Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Nepodléhejte zbytečně zimnímu splínu. Přinášíme vám tipy na potraviny, které vám chladné dny pomohou v pohodě přečkat a zároveň jsou zdravé, a tak prospějí imunitě.

5 superpotravin, které zahřejí a zlepší náladu i v krutých mrazech

Mrazivá svačinka
zdroj: Getty Images Mrazivá svačinka
aktualizováno 25.12.2018, 00:00 | 25.12.2018, 00:00 | Krásná.cz

Nepodléhejte zbytečně zimnímu splínu. Přinášíme vám tipy na potraviny, které vám chladné dny pomohou v pohodě přečkat a zároveň jsou zdravé, a tak prospějí imunitě.

Také nesnášíte zimu a mráz vám zalézá pod oblečení? Vsaďte na skvělé potraviny, které vás rozehřejí příjemně zevnitř. S nimi přečkáte i i nejchladnější dny.


1/ Ovesné vločky pro lehčí start do chladného rána

 

Přirozeně bezlepkové ovesné vločky jsou doslova nadupané vitaminy, minerály, vlákninou a antioxidanty. Kromě těchto významných látek mají ovesné vločky i ideálně vyvážený obsah základních živin a těžko budete hledat potravinu, která by se jim v energetické výhodnosti přiblížila. V ranním shonu navíc kromě rychlé přípravy oceníte i okamžité zasycení bez pocitu těžkého břicha a výčitek, že jste hned na začátku dne pozřeli kalorickou bombu. Hlídáte-li si cholesterol nebo cukr, jsou pro vás ovesné vločky rovněž vhodnou volbou. Je prokázáno, že v nich obsažený beta-glukan dokáže účinně snižovat celkový cholesterol a hladinu cukru v krvi.

 

Ovesná kaše
(Foto: Getty Images)

 

Náš tip: Dopřejte si třeba hřejivou ovesnou kaši s kousky ovoce, které nechte lehce ohřát a zkaramelizovat na pánvi, skvělá jsou jablka, hrušky nebo švestky. Dochutit můžete špetkou skořice či kardamomu, také má prohřívací schopnosti.

 

2/ Avokádem proti náročnému dopoledni

 

Avokádo se od klasického ovoce významně liší svým složením – neobsahuje totiž příliš sacharidů, ale tělu prospěšné tuky, a je tak vhodným doplňkem k vyváženému jídelníčku. Dužina avokáda obsahuje dvacet různých vitaminů a minerálů. Kromě toho v avokádu najdeme také zvýšené množství draslíku, který pomáhá snižovat krevní tlak a předcházet infarktu myokardu nebo cévní mozkové příhodě. Přestože je avokádo jednou z nejtučnějších potravin rostlinného původu na světě, obsahuje zdraví prospěšné mononenasycené mastné kyseliny, které prospívají srdci. Avokádo proto není bezdůvodně nazýváno superpotravinou. Vědecky bylo prokázáno, že zlepšuje náladu, a to už musí být důvod ho vyzkoušet, pokud jste to ještě neudělali! Nejznámější úpravou je asi guacamole, které poslouží jako energeticky nabitá „svačinka”, obzvlášť na podzim vám bude chutnat i zapečené v troubě.

 

Avotoast
(Foto: Getty Images)

 

Náš tip: Vezměte plátek žitného chleba, avokádo, trošku másla a dle chuti koření (chilli, sůl, pepř, aromatické bylinky). Pokrájejte avokádo na tenké plátky a poklaďte na namazaný chléb. Okořeňte dle chuti. Přidat můžete ještě plátek mozzarely, zastřené vejce nebo lahodnou sušenou šunku. Hodí se jako vydatná snídaně, rychlý oběd nebo lahodná večeře.


3/ Dýně jako polévka i hlavní chod

 

Dalo by se říct, že využívat dýni jen na vydlabání před Halloweenem, je vlastně urážkou této na vitaminy bohaté a všestranně použitelné zeleniny. Nejdůležitějším trumfem dýně je vysoký obsah vitaminu A, který vás mimo jiné může ochránit před šedým zákalem nebo degenerativním onemocněním oční sítnice. Díky vysokému obsahu antioxidantů je zdatným bojovníkem proti nemocem, bílkoviny a mastné kyseliny obsažené v jejích semíncích pomáhají snižovat cholesterol a chemická sloučenina L-tryptofan prokazatelně působí proti špatné náladě. Potřebujete další důvody, proč dýni přijmout do kuchyně?

 

Dýně se díky své výrazné chuti hodí na přípravu polévek, můžete ji zapéct s masem a brambory v troubě nebo si z ní upéct zdravý moučník. „S chladnými dny je velmi důležité přeorientovat se na tepelnou úpravu jídel (pečení, vaření v páře, polévkové vývary…), a pokud to lze, využívat hlavně sezónní potraviny. V zimě určitě nevynechávejte z jídelníčku maso – je významným zdrojem energie a tepla, tělo má s jeho zpracováním více práce, takže se i více zahřeje. To samé platí i pro tučnější ryby,” říká Hana Borkovcová, výživová poradkyně programu Cambridge Weight Plan.

 

Náš tip: Seznamte se s celou škálou dýní. Hokkaido se hodí do polévek i dezertů, ze špagetové po upečení skutečně snadno vydlabete hmotu podobnou svou strukturou špagetám, lahodná je ale i nasládlá chioggia nebo žaludová dýně s jemnou oříškovou chutí.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Proč v zimě tloustneš víc než v létě? A JAK TOMU PŘEDEJÍT?
10 věcí, které jsou na zimě pozitivní
I vlasům může být zima! Jak je v chladném počasí chránit?

 

4/ Jablka zaženou odpolední chutě na sladké

 

Jablka v různých podobách působí příznivě na celý náš organismus. Jsou významným zdrojem vitaminu C a řady minerálů – od draslíku, fosforu, hořčíku, vápníku, po zinek a další. Známé jsou také jejich detoxikační účinky – v jablkách obsažený pektin na sebe váže nadbytečné tekutiny a toxické látky a odvádí je ven z těla a povzbuzuje také střevní činnost.

 

Pokud si zrovna striktně hlídáte jídelníček, jablka vám předsevzetí neohrozí. I když jsou hodně sladká, mají nízký obsah kalorií, dopřát si je tedy můžete bez výčitek. Kromě toho, že uspokojí chuť na dezert, budete se po nich cítit příjemně zasycení – pocit sytosti navozuje právě pektin, který v žaludku nabobtná.

 

V zimních dnech klesá naše chuť na studené pokrmy i syrové ovoce a zeleninu, jablek se ale rozhodně nevzdávejte! Můžete si je dopřát i v teplé variantě. Pečená jablka vám budou závidět kolegové v práci a připravit je můžete i pro rodinu jako zdravý zákusek. Výčet pozitivních účinků jablek je nekonečný. Věděli jste třeba, že sklenice jablečné šťávy nebo čaje ze sušených jablek dokáže zklidnit před spaním a zajistit tak kvalitní spánek? Vyzkoušejte to!

 

Náš tip: Jablko je skvělým základe i do smoothie a ovocných šťáv. Nebojte se ho ale míchat i se zeleninou. I když se to obecně nedoporučuje, protože kombinace šťáv z ovoce a zeleniny může na citlivé trávení působit agresivně, jablko je světlou výjimkou. Zkuste ho třeba se špenátem, růžičkovou kapustou, i pikantním zázvorem. Je i šikovnou variantou, jak levně zvýšit objem zdravého nápoje.

 

Anketa
Máte rádi chilli?
3 hlasy
Nevadí mi.
Hlasovalo 15 lidí
 

 

5/ Chilli prohřeje a zvedne náladu po náročném dni

 

Chilli papričky jsou dalším pokladem v kuchyni. Pálí sice jako čert, což má na svědomí látka kapsaicin, nicméně jejich přínos pro zdraví bývá často nedoceněný. Právě kapsaicin, který zrychluje metabolismus a bojuje tak proti tukovým zásobám, dokáže tělo také pořádně zahřát, což v chladných dnech obzvlášť potřebujeme. „Termogenní potraviny jsou vhodnou výbavou do zimních plískanic. Nicméně lidé s vysokým krevním tlakem, hyperaktivní jedinci a lidé trpící na bolesti hlavy by měli termogenní potraviny jíst s rozumem,” upozorňuje Hana Borkovcová.

 

Chilli papričky dále obsahují vitamin C a A, minerály, pomáhají snižovat „špatný” LDL cholesterol, regulují hladinu cukru v krvi. V tmavých a nevlídných dnech vám také mohou zlepšit náladu – kapsaicin v krvi totiž podněcuje produkci tzv. hormonů štěstí, endorfinu a serotoninu. Chilli nemusíte přidávat pouze do omáček, určitě vám zachutná i ve variantě sladší, a přitom ne vyloženě nezdravé. Už jste měli vysokoprocentní čokoládu s chilli?

 

Náš tip: Chilli se používá i v kosmetice. Najdete ho zejména v mastech na bolavá záda a namožené svaly, které prohřeje a dopřeje jim rychlé uvolnění. Prohřívací efekt se využívá i v boji s celulitidou, dokáže působit v podkoží, kde vznikají problematické tukové polštáře.



0 hlasů
Vaše hodnocení