Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Zjistili jste, že je maso pro vaše zažívání příliš velkou zátěží, a tak ho chcete na chvilku nebo nadobro vysadit? Či hledáte způsob, jak ušetřit? Ať chcete žít bez masa na krátko nebo dlouhodobě, trocha základní orientace v dalších zdrojích bílko...

Chceš omezit maso? Nešiď tělo a vsaď na rostlinné zdroje bílkovin

Zdravá strava
zdroj: Thinkstockphotos Zdravá strava
aktualizováno 25.03.2015, 00:45 | 25.03.2015, 00:45 | Krasna.cz/trm

Zjistili jste, že je maso pro vaše zažívání příliš velkou zátěží, a tak ho chcete na chvilku nebo nadobro vysadit? Či hledáte způsob, jak ušetřit? Ať chcete žít bez masa na krátko nebo dlouhodobě, trocha základní orientace v dalších zdrojích bílkovin vám přijde vhod.

Proteiny totiž naše tělo potřebuje na denní bázi. Mnoho Čechů stále žije v mýtu, že bílkoviny rovná se maso. Tak to ale není, vysoce kvalitní, tzv. „kompletní“ bílkoviny najdete především v libovém mase a rybách, ale také v mléku, kysaných mléčných výrobcích, v tvarohu, sýrech, vejcích, dále pak v luštěninách jako je čočka, hrách nebo cizrna a v čím dál více populárnějším tofu či tempehu.

 

Bílkoviny nejenom, že tělu chybí, ale jejích absence může mít i nepříjemné následky, například v prokazatelné souvislosti s úbytkem svalové hmoty. „Nemá-li je tělo, začne si je brát z vlastních zdrojů a tak najednou příliš rychle začnou mnohdy těžce získané svaly mizet. Snížit nepoměr svalové hmoty a tukových tkání není pak jednoduché, protože se sníží energie potřebná k udržování základních životních funkcí. V praxi to znamená, že při snížení množství bílkovin ve stravě zakrátko zase přiberete,“ vysvětluje Filip Degl z Ketofit.cz. Jenže svaly vám nikdo nevrátí, stejně jako vám nikdo nevezme tukovou tkáň, která se najednou na jejich místě objeví, stejně jako neblahá pomerančová kůra. Svalová hmota se opět obnoví pouze aerobním cvičením a dostatečným přísunem bílkovin.

 


ČTĚTE TAKÉ:

Už jsi slyšela o paleo dietě? Nehladovíš, a přesto hubneš!
Bez bílkovin nezhubneš, zmizí jen těžce získané svaly!
První otázka úspěšného hubnutí zní: Kolik mám čeho jíst?

 

Pokud se ve svém jídelníčku chcete striktně držet rostlinných zdrojů, měli byste znát různé možnosti pro případ, až vám rýže, fazole a vegetariánské burgery začnou lézt i ušima. Tady je pár dalších tipů:

 

Tofu

 

Spousta lidí už tofu zná. Je to v podstatě sýr vyrobený ze sojového mléka, k dostání je v různých podobách – v obchodech naleznete od velmi měkkých po velmi tuhé. Měkké tofu se výborně hodí k přípravě smoothies, zatímco to tužší upotřebíte nejlépe jako náhražku masa, třeba jako marinované ke grilování. Tofu můžete také zmrazit. Po rozmrazení pustí šťávu a uvolní některé kousky, což můžete využít jako náhražku masového základu pro další pokrmy. "Obsah bílkovin a kalorií v jednom tofu se ale liší. Obecně řečeno – čím tužší, tím vyšší obsah proteinů, vysvětluje Susan Bowerman, expertka na výživu ve společnosti Herbalife. 170 g extra tuhého tofu má okolo 90 kcal a 12 g bílkovin.

 

Tofu
(Foto: oficiální zdroj)

 

Yuba

 

Yuba je produkt vyráběný z tofu. Vzniká na povrchu sojového mléka v momentě, kdy je zahříváno k výrobě tofu - podobně, jako se na povrchu klasického mléka vytvoří škraloup při jeho vaření. Obvykle se prodává sušená, takže je potřeba ji předem naložit do vody, než ji začnete používat k přípravě pokrmu. Můžete však sehnat i čerstvou. "Tyto tenké, poddajné plátky tofu můžete nakrájet na úzké nudličky a přidat do polévek, nebo je orestovat. Případně můžete yubu využít jako náhražku tortilly při přípravě wrapu," popisuje možnosti úpravy Susan Bowerman. 85 gramů yuby (již upravené k jídlu) má okolo 150 kcal a 21 g proteinů.


ZJISTI VÍCE:

Vegetariánství - jenom móda, nebo zdravý styl?
7 otázek a odpovědí o vegetariánství
Jak se stát veganem? Rady pro začátečníky

 

Tempeh

 

Tempeh je stejně jako tofu vyráběn ze sóji. Pro jeho výrobu se však zpracovávají celé sojové boby, nejen sojové mléko, což tempeh dělá tužším a žvýkavějším. Sojové boby jsou fermentovány, a to právě dodává tempehu onu zemitou chuť, jež se obvykle popisuje jako oříšková, masová či houbová. Fermentace navíc přispívá ke snižování plynatosti, jež často konzumaci sóji provází. Tempeh snadno zmrazíte a můžete ho také nastrouhat a použít místo masového základu pro další pokrmy. Tempeh se prodává chlazený, 85 g tempehu obsahuje cca 16 g proteinů a 170 kcal.

 

Tempeh
(Foto: oficiální zdroj)

 

Seitan

 

Jestliže jste si někdy v asijské restauraci objednali pokrm à la kachna, pravděpodobně se jednalo o seitan, neboli „pšeničné maso“, který se tak nazývá právě proto, že je vyráběn z pšeničného lepku. Seitan najdete běžně v obchodech jako chlazený bloček, který se před vařením krájí na plátky či na kostičky. Seitan můžete péct, dusit, smažit či mírně povařit v polévce či páře. Vzhledem k tomu, že sám o sobě nemá příliš výraznou chuť, přebere snadno chuť všeho ostatního, s čím ho povaříte. 85 g seitanu obsahuje 90 kcal a 18 g bílkovin. Ovšem pro ty, kteří jsou alergičtí na lepek, to není příliš vhodná náhražka živočišných zdrojů proteinů.

 

Seitan
(Foto: oficiální zdroj)

 

Mycoprotein

 

Nejméně známý z výše uvedených je pravděpodobně mycoprotein. "Jeho název je odvozený od houbových mikroorganismů, které jsou pěstovány ve velkých kádích – podobně jako jsou kvasinky zpracovávány k výrobě droždí. Mycoprotein se používá jako náhražka masa zejména tam, kde je žádoucí podobnost struktury kuřecího masa a jemně houbová chuť," přibližuje u nás zatím méně známý pokrm odbornice na výživu. Mycoprotein většinou obsahuje alespoň 10 g bílkovin v každé porci, ale množství kalorií se v závislosti na velikosti porce liší – pohybuje se od 90 kcal po 200 kcal. Patříte-li mezi vegany, měli byste u tohoto produktu pečlivě sledovat údaje na etiketě – některé mycoproteiny obsahují jako pojivo vejce.

 

Tak dobrou chuť!



10 hlasů
Vaše hodnocení