Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

5 základních pravidel, jak se zbavit nadváhy.

5 důležitých NE, která vás konečně zbaví nechtěných kil

Kamarádky ve fitness
zdroj: Getty Images Kamarádky ve fitness
aktualizováno 21.01.2019, 16:30 | 21.01.2019, 16:30 | doma.cz

5 základních pravidel, jak se zbavit nadváhy.

Důvodů nadváhy může být celá řada, a to včetně dlouhodobých onemocnění nebo třeba potravinových alergií. Nadváha či obezita mohou být rovněž původcem budoucích zdravotních problémů, od kardiovaskulárních onemocnění přes ortopedická až třeba po psychosociální. Nejlepší prevencí je mít svou váhu a stravovací režim pod kontrolou. Ale jak na to?

 

Není to až tak složité, když budete mít v hlavě těchto pět základních pravidel.

 

NEmůžete více jíst, než se hýbat

 

Začátky bývají obtížné a výjimkou rozhodně není ani hubnutí. „Je potřeba si jednoho dne říci, že je načase změnit svůj životní styl. Je to o odhodlání vstoupit do jiného světa, vykročit z komfortní zóny, upravit svůj režim a uvědomit si, že dosavadní styl života a stravování nebyl správný,“ radí profesor MUDr. Vladimír Teplan, DrSc., odborný garant výživového programu Cambridge Weight Plan. Nadváhu nebo obezitu totiž způsobuje především dlouhodobý vyšší příjem energie, než je její výdej. Pro hubnutí by se poměr příjmu a výdeje energie měl zcela obrátit, je tedy obecně nutné ubrat na jídle a přidat na výkonu.


Nelze ale hubnout tím, že tělo vyhladovíte. Pokud vám jde o dlouhodobě udržitelný životní styl, jezte přiměřené porce, zkoušejte ale eliminovat očividně nezdravé potraviny (smažené, sladkosti, limonády, bílé pečivo) těmi zdravějšími (ovoce, zelenina, tmavá mouka, luštěniny, ořechy, kysané mléčné výrobky). Hladovět nebudete, zdravější potraviny obecně zasytí více (díky vláknině, bílkovinám, složitým sacharidům) a nerozkolísají hladinu krevního cukru tak, jako rychlé cukry. Dodají vám tak spolehlivě i potřebnou energii pro cvičení a radost z pohybu.

 

Fitness
(Foto: Getty Images)

 

NEnechte se zlomit první krizí

 

Nejdůležitější je ale vytrvat. Pokud se podaří dietní plán poctivě dodržovat první tři krizové týdny v kuse (říká se, že vytvořit návyk trvá 21 dní), lze jej poté snáze přijmout již jako běžnou součást života. V tomto období se projeví první výsledky, které poskytnou nepostradatelnou motivaci, s níž hubnutí půjde o poznání lépe. Skvělou motivací je také hubnutí v rodině nebo v úzkém kruhu přátel. Nejenže před sebou nemáte tolik ostychu jako před cizími lidmi, ale navíc se vzájemně motivujete, protože jste si neustále na očích.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Hubnutí se zastavilo? 8 triků, jak znovu začít hubnout
Rychlé hubnutí je nezdravé! Jak hubnout správně a natrvalo?
12 triků pro HUBNUTÍ BEZ NÁMAHY


NEstresujte se

 

Zásadní je také vyhýbat se stresu a udržovat si pozitivní myšlení, například i díky podpoře přátel, rodiny a partnera. Stres a nervozita působí při snaze zhubnout kontraproduktivně, neboť je častým zvykem tyto pocity zahánět jídlem. S tím musíte skoncovat. Sladký koláček nebo nácštěva fastfoodu vám možná udělá na chvíli dobře, jenže pak přijdou výčitky a bohužel i kila. Místo toho jděte na procházku, jděte si zaběhat, tančete, skákejte, věnujte se prostě pohybu. Odplaví stres stejně účinně.

 

Zdravá strava
(Foto: Getty Images)


NEzapomeňte si od diety občas odpočinout

 

Neustále se opakující lehké pokrmy už nemůžete ani vidět a máte pocit, že s dietou musíte přestat? Odpočiňte si od diety, ale jen na chvíli! Krátká pauza určitě neuškodí, umění je ale během ní nepřibrat. Zkuste změnit svou pohybovou aktivitu nebo obměnit jídelníček věcmi, které vám chutnají, ale nemají tak vysokou energetickou hodnotu. Může to být ovoce, to však ideálně v dopoledních hodinách pro svůj vyšší obsah fruktózy, ale také zelenina nebo třeba houby. „Zkuste občas vybočit ze stereotypu a vyzkoušejte jídla, která jste nikdy neochutnali. Pokud hledáte inspiraci, zajděte si třeba do vegetariánské restaurace,“ radí výživový poradce Ing. Lukáš Vrána.

 

NEnechte se odradit


Hubněte tak, abyste se mohli líbit svému okolí, partnerovi, a především sami sobě. Při hubnutí se nenechte odradit vlastními negativními myšlenkami nebo názory vašeho okolí. Klíč k vysněné postavě a lepšímu zdraví je jednoduchý – vytrvalost, cílevědomost a silná vůle. Může to dokázat každý, kdo se postaví výzvě čelem. Tedy i vy!



0 hlasů
Vaše hodnocení