Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

6 lehkých jógových pozic odcvičených hned ráno udělají váš den šťastnějším. Protažení pomocí jógy ráno nalačno uděláte pro své tělo ale ještě více, podpoří se například trávení a ranní vylučování.

Chcete mít šťastnější den? 6 jednoduchých cviků, kterými začněte své ráno

Dívka v posteli
zdroj: Getty Images Dívka v posteli
aktualizováno 29.08.2019, 00:00 | 29.08.2019, 00:00 | Krásná.cz

6 lehkých jógových pozic odcvičených hned ráno udělají váš den šťastnějším. Protažení pomocí jógy ráno nalačno uděláte pro své tělo ale ještě více, podpoří se například trávení a ranní vylučování.

Zařaďte do svého života nový rituál, díky kterému se budete cítit lépe fyzicky i psychicky. Každé ráno si zacvičte pár lehkých jógových pozic, při kterých nemusíte ani vstávat z postele. Jóga vás skvěle nastartuje, zbaví stresu, bolesti a pomůže vám i při formování postavy.

 

Nejdříve ze všeho se zbavte se polštářů

 

Začněte sestavou, kterou můžete cvičit přímo v posteli. Jedná se o pár jednoduchých ásan z lehu. Nepotřebujete k jejich procvičení speciální podložku. Stačí, když odstraníte peřinu a objemné polštáře. „Hlavu můžeme podložit, aby krční páteř nešla do záklonu a aby byla páteř v prodloužení na podložce,“ radí instruktorka jógy Věra Vojtěchová z Domu Jógy v Praze.

 

Než se začnete věnovat samotnému cvičení jógy, měli byste se protáhnout. „Tělo bývá po noci ztuhlé, potřebuje protáhnout. Protažení by ale mělo být příjemné. Netlačte na pilu a nedělejte nic, co by vás bolelo. Pozorně sledujte své tělo a dech,“ říká instruktorka jógy.


ČTĚTE TAKÉ:

Proč skočit ráno pod sprchu?
10 tipů, aby se ti ráno lépe vstávalo
Odstartuj své ráno na jedničku! 6 tipů, díky kterým budeš mít krásný začátek dne

 

Cvik první: Jednoduché protažení

 

Nejprve se protáhněte za konečky prstů u rukou a u nohou do dálky, pak své tělo na posteli srovnejte. Ideální je mít na cvičení jógy tvrdší matraci nebo si lehnout k posteli. Přitáhněte pravé koleno k trupu, co nejblíže je možné, zároveň se protáhněte za temenem hlavy a za patou levé nohy do délky.

 

Cvičení - 7
(Foto: Dům jógy v Praze)

 

Mělo by se vám podařit dostat stehno tak blízko k tělu, aby vznikla komprese mezi břichem a stehnem. Vědomě se nadechujte proti pravému stehnu. Dosáhnete tím stimulace vnitřních orgánů, konkrétně vzestupného tračníku, zažívání a trávení. Zároveň se protáhnou bedra, uvolní se kyčel a na levé straně se otevřou třísla.

 

V této pozici zůstaňte na 5–6 nádechů a nohy střídejte. Jestli nejsme schopni přitáhnout koleno, pomozte si třeba páskou od županu. Pak nohy vyměňte.

 

Cvik druhý: Zaměřte se na záda


U dalšího protahovacího cviku přitáhněte obě kolena k trupu a sledujte protažení v bedrech, v zádech a v celé zadní tzv. myofasciální síti, která udržuje naše tělo vzpřímené a pevné. Dýchejte proti stehnům, stimulujte příčný tračník. I v této pozici zůstaňte na 5–6 nádechů a výdechů.

 

Cvičení - 6
(Foto: Dům jógy v Praze)

 

Cvik třetí: Protažení pro zkušenější


Zkušení cvičenci jógy mohou poté zkusit náročnější variantu předchozích protahovacích cviků. V pozici na zádech přitahujte nataženou nohu a protahujte se současně za levou i pravou patou. „Tento cvik je určený pro zdatnější jedince, ale i těm doporučuji začít po ránu nejprve s odlehčenou variantou tohoto cviku“, radí Vojtěchová.

 

Cvičení - 8
(Foto: Dům jógy v Praze)


Cvik čtvrtý: Uvolněte se a nechte tělem proudit energii


Jakmile budete protažení, položte pokrčené nohy na podložku a sledujte účinky strečinku v těle. Následně můžete začít s dalšími jógovými pozicemi. Dejte ruce do upažení dlaněmi dolů a s nádechem přetáčejte kolena jemně doprava. Hlavu současně otočte doleva, tak aby maximální pozice dosáhly v jeden okamžik. S výdechem se vraťte zpět do středové osy. Tlačte lopatky do podložky, rozsah není důležitý. Torzi opakujte cca 10krát na každou stranu. Postupujte v rytmu vašeho přirozeného dechu.

 

Cvičení - 11
(Foto: Dům jógy v Praze)

 

„Pozor na jednobodovou bolest v zádech, v takovém případě torzi vynechte. Při tomto cviku protahujete záda, vzpřimovače páteře i meziobratlové svaly. Dochází ke stimulaci všech vnitřních orgánů i proudění energie v těle,“ vysvětluje Věra Vojtěchová.

 

Cvik pátý: Stimulujte lymfatický systém

 

Dalším skvělým cvikem, který byste mohli ráno zařadit, je „jízda na kole“. Tímto cvikem stimulujete břišní svaly i lymfatický systém, jehož fungování je pro zdraví člověka klíčové. „Typickým příznakem toho, že lymfatický systém nefunguje, jak by měl, jsou otoky nohou i jiných částí těla, chronická únava a bolesti hlavy. Někdy i vyšší sklon k infekčním chorobám jako je angína, chřipka a různé záněty,“ varuje instruktorka jógy.

 

Jak na stimulaci lymfy? Ruce přitáhněte k tělu, dlaně mějte obrácené směrem dolů. Nyní můžete zkusit jízdu na kole. Záda tlačte do podložky, bradu jemně stahujte proti krční páteři a vytahujte za temenem. Zvedněte nohy do přednožení a krouživým pohybem uvolněte kyčle, kolena i kotníky.

 

Cvičení - 9
(Foto: Dům jógy v Praze)

 

Cvičení - 10
(Foto: Dům jógy v Praze)

 

Vydržte podle svých fyzických možností na 3–10 pohybů neboli kruhů oběma nohama. Pokud máte příliš zkrácená bedra, cvik raději vynechte.


Cvik šestý: Protažení zad


„U posledního cviku byste měli znovu protáhnout záda. Uvolníme tím bedra, pokud jste je v předchozím cvičení nevědomky přetížili. Zároveň stimulujeme řadu akupresurních bodů ve spodní části zad,“ tvrdí Věra Vojtěchová. Opřete křížovou kost a zvedněte kolena. Uchopte se dlaněmi za kolena a dělejte krouživé pohyby koleny nad křížovou kostí. Krouživé pohyby provádějte v pocitu příjemnosti 5–10krát na každou stranu.

 

Cvičení - 12
(Foto: Dům jógy v Praze)


Cvičte podle svých možností


I když se jedná o základní cviky, instruktorka jógy Věra Vojtěchová říká, že všechno nemusí být vhodné pro každého: „Někdo nedokáže přitáhnout koleno až k trupu nebo třeba nezvedne nohy. Z toho si ale nedělejte hlavu. Upravte si cvik podle sebe. Sledujte své tělo, zůstaňte vnímaví a hraví. Jakmile se podíváte na cviky a řeknete si, že tohle nezvládnete nebo tohle dělat nemohu, je to začátek konce. Pohyb je život!“



0 hlasů
Vaše hodnocení