Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Kratší dny ovlivňují negativně psychiku a často jsme v pokušení více jíst. Cvičení na čerstvém vzduchu nám podle odborníků nejen pomůže dostat se i přes zimu do lepší kondice, protože rychleji spalujeme tuky, ale dodá nám také energii a zvedne nál...

6 rad, jak sportovat v zimě venku

Cvičení v zimě
zdroj: Imagio.cz Cvičení v zimě
aktualizováno 19.11.2014, 10:48 | 19.11.2014, 10:48 | Krasna.cz/trm

Kratší dny ovlivňují negativně psychiku a často jsme v pokušení více jíst. Cvičení na čerstvém vzduchu nám podle odborníků nejen pomůže dostat se i přes zimu do lepší kondice, protože rychleji spalujeme tuky, ale dodá nám také energii a zvedne náladu.

„Cvičení na čerstvém vzduchu snižuje napětí i frustrace. Je prokázáno, že v zimě jsou tyto účinky mnohonásobně intenzivnější. Studené počasí osvěží a lépe stimuluje naše smysly. Naše tělo musí v chladu pracovat mnohem tvrději, proto se produkce endorfinů zvyšuje, což nás činí šťastnějšími. Vystavení se přirozenému světlu je navíc nejlepším bojovníkem proti depresím způsobenými současnými kratšími a tmavými dny," říká Jana Havrdová z Českého svazu aerobiku a fitness FISAF.cz, který chce projektem „Česko se hýbe“ zlepšit životní styl české populace.

 

Dalším bonusem cvičení v zimě je rozhodně to, že spalujeme mnohem více kalorií než v jiné roční období. A pokud se necítíte hned na běhání, začněte rychlou chůzí, To ostatně považují odborníci za nejzdravější cvičení vůbec. Nezatěžují se jí klouby ani páteř (zejména pokud nemáte právě ideální váhu), naopak podporuje posilování středu těla a výborně se s ní hubne – ozdravný systém nastartujete velice rychle díky deseti tisícům kroků denně, což není nijak moc.

 

1. Dobrá výbava nad zlato


Tím nemyslíme velkou investici do outdoorového vybavení, ale správné vrstvení, které udrží vaše tělo v teple. Obecně doporučovaný je systém tří vrstev. Jako první vrstva se používá funkční prádlo, které dokáže transportovat vlhkost od těla. Druhá vrstva by měla být zateplovací a zároveň prodyšná, aby se skrz ni vlhkost z první vrstvy mohla odvádět dále. Třetí vrstvou jsou kvalitní bundy, které ochrání proti větru, dešti a zároveň propouští pot ven. A pozor na únik tepla hlavou - rozhodně nezapomínejte na čepici. Šátek na krku vám bude navíc ohřívat vzduch, který dýcháte.

 

Posilování
(Foto: Imagio.cz)

 

2. Příjemná trasa mimo cesty a okolí vod


Naplánujte si trasu tak, abyste se vyhnuli otevřené silnici a cestám v blízkosti vody, kde bývá velká zima, případně i náledí. Vybírejte si dobře osvětlené prostory, noste světlé a reflexní oblečení a za tmy už raději nevyrážejte, anebo s sebou vezměte někoho dalšího.

 

3. Pravidlo pěti třicetiminutovek týdně


„Podle Světové zdravotnické organizace bychom se týdně měli aktivně hýbat pětkrát třicet minut. To není nijak mnoho – snažte se však pečlivě si tyto chvíle naplánovat do svých diářů. Hodláte jít s kamarádkou na kafe? Třicet minut se před tím projděte. Trávíte odpoledne s dětmi? Běžte s nimi ven… Procházka by se měla stát součástí každého dne,“ doporučuje Jana Havrdová.

 

ČTĚTE TAKÉ:

VLOG: Ne diety, ale zdravý životní styl!
TEST: Pohyb nebo dieta?
REVOLUČNÍ HUBNUTÍ: Dieta jen každý druhý den

 

4. Raději se trochu podceňte


Pokud se vám nepodaří ujít rychlou chůzí či uběhnout 30 minut na jeden zátah, rozdělte si je do tří desetiminutových bloků a čas si hlídejte, vyhnete se tak nepříjemnému dojezdu bez energie. „Nedávejte si velké cíle. Lepší je napoprvé to i lehce podplánovat. Pokud se totiž zcela znavení zastavíte, zvyšujete riziko podchlazení," varuje Jana Havrdová.

 

5. Nezapomínejte na pití


I v zimě jste vystaveni riziku dehydratace, což ale kvůli absenci potu nepoznáte. Lahev s pitím si dejte do ledvinky mezi vrstvy oblečení, aby nebylo zcela studené či použijte lehkou termolahev.

 

6. Do sprchy až za 10 minut


Ke konci dobíhejte volnějším krokem. Nejméně pět minut ještě vydržte venku, pořád se ale hýbejte. Doma se svlékněte a se sprchou ještě pět až deset minut počkejte.



2 hlasů
Vaše hodnocení