Také jste doposud nedali dopustit na zahraniční spisovatele a spisovatelky? Abych řekla pravdu, tak já snad nikdy dobrovolně po českém autorovi nesáhla (vyjma povinné četby).

RECENZE: Podvodnice SLOVENSKÉ spisovatelky překvapila

Čtenářka
zdroj: Thinkstockphotos Čtenářka
aktualizováno 02.04.2016, 00:00 | 02.04.2016, 00:00 | Dominika Nováková/Krasna.cz

Proto jsem byla tak překvapena, když jsem dostala do rukou knihu Podvodnice od spisovatelky Kristíny Ježovičové, která je dokonce SLOVENSKÉ národnosti!

Tuším, že většinu z vás nezaskočí slovenský spisovatel, já zato byla překvapená, nikdy jsem nikde ve výloze ani v knihovně nezaznamenala slovenského autora, a najednou mám onu knížku doma. Obecně jsou Slováci více přizpůsobiví, však také se velká část filmů ani do slovenštiny nedabuje a chodí do kina (i děti!!) na české filmy (tím myslím i zahraniční s českým zvukem).

Ještě než se dostanu k samotnému ději, tak právě jako Čechovi mi nesedělo, když knížka několikrát odkazovala na rodný slovenský jazyk. Vůbec nemám záměr být kritická, ne že by mi slovenština snad vadila, kdepak! Jenom jsem tak podvědomě vnímala, jako by autorka měla být Češka a po chvíli vlastně zaznamenám, že ne. Myslím, že až knížku otevřete vy, pochopíte, o čem mluvím.

Kniha Podvodnice

Děj začíná tím, že se hlavní postava, dívka, probere z jakéhosi menšího kómatu a začne plynule mluvit slovensky. Kdyby jen mluvit, ale i myslet. Přitom by správně měla ovládat dobře německý jazyk, ale tomu najednou rozumí o něco méně, a tedy i své rodině vlastně příliš nerozumí. Dívka zapomněla na velikou část svého předchozího života, a je tedy uvedena do absolutně nových situací, které by pro ni měly být běžnou záležitostí. Její německá rodina ji také nepoznává a maminka je z ní neustále nešťastná. Dívka ji chodí utěšovat a objímat, ale vůbec se u ní pocitově necítí jako u matky.

PŘEČTI SI TAKÉ:

Víš, co o tobě prozradí den narození?
Víme, co se děje v našem těle, když se do někoho zamilujeme
Neustálá chuť na sladké? Takto ji překonáš!

Když se večer k dívce proplíží do pokoje manžel její sestry (prý jako každý volný čas, když spolu byli předtím) a dělá jí nemravné návrhy, dojde jí, že musela žít opravdu špatně. Aby toho nebylo málo, při jedné z procházek po městě narazí děvče do své dvojnice, která je naoko stejná, ale zato ještě o něco více bláznivá. Téměř bez svolení si s ní vymění její život a dívka začíná od znovu. K tomu ještě musí vyřešit její smluvené manželství, které má zachránit a zajistit celou její rodinu. Toho chlapa ale nikdy neviděla a rozhodně nemá v plánu s ním strávit celý svůj život.

Jak můžete asi sami vidět, byla jsem překvapená, kolik rozdvojek a zápletek knížka nabízí a člověka nenechá ani jediná kapitola v klidu... Musím uznat, že si má první slovenská spisovatelka zaslouží skutečně poklonu.

Nakladatelství: Brána

Rok vydání: 2015 (1. vydání)

Počet stran: 250 str.