Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Mysleli jste si, že příjem proteinů je klíčový pouze pro sportovce? Tak to je velký omyl. Bílkoviny neboli proteiny jsou nepostradatelnou součástí jídelníčku nás všech, a protože si je tělo neukládá do zásoby, je třeba ho pravidelně zásobit vhodno...

Bez bílkovin do plavek nezhubnete! Kde všude je najdete?

Smoothie
zdroj: Getty Images Smoothie
aktualizováno 02.05.2019, 00:00 | 02.05.2019, 00:00 | Krásná.cz

Mysleli jste si, že příjem proteinů je klíčový pouze pro sportovce? Tak to je velký omyl. Bílkoviny neboli proteiny jsou nepostradatelnou součástí jídelníčku nás všech, a protože si je tělo neukládá do zásoby, je třeba ho pravidelně zásobit vhodnou stravou.

Proteiny jsou důležité především k růstu a obnově buněk, k tvorbě svalů, k produkci hormonů a protilátek. Rovněž jsou naprosto stěžejní při redukci váhy. Jejich nedostatek se projevuje zvýšeným pocitem hladu či chutěmi na sladké. Kolik proteinu správně denně přijmout, aby se výsledek odrazil na postavě?

 

100 g masa = 100 g bílkovin? To jste se přepočítali

 

Pro optimální denní příjem bílkovin je ideální zařazovat je ke každému jídlu. Myslete na to, že byste je do jídelníčku měli začlenit minimálně 4x denně. Přitom však rozhodně neplatí, že 100 g masa nám poskytne 100 g bílkovin.

 

Dle nutričních specialistů by mělo jedno hlavní jídlo pro dospělého člověka obsahovat zhruba 20 g bílkovin. „Tato hmotnost odpovídá přibližně 80 g pečeného kuřecího masa, 4 vajíčkům natvrdo, 500 g jogurtu nebo více než jednomu balení šunky. Takže snídaně typu – krajíc chleba a plátek šunky - rozhodně nestačí,“ vysvětluje dietoložka a odbornice na výživu PhDr. Karolína Hlavatá.

 

Žena s masem
(Foto: Getty Images)

 

Chcete zhubnout? Přestaňte se vyhýbat proteinům

 

Bílkoviny by měly tvořit 10 – 15 % celkového denního energetického příjmu. Pokud ovšem držíte redukční dietu, je potřeba jejich zastoupení zvýšit na 20 - 25 %. A proč je potřeba i při nižším energetickém příjmu udržet doporučenou dávku bílkovin? Důvodů je spoustu, tím nejdůležitějším je právě potlačení pocitu hladu a chuti na sladké.

 

Důsledkem nedostatečného příjmu bílkovin je také úbytek svalové hmoty. „Mnoho lidí dělá tu chybu, že při hubnutí některé skupiny potravin vyřadí ze svého jídelníčku úplně, nebo výrazně zmenší jejich porce, což bývá časté u masa. To je ale velká škoda, protože obiloviny, jako třeba oves, slouží i jako zdroj bílkovin, zmenšení porcí masa pak znamená výrazné ochuzení o bílkovinu. Výsledek je pak spíše opačný – dieta se stává utrpením, jelikož ji zpravidla provází hlad a výrazné chutě a hubnutí se celkově nedaří,“ tvrdí PhDr. Karolína Hlavatá.
 

Doporučená denní dávka bílkovin by měla odpovídat 1 g/kg tělesné hmotnosti. Platí tedy, že na dostatečný příjem bílkovin musí hledět nejen sportovci, ale všichni, kdo chtějí žít zdravě a cítit se fit. A u těch, kteří drží redukční dietu to platí dvojnásob.

 

 

Kam po bílkovinách sáhnout? Jsou všude kolem!

 

Soustřeďte se na kombinaci živočišných a rostlinných bílkovin. U živočišné varianty dejte přednost libovému masu před prorostlým a polotučnému výrobku před smetanovým. Také mějte na paměti, že čím více má potravina vody, tím méně má bílkovin. Pokud si tedy chcete dát výrobek bohatý na bílkoviny, vyberte spíše tvarohy před mlékem či jogurty. Luštěniny a luštěninové výrobky, celozrnné obiloviny či produkty ze sóji jsou zase významným zdrojem bílkovin rostlinného původu.

 

Pokud se i vy chystáte shodit nějaké to kilo do plavek, vyhněte se přísným detoxům a nesmyslnému snižování porcí jídla. Vsaďte na zdravý a vyvážený jídelníček doplněný o celodenní příjem bílkovin ke každému jídlu.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Chceš omezit maso? Nešiď tělo a vsaď na rostlinné zdroje bílkovin
Máš ve stravě dostatek bílkovin? Nevěř mýtům a nebrzdi si hubnutí
Chceš zpevněnou postavu? Dopřej jí více než jen proteiny

 

SNÍDANĚ

 

Jídelníček bohatý na bílkoviny - 1
(Foto: Archiv firem)


* Protein, Bohušovická mlékárna (140 g, 19,90 Kč). Odtučněný tvaroh s přídavkem bílkovin, kterých je v běžném balení až 17,5 g. Je tak šitý na míru sportu a zdravému životnímu stylu. Dostupný je ve čtyřech příchutích: natur ve dvou velikostech, jahoda, borůvka a broskev-meruňka.

 

* Super mysli Emco Protein & Quinoa (94,90 Kč). Toto křupavé mysli je plné superfood s přirozeně se vyskytujícími bílkovinami, které naše tělo potřebuje. Dohromady obsahuje až 18 % rostlinného proteinu z quinoy, ovesných vloček a sóji, proto vás taková snídaně ideálně zasytí

 

SVAČINA

 

Jídelníček bohatý na bílkoviny - 2
(Foto: Archiv firem)


* Proteinový nápoj Emco Jahoda & Banán (24,90 Kč). Obsahuje oves, který je přirozeným zdrojem vlákniny a bílkovin. Kromě toho obsahuje i protein ze syrovátky, která spolu s ovsem tvoří v nápoji 26 % bílkovin. Vyvážený je i poměr cukru, v příchuti jahoda s banánem jsou pouze přirozeně se vyskytující cukry z ovoce.


* Mixit Drink Dračí ovoce (5 porcí, 300 g, 209 Kč, prodává mixit.cz). Úžasně exoticky růžově vybarvený drink, ve kterém se snoubí 30 % mrazem sušeného ovoce s více než 40 % bílkovin. Pro všechny proteinové maniaky.


OBĚD

 

Jídelníček bohatý na bílkoviny - 3
(Foto: Archiv firem)


* Linda McCartney´s burgery (2ks, 89,90 Kč, prodává kosik.cz). Jsou vyrobeny z kvalitního sójového proteinu a jsou skvělou rostlinnou alternativou k těm masovým. Vybírat si můžete z burgerů klasických, s mozzarellou nebo se špenátem a houbami.

 

* Sendvič Losos & Avokádo, jarní menu Bageterie Boulevard. Toto oblíbené duo, plné zdravých tuků v dýňovém chlebu, tvoří marinovaný losos a šťouchané avokádo doplněné marinovanou salátovou okurkou. Jarní menu je dílem šéfkuchaře Tomáše Juříka, který aktuálně působí v pražské restauraci La Finestra di Cucina. Kromě sendviče do něj zařadil jemný cizrnový krém, wrap Verdura Wrap, ve kterém dominují šťavnatý grilovaný lilek a cuketa, zjemněný citronovou ricottou a ozvláštněný rozinkami a čerstvou mátou a další pokrmy inspirované slunnou Itálií a krajem Piemontských vinic.

 

 

DEZERT

 

Jídelníček bohatý na bílkoviny - 4
(Foto: Archiv firem)


* Proteinová zmrzlina Breyers Delights (500 ml, 139,90 Kč, prodává kosik.cz). Zmrzlina obsahuje jen 310–360 kalorií v jednom kelímku, o 30 % nižší obsahu cukru a vysoký obsah proteinu. Vybírat si můžete z příchutí slaný karamel, malina, čokoláda nebo cookies s opravdovými kousky sušenek.

 

* Směs na přípravu palačinek s vanilkovou příchutí KetoDiet (balení 7 ks, 385 Kč). Mají zvýšený obsah bílkovin.

 

VEČEŘE

 

Jídelníček bohatý na bílkoviny - 5
(Foto: Archiv firem)


* Polévka se zeleninou a sýrovou příchutí KetoDiet (7 ks, 385 Kč, prodává ketodiet.cz). S vysokým obsahem bílkovin a nízkým obsahem cukru.


* Sušené maso Maso Here (25 g, 65 Kč, k dostání na masohere.cz). Nevyrábí ho stroje, nepoužívají se na něj žádná umělá dochucovadla nebo konzervanty. Při výrobě se používá jen prvotřídní, ručně krájené maso, špetka soli, koření a trochu octa.



2 hlasů
Vaše hodnocení