Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Léto nám přináší kromě příjemných a zábavných chvil i extremní horka, kdy hledáme všemožné způsoby, jak se zchladit. Abychom utekli před těžko snesitelným vedrem, přesouváme se k moři, do hor nebo se aspoň snažíme zůstat mezi čtyřmi stěnami s pořá...

Co dopřát tělu v horkých letních dnech? Zchlaď se jídlem

Osvěžující ovoce
zdroj: Thinkstockphotos Osvěžující ovoce
aktualizováno 22.08.2013, 00:00 | 22.08.2013, 00:00 | Krasna.cz/trm

Léto nám přináší kromě příjemných a zábavných chvil i extremní horka, kdy hledáme všemožné způsoby, jak se zchladit. Abychom utekli před těžko snesitelným vedrem, přesouváme se k moři, do hor nebo se aspoň snažíme zůstat mezi čtyřmi stěnami s pořádnou klimatizací. Chladnější prostředí je skvělé, jsou však i jiné způsoby, jak se zchladit - zevnitř.

Zatímco v zimě nás více přitahují těžší potraviny, v létě máme většinou chuť na lehčí jídla. At´už je to tím, že na ně v horkém počasí máme chuť, nebo jsou prostě jen lépe dostupné, pro náš organizmus je dobré, že nás v horkém počasí oslovují jídla s vyšším obsahem tekutin, stejně jako vodnaté čerstvé ovoce a zelenina.

 

Se stoupajícími teplotami se i mnohem více potíme, což vede ke ztrátě tekutin, společně s minerálními látkami na bázi sodíku, draslíku a hořčíku. Pokud tyto tekutiny a minerální látky nenahradíme, může to vyvolat pocit únavy a malátnosti.

 

Většina druhů ovoce a zeleniny, zejména té sezónní, obsahuje spoustu vody a představuje také velmi dobrý zdroj draslíku, takže je na léto ideální volbou. Existuje však několik „letních šampiónů“, jako jsou melouny, bobulovité ovoce, špenát či pálivé papriky, které mohou být v boji s horkem obzvláště účinné.


PŘEČTI SI TAKÉ:

Přírodní recepty proti akné
Co skrývá jídlo aneb vitaminy, které potřebujeme
Vitaminy, které ti pomohou s tvou krásou
Doma.cz: Ovoce si dopřejte jen dopoledne. Na meloun večer zapomeňte!

 

Červené a žluté melouny, které se prodávají v létě téměř všude, obsahují až 95 % vody, takže tělu skvěle pomáhají nahradit tekutiny vypocené v horku. Jsou však i bohaté na draslík - žlutý meloun ho obsahuje až trojnásobně více než červený. Susan Bowerman, expertka na výživu ve společnosti Herbalife dodává: „Žlutý meloun je také dobrou volbou i proto, že svou oranžovou barvu získal díky beta karotenu, účinnému antioxidantu, který napomáhá ochraňovat pokožku před škodlivým slunečním UV zářením“.

 

Chutné bobulovité plody obsahují kromě vody i přírodní látky příbuzné acylpyrinu, které mají protizánětlivé účinky. Takže pokud sníš misku sladkého bobulovitého ovoce, můžeš snížit zánětlivé procesy a následky nadměrného opalování na slunci.

 

Špenát má také dvojí účinek. Tato zelenina, stejně jako další zelené listové druhy, obsahuje spoustu vody a je i zdrojem hořčíku, minerální látky, kterou při pocení ztrácíme. A nejen to, špenát získal svoji zelenou barvu z pigmentu nazývaného lutein, přírodního antioxidantu, který napomáhá chránit pokožku a oči před sluncem.

 

Osvěžující ovoce
(Foto: oficiální zdroj)

 

O pálivé paprice bys možná řekla, že je tou poslední potravinou, kterou bys chtěla jíst v horku. Ukázalo se však, že pikantní paprika dokáže stimulovat pocení, takže když se pot z pokožky vypaří, pomůže tělu se ochladit. Paprika také obsahuje spoustu vitamínu C, dalšího antioxidantu, který zvyšuje ochranu před sluncem. Když si s horkem už nevíš rady, zkus i další ostré potraviny jako čerstvý česnek či zázvor, mají podobné složení, které také vyvolává pocení a následné ochlazení těla.

 

Ovoce a zelenina jsou bezesporu dobrým zdrojem tekutin, pokud však v horku ztrácíš tekutiny vlivem pocení, nespoléhej se pouze na ně. Pij hodně vody během celého dne a pokus se svou žízeň trošku předběhnout. Ve chvíli, kdy ti tělo říká, abys ses napila, jsi už pravděpodobně mírně dehydrovaná. Speciální nápoje pro sportovce jsou také v pořádku, zvláště pokud cvičíš v horku a vlhkých podmínkách – pomáhají nahrazovat cenné minerální látky a jejich složení přispívá k maximálnímu vstřebávání tekutin. Jejich mírně sladká chuť tě také může povzbudit, abyste pila ještě více.

 

Pití vhodných nápojů i konzumace množství čerstvého ovoce a zeleniny ti mohou výrazně napomoci v boji s horkem. Ovoce a zelenina nejen pomáhají nahradit tekutiny a minerální látky, které ztratíš při pocení, ale obsahují i antioxidanty, které výrazně přispívají k ochraně těla a pokožky před slunečními paprsky.



4 hlasů
Vaše hodnocení