Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Na běh venku to není, po jídle se cítíte nafouklá a ve fitku touhle hodinou stejně bude plno. Kámoška navíc odřekla… tak to necháte také na zítra. Nebo příští týden. Nebo na nikdy. Zatímco každou zimu se provozovatelé fitness center a tělocvičen p...

6 triků, jak začít cvičit a nepřestat

Tělocvična
zdroj: Getty Images Tělocvična
aktualizováno 17.05.2019, 00:00 | 17.05.2019, 00:00 | Krásná.cz

Na běh venku to není, po jídle se cítíte nafouklá a ve fitku touhle hodinou stejně bude plno. Kámoška navíc odřekla… tak to necháte také na zítra. Nebo příští týden. Nebo na nikdy. Zatímco každou zimu se provozovatelé fitness center a tělocvičen potýkají s návalem nadšených sportovců, s příchodem teplejšího počasí se vytratí kamsi do neznáma. Jak tedy tentokrát začít cvičit a nepřestat?

Nutnost pravidelné fyzické aktivity je velké téma. Motivací totiž není jen snově dokonalá postava a obdivuhodná kondice, ale především naše zdraví. Stále více lidí totiž ke cvičení donutí až váha hraničící s obezitou, bolest zad a kloubů ze sedavého životního stylu i náběh na řadu civilizačních chorob. Není lepší sport a pravidelný pohyb zařadit do každodenního života mnohem dřív a udělat z něj jeho přirozenou součást, do které není třeba se nutit násilím jen proto, že musíte?

 

Uvědomte si, proč vlastně chcete cvičit

 

Nemalé procento lidí vnímá cvičení jako cestu za štíhlejší postavou. A přestože je jakákoli forma fyzické aktivity chvályhodná, za cvičením je třeba hledat více než jen vyrýsované břišní svaly. Nebývale lepší fyzická kondice, příval energie či kvalitnější spánek. To je jen zlomek věcí, kterých se díky cvičení dočkáte. Pravidelnou fyzickou aktivitou ovšem snížíte i riziko kardiovaskulárních onemocnění, vysokého krevního tlaku či cukrovky. Přestože by tedy teoreticky stačilo se hýbat několik měsíců v roce v rámci „léta beze studu“, je efektivnější a zdravější nahlížet na fyzickou aktivitu jako na prostředek, který zkvalitní váš život ve všech možných aspektech. Neberte návštěvu tělocvičny jako nutné zlo, ale spíše jako počátek změny.


Nechte si poradit od profesionálů


Se cvičením chtě nechtě souvisí i to, zda jednotlivé cviky provádíte správně, efektivně a bez rizika zdravotních komplikací. Proto je nezbytné na začátku vaší snahy vyhledat odborníka a nechat si poradit. V lidském těle je více než 640 svalů, většina lidí ovšem neumí vědomě ovládat ani desetinu z nich. Zkušení trenéři vám poradí, jak rozhýbat ty, které vaše tělo nejvíc potřebuje.

 

Pohyb
(Foto: Getty Images)


Nelynčujete se za neúspěch


Cvičením mj. docílíte i zlepšení psychické kondice a dokonce se vám může změnit váš celkový pohled na svět. Není žádnou výjimkou, že pravidelní sportovci umí lépe relaxovat a jsou odolnější vůči stresu. Nemá ovšem smysl trýznit se, pokud se celý týden ke sportu kvůli časové vytíženosti nedostanete. Zároveň je také důležité uvědomit si, že každé tělo je jiné a to, že nevidíte okamžité výsledky, neznamená zhola nic. Nenechte se nepatrným neúspěchem demotivovat a pokračujte v úsilí. Uvidíte, že výsledky se časem dostaví.


Dejte cvičení přirozený prostor


Cvičení by se nemělo stát nenáviděnou hodinou dne, ke které se nutíte. Naopak. Přepněte své myšlení a přistupujte k pohybu komplexně, vítejte ho ve svém životě. Choďte pěšky, když to jde, o víkendu buďte aktivní, lekci ve fitku nebo hodinu na hřišti berte jako zábavu, společenskou událost. Pohyb by měl jít v souladu s vaším novým zdravějším jídelníčkem: bez jídla nebude energie na cvičení, po cvičení nebude chuť pokazit si to kalorickými hříchy. Vyvážený životní styl, který se promítne v jídle i pohybu, se dodržuje mnohem snáz. Nezapomeňte ale i relaxovat- To neznamená válet se nečinně na gauči, ale dát odpočinou tělu i mysli jinak, než jak trávíte celý den. Jděte klidně tančit, na procházku, vyblbnout se na koncert, meditujte, malujte. A naučte se obhájit si tenot čas pro sebe v kolotoči věčných povinností.


Náš tip: Pomoci vám může sledovat zajímavé, nejen fitnes a health-life influencery, poslouchat motivační podcasty, přečíst si inspirující knihu.

 

Tip na knihu
(Foto: Archiv firem)


* Danielle Marchantová: Pauza: Jak si vybrat oddechový čas, než vám ho nařídí život sám (Alpha Book, 298 Kč). Návod na to, jak se postavit sami za sebe a mít své pocity na prvním místě, říkat ne a dělat věci, u kterých se cítíme dobře a odmítat ty, u kterých to tak není. Pomůže vám zjistit, co je právě teď v životě nejdůležitější a na čem skutečně záleží. Nebát se otevřít, mít odvahu cítit radost i bolest a zároveň si uvědomit, že život jde někdy nahoru, někdy dolů, jako na houpačce.

 

* Melissa Hartwigová: Deník WHOLE30: Váš průvodce úspěšným stravovacím restartem den po dni (331 Kč, prodává melvil.cz). Pokud hledáte inspiraci pro jídelníček a nový životní styl, mohl by se vám zalíbit trend Whole 30. Touto „dietou“ vás výborně provede kniha Jídlo na prvním místě a WHOLE30: Svoboda v jídle jednou provždy, ke které nyní přibyl i praktický deník. Je to přátelský interaktivní průvodce a plán každého dne, s ranním povzbuzením, upozorněním na možné zádrhely typické pro danou fázi (bolest hlavy, únava, malátnost), s odpověďmi na časté otázky (jím moc, nebo málo?; co dělat, při chuti na sladké?; jak dál, když nemůžu vejce už ani vidět?; jak zvládnu tu spoustu vaření a nádobí?…), prokládáný prostorem pro vaši zpětnou vazbu: zápisky, poznámky, seznamy a pokroky. Z deníku se tak postupně stane váš osobní kouč na míru, ke kterému se pak můžete kdykoliv vracet a čerpat už kdykoliv ze svých vlastních zkušeností.

 

ČTĚTE TAKÉ:

7 návyků lidí, kteří milují pohyb: Staň se jedním z nich
8 tipů, jak se motivovat ke cvičení
Ztrácíš motivaci hubnout? Co tě znovu nakopne?

 

Přemluvte kamarádku ke společnému tréninku


Všichni máme někdy špatný den. Problémy v práci, ztracená obchodní příležitost nebo hádka s partnerem? Cvičením prospějete nejen svému fyzickému zdraví, ale i psychice. Svoji náladu si zlepšíte hned dvojnásob, pokud budete cvičit společně s osobou, se kterou si rozumíte. Domluvte se s kamarádkou například na brusle a popovídejte si. Kamarádka vás ráda vyslechne a vám se uleví. Zároveň uděláte dobrou věc i pro své tělo.

 

Kamarádky
(Foto: Getty Images)


Vždy se lépe o cvičení pobavíte s někým, kdo je na stejné vlně. „Hned po tréninku si popovídejte se svojí parťačkou o tom, jak se po fyzické aktivitě cítíte. Jak vás samotný trénink bavil, jaké cviky vám šly dobře, nebo naopak, se kterými jste bojovala,“ radí Samantha Clayton, fitness expertka společnosti Herbalife. „Tím se časem naladíte na takový tréninkový plán, který bude přinášet maximální potěšení pro vás obě. Také můžete sdílet rady a tipy, abyste se vzájemně podpořily na cestě za vysportovaným tělem.“


Motivujte se navzájem


Nalezněte oporu v člověku, který s vámi začne cvičit a dodržovat nový životní styl. Pomůže vám překonat slabé chvilky, povzbudit vás a namotivovat k ještě lepšímu výkonu. Průběžně si zaznamenávejte své úspěchy, každé shozené kilo, každý úbytek centimetrů v pase. Pokroky motivují vás i vaši kamarádku. „Mám zkušenost s tím, že pokud jedna z dvojice má viditelné výsledky rychleji, ta druhá se ji přirozeně snaží dohnat. Díky tomu vzniká lehká forma soutěživosti, která je při sportování na místě,“ vysvětluje Samantha Clayton.


Když člověk cvičí sám, může mu v začátcích rychle dojít motivace a chuť se hýbat. „Pokud nevidíme výrazné změny, máme kolikrát pocit, že to děláme špatně a nemá to smysl. Při sportování ve dvou budete zavázána své partnerce. Proto je větší šance, že u cvičení vydržíte a nevzdáte to. Ať už kvůli tomu, že nebudete chtít rušit setkání, nebo abyste před tou druhou nevypadala jako lenoch,“ uzavírá Samantha.



0 hlasů
Vaše hodnocení