Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Míváte přes den hlad a nevíte, čím ho zahnat? S pomocí odborníků na výživu jsme vytvořili seznam svačinek, které můžete vytáhnout z kabelky kdykoli během dne.

8 tipů na svačinu do kabelky, se kterou nepřibereš

Zdravá strava
zdroj: Thinkstockphotos Zdravá strava
aktualizováno 07.10.2015, 16:14 | 07.10.2015, 16:14 | Krásná.cz

Míváte přes den hlad a nevíte, čím ho zahnat? S pomocí odborníků na výživu jsme vytvořili seznam svačinek, které můžete vytáhnout z kabelky kdykoli během dne.

Svačina by měla podle odborníků pokrývat 5–10 % denního energetického příjmu. A to jak ta dopolední, tak odpolední (dohromady tedy tvoří 10–20 %). To znamená, že když po snídani stíháte až oběd, ochuzujete svoje tělo o energii a schopnost soustředění. Naopak když jíte 5 jídel denně (snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře), dáváte tělu jasný signál. Nemá potřebu ukládat si živiny do zásoby, protože vše potřebné včas dostane. Svačina tedy (spolu s ostatními hlavními jídly) působí jako prevence obezity.

 

Proto pokud se vám stává, že přes den na jídlo nenacházíte čas, sbalte si do kabelky něco zdravého na zub. Následující potraviny vašemu tělu (na rozdíl od běžně dostupného párku v rohlíku) dodají, co během dne potřebujete.

 

Balené cereálie – jako malá svačina zaženou malý hlad. Odborníci na výživu se ale shodují, že jsou spíš na mlsání a energie z nich na dlouho nenačerpáme.

 

Kefír, zákys nebo acidofilní mléko (neslazené) – jsou vhodné na dopolední či odpolední svačinu i na rychlé zahnání hladu během dne. "Jejich velkou předností je fakt, že na rozdíl od jiných svačinek je můžete konzumovat kdekoli. Tedy i na cestách či poradách. Obsahují především zdraví prospěšné probiotické kultury, které pomáhají udržovat rovnováhu střevní mikroflóry, vápník a kvalitní bílkoviny. Zasytí i na několik hodin," podotýká hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Monika Bartolomějová. Jejich nevýhoda? Neměli byste je nosit v kabelce hodiny, zvlášť ne v teplém počasí.

 

Knäckenbroty – jejich výhodou je jejich skladnost, navíc obsahují velké množství vlákniny, která se stará o „čistotu“ ve vašich střevech. Jako svačina pro případ nouze poslouží dobře tehdy, pokud vám nevadí, jak jsou „suché“. Ale pozor na různé kukuřičné a rýžové chlepíčky. „Často vidím ženy, jak si pochutnávají na tzv. „polystyrénech“, rýžových a kukuřičných chlebíkách. Myslí si, že po nich nepřiberou. Avšak pozor: Existuje pojem glykemický index – číslo udávající rychlost vstřebatelnosti cukrů z dané potraviny do těla. Rýžové a kukuřičné chlebíky ho mají vysoký a rychle se přeměňují na tukové zásoby. Proto je nutné je jíst se zeleninou a s bílkovinami,“ upřesňuje výživový specialista Martin Škába.

 


Oříšky – obsahují zdravé tuky, řadu minerálních látek a vitamínů (například hořčík, selen, vitamín E) a bílkoviny. Kromě toho je vědecky potvrzeno, že dodávají energii a zlepšují náladu. „Ořechů bychom denně měli sníst nejvýše jednu hrst (cca 30 g), protože mají vysokou kalorickou hodnotu,“ varuje Bartolomějová.

 

Vlašské ořechy – v Česku jsou vedle lískových ořechů nejrozšířenější. Jsou velmi kalorické – obsahují cca 70 % tuků a zdravé nenasycené mastné kyseliny.

 

Lískové oříšky – obsahují vitamín B (zlepšuje psychický stav i funkci nervů a svalů).

 

Para ořechy – také jsou dobrým zdrojem vitamínu B a selenu.

 

Kešu ořechy – jsou zdrojem stopových prvků podporujících obnovu buněk.

 

Tip: Jezte pouze ořechy přírodní, nesolené a nepražené (tedy rovnou ze svého seznamu vyškrtněte arašídy a pistácie). „Zejména u vlašských ořechů si dávejte pozor na plísně, které jsou u nich obvyklé,“ připomíná nutriční specialistka známé pavučinky.

 

 

Pražená cizrna – tato rychlá svačina dodá tělu obrovské množství zdraví prospěšných látek: bílkoviny, vlákninu, polysacharidy, izoflavony, vitamín E (prospívá zdraví kůže a vlasů), zinek, železo a draslík.

 

Tip: Praženou cizrnu lze koupit v prodejně zdravé výživy nebo připravit doma: vařenou a osušenou cizrnu pokapete olivovým olejem, posypete malým množstvím soli a koření a na plechu necháte péct při 200 stupních dokřupava. Při pečení ji občas zamíchejte, aby se opekla rovnoměrně.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

Pozor! Energy drinky mohou skrývat smrt
Úspěšné hubnutí s dietou celebrit
25 potravin, které bys rozhodně měla mít ve svém jídelníčku

 

Proteinová tyčinka – je rychlým zdrojem energie a bílkovin. Při nákupu čtěte pozorně etiketu abyste ji nezaměnili za energetickou, cukry nabitou, tyčinku. Také záleží na hmotnosti tyčinky. „Je nutné přizpůsobit porci tomu, jestli jíte tyčinku místo svačiny nebo místo oběda,“ vysvětluje odbornice na výživu Eva Kuhnová. V prvním případě by vám měla stačit 30gramová porce, místo oběda si dopřejte 100gramovou. Proteinová tyčinka vám pomůže doplnit i mentální energii, třeba když se potřebujete ve škole či v práci soustředit naplno. "I když váš mozek nepoužívá bílkoviny přímo jako palivo, používá aminokyseliny pocházející z bílkovin, které běžně jíte. Z aminokyselin vyrábí mozek důležité chemické látky. Například tyrozin je aminokyselina, kterou tělo používá k výrobě dopaminu, chemické látky podporující bdělost a mozkovou činnost. Z jiné aminokyseliny, nazvané tryptofan, tělo vyrábí chemickou látku serotonin, která navozuje pocity klidu a pohody," popisuje Susan Bowerman, přední expertka na výživu ve společnosti Herbalife.

 


Sušené ovoce – pokud jste si v letní sezóně nasušili ovoce, sklidíte teď plody své práce v jistém slova smyslu podruhé. V opačném případě zamiřte do supermarketu, protože sušené ovoce vás nejen skvěle zasytí, ale dodá organismu také spoustu vitamínů a minerálních látek (vitamín A, některé vitamíny skupiny B, hořčík, fosfor, měď, draslík, vápník, mangan, sodík, železo). Odborníci na výživu zdůrazňují, abychom při nákupu sušeného ovoce sledovali informace o doslazování cukrem (obvyklý je například v brusinkách). Sířené ovoce (například meruňky nebo švestky) před konzumací opláchněte vodou.

 

Sušené maso – pochutina známá už našim prapředkům zažívá znovu svůj boom. Sušené maso neboli jerky obsahuje velké množství kvalitních živočišných bílkovin a jen minimum sacharidů a tuků. Jen si při výběru dejte pozor na to, aby obsahovalo co nejméně soli. Jerky lze koupit na benzinových pumpách, v některých autobusech dálkové dopravy, ale i v supermarketech. „Sušené maso vyrábí více firem, k dostání je vedle vepřového a hovězího také krůtí nebo rybí z jihočeských kaprů,“ uzavírá specialistka Bartolomějová.



15 hlasů
Vaše hodnocení