolest hlavy, bezdůvodná únava, oteklost a nafouknutí břicha a neudržitelná chuť na jídlo.


Příznaky PMS nejsou u každé ženy stejné, silněji bývají prý prožívány v mladém věku, než se cyklus upraví. Zlepšit by se to mělo při užívání antikoncepce, po porodu a zhruba od třiceti či čtyřiceti let. Liší se i svou mírou, rozhodně by ale měly být snesitelné. Pokud překročí únosnou hranici, jedná se o tzv. premenstruační dysforickou poruchu (PMDD), která již vyžaduje konzultaci s lékařem.

 

Můžeš se PMS bavit?


Bohužel ne. PMS má údajně každá žena, některé ho mají ale natolik slabý, že ho ani nevnímají. Proč vlastně PMS máme? Na to nikdo nezná odpověď. Není totiž dosud vysvětleno, co vlastně PMS způsobuje. Na vině nejspíš budou hormonální změny, které menstruaci provázejí a které v těle vyvolávají různé reakce. Jiné teorie mluví o hormonálně podmíněných chemických reakcích přímo v mozku.

 

 

Co příznaky zmírní

 

Můžeš ale udělat maximum pro to, abys účinky PMS zmírnila. Začni u svého jídelníčku. Jestli tě trápí PMS, kontroluj, zda dostatečně piješ. Do jídelníčku bys měla zařadit více čerstvého ovoce a zeleniny, naopak omez sůl, sladké, alkohol, kofein, bílé pečivo a hotové pokrmy, které obsahují hodně soli, glutamátu a dalších látek, které ti dvakrát moc neprospívají.

 

Proti zmírnění příznaků by ti mohla pomoct vláknina, vápník, hořčík, vitamín B, C a E, pupalkový olej či výtažky z jinanu dvojlaločného. Zařaď také potraviny bohaté na železo, jako jsou játra, ledvinky, játrové paštiky, melasa, sušené meruňky, dýňová a slunečnicová semínka, mandle a sušené pivovarské kvasnice. Menstruační krví se totiž připravuješ a velké množství železa, proto je potřeba ho doplnit.

 

Rychlou pomoc ti poskytne heřmánkový čaj, teplo (sprcha, zalézt si pod peřinu, obklad na břicho) a klid. Zabrat by mohla i masáž zad a břicha, nebo cviky, které obsahují prohýbání páteře.

 

Jestli bereš antikoncepční pilulky, poraď se s gynekologem, mohl by ti pomoct vybrat jiný typ, který může příznaky PMS upravit.

 

Pozitivní efekt má i pravidelné cvičení. Tím totiž zmírníš stres a napětí a dosáhneš určité vyrovnanosti, která je pro zvládnutí PMS velmi podstatná. Prospěje ti pravidelná chůze, běh nebo plavání. Pohyb ti pomůže i od napětí v prsou a zbaví tě nateklosti a zavodněnosti organismu.




6 hlasů
Vaše hodnocení