Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Zadržování vody v těle potrápí hlavně v létě, s oteklýma nohama i nafouknutým břichem pomůžou bylinky i omezení rychlých cukrů.

Břicho jako balon a oteklé nohy? Dostaňte z těla přebytečnou vodu

Nafouklé břicho
Nafouklé břicho
aktualizováno 26.08.2019, 00:00 | 26.08.2019, 00:00 | Krásná.cz

Zadržování vody v těle potrápí hlavně v létě, s oteklýma nohama i nafouknutým břichem pomůžou bylinky i omezení rychlých cukrů.

Zadržování vody není jen o oteklé postavě a nadměrné váze, ale i oteklých končetinách a celulitidě. Pocit těžkých nohou, napjatá kůže na břiše, ruce a nohy, jejichž objem se zdánlivě zdvojnásobil… I tak se může projevovat voda, kterou váš organismus vlivem nejrůznějších okolností zbytečně zadržuje. Do jaké míry zásoby vody v těle ovšem ovlivňují hubnutí?

 

Za vším hledej vodu? Ne tak docela

 

Pravidelný pohyb, menší kalorický příjem, ale stejně ne a ne zhubnout. Po přezkoumání všech návyků často lidé dojdou k závěru, že zadržují vodu. Ženy často argumentují hormonální antikoncepcí, všichni pak antidepresivy, léky na vysoký tlak nebo kortikosteroidy. „Je pravda, že některé léky mohou ovlivňovat hospodaření organismu s vodou. Musíme si však uvědomit, že léky nebo hormonální výkyvy, např. u žen vyvolané menstruačním cyklem, dokáží ovlivnit pouze určité množství tekutin. Z celkového objemu vody je to necelých 1,5 %. Problém tak často bývá jinde,“ vysvětluje Martina Dvořáková, hlavní výživová poradkyně KetoDiet.

 

Vodu najdete ve svalech, ne v tucích

 

Málo známým faktem je, že se voda drží ve svalech a není vázaná na tuky. Zadržování vody proto paradoxně trápí více štíhlejší, sportovní typy. Obzvláště v létě, kdy tělo ztrácí velké množství vody pocením a snaží se udržet si zásoby zbylé vody. Z toho důvodu jsou k zadržování vody náchylní i sportovci, kteří během tréninku málo pijí a hodně se potí. Stav nezlepší ani dlouhé sezení, ať už v kanceláři nebo v dopravních prostředcích při cestě na dovolenou.

 

Nafouklé břicho
(Foto: Getty Images)

 

Než se tedy pustíte do boje s nadváhou, měli byste si nejdřív ověřit, jestli je způsobená opravdu vodou. K tomu pomůže například měření InBody, které je dostupné u výživových poradců nebo ve vybraných fitness centerech. „Často nám toto měření ukáže, že se jedná o tuk, a ne o svaly a na ně vázanou vodu. Pokud bychom se do nějaké odvodňovací kúry pustili a měli přitom vody dostatek, mohli bychom její množství snížit na pro organismus stresující hodnotu. Tělo by reagovalo zadržováním vody a teprve pak bychom měli problém,“ varuje Martina Dvořáková.


ČTĚTE TAKÉ:

Konec moření: Na krásné břicho stačí 90 sekund denně!
Pomoc, roste mi břicho a boky! Co s tím?
Pět osvědčených cviků pro pevnější břicho

 

Na moc vody platí víc vody

 

Možná to zní jako protimluv, ale i když vaše tělo vodu nadměrně zadržuje, je nezbytné dodržovat pravidelný pitný režim a z množství příliš neubírat. Důležité je také zaměřit se spíše na to, co pijete. Ideální je čistá voda, přehánět by se to nemělo se sycenými nápoji, a už vůbec ne s těmi slazenými. U kávy pak platí, že si ji můžete dopřát na chuť, ale ne na žízeň. Ne nadarmo se tak v řadě podniků podává ke kávě sklenka vody.

 

„Při nedostatku tekutin se tělo méně čistí a my se cítíme unavení a ospalí. Zároveň se více zahušťuje krev a zadělat si můžete i na ledvinové kameny nebo písek. Na druhou stranu nadměrné množství tekutin bývá zátěží například pro ledviny,“ vysvětluje Hana Jánská zabývající se přírodní medicínou, proč to s tekutinami na druhou stranu nepřehánět.

 

Často doporučované 2 litry vody denně jsou pro základní představu užitečné, je ale třeba je brát s rezervou. Jiné nároky má aktivní mladý člověk, navíc když ještě sportuje nebo vykonává fyzicky náročnou práci, o něco méně vody pak potřebuje starý člověk na odpočinku. Záleží i na vašem vzrůstu a váze. Zatímco někomu tedy bohatě stačí 1,5 litru tekutiny denně, pro jiného se optimální množství pohybuje kolem 2,5 litrů. Pro všechny ale platí, že v horkých letních dnech by se přísun tekutin měl o něco zvýšit. Velmi důležité je pít průběžně, v menších dávkách. Pokud celý den nestíháte a večer pak rychle „splníte limit“, zbytečně zatížíte ledviny, které si v noci také potřebují odpočinout.

 

Zdravá strava
(Foto: Getty Images)

 

Záleží i na tom, co jíte

 

„Pokud je vody v těle opravdu hodně, doporučuji vylepšit stravovací návyky. Pijte dostatek čisté vody, aby tělo nemělo tendenci ji zadržovat. Vyhněte se rychlým cukrům a nadbytku soli – obě tyto složky potravy zvyšují podíl vody v těle. Naopak je dobré zařadit potraviny bohaté na draslík, který snižuje hladinu sodíku v těle a na něj vázané molekuly vody. Vhodná jsou rajčata, avokádo, špenát, ořechy a některé druhy ryb, např. treska a tuňák,“ doporučuje Martina Dvořáková.



V souvislosti se zbytečným zadržováním vody v organismu bývají často zmiňovány také ledviny. „Ty jsou podle tradiční čínské medicíny základem naší energie, a tak je může oslabovat stres a strach. Na jejich kondici se mohou podepsat i potíže v partnerských vztazích. Ledvinám nesvědčí ani zima a některé složky našeho jídelníčku. Jde například o dráždivé koření, ale také o přemíru soli. Chcete-li ledvinám odlehčit, omezte i těžká mastná jídla, uzeniny nebo tavené sýry. Naopak fazole, kořenová zelenina, pohanka, jáhly, rýže a kysané zelí patří k potravinám, které v našem menu ledviny uvítají,“ přidává praktické rady Hana Jánská.

 

Připravte si ulevující nápoj:

 

Bylinky pro milovníky teplých čajů
Připravte si směs ze sušených bylin, konkrétně z břízy, svízele a kopřivy. Od každé bylinky budete potřebovat 30 g. Doplňte ještě 10 g sušených sedmikrásek. Pro přípravu jednoho čaje budete potřebovat 1 čajovou lžičku této směsi, kterou přelijete vroucí vodou, necháte 10 až 15 minut odstát a poté scedíte. Čaj pijte dvakrát denně, ideálně ráno a brzy odpoledne.


Melounové smoothie pro osvěžení do horkých dnů

V horkých dnech si připravte smoothie z vyzrálého vodního melounu, který, ač se to nezdá, podporuje odvodnění organismu. Na jednu porci vám bude stačit přibližně hrnek na kostky nakrájeného melounu, k němuž přidáte pár listů smetanky lékařské, která má příznivý vliv například na správnou funkci močové soustavy. Nezapomeňte ani na menší hrst čerstvé nati petržele, ta pro změnu blahodárně působí na normální funkci ledvin. Koktejl zpestřete pár lístky máty. Všechny ingredience následně rozmixujte, přilijte hrnek studené vody a znovu mixujte. Na závěr přidejte pár kostek ledu a užijte si krásné letní odpoledne.

 


Zkuste triky našich babiček

 

Chcete-li organismus podpořit ve vylučování vody, můžete zkusit i bylinné směsi, například pro přípravu čaje. „Do směsí na odvodnění se většinou dává bříza, kopřiva, petržel, svízel, jalovec, zlatobýl, přeslička, smetanka nebo různá kombinace těchto bylin.

 

Čaj
(Foto: Getty Images)

 

Jejich užívání bývá ideální dvakrát denně, nejlépe na lačno nebo mezi jídly. První čaj si tak můžete připravit hned po ránu, druhý někdy během dne. Večer se konzumaci čajů na odvodnění rozhodně vyhněte,“ doporučuje Hana Jánská. Kromě čajů si směsi bylin můžete dopřát i v doplňcích stravy (například Liftea Bylinky na odvodnění forte obsahují v praktické formě tobolek kombinaci výtažků z kopřivy, břízy bílé, jalovce a petržele).


Pokud jsou hodnoty vody ve vašem těle i přesto stále vysoké, je čas navštívit lékaře, aby vyloučil poruchy lymfatického systému, onemocnění ledvin nebo srdeční choroby. Právě tyto nemoci mohou být příčinou nedostatečného odvodnění organismu. „Není potřeba se hned začít bát. Většinou je zadržování vody způsobeno špatným životním stylem a není nebezpečné. Spíš jen ne příliš estetické,“ uzavírá Martina Dvořáková.



0 hlasů
Vaše hodnocení