Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Snídaně, oběd a večeře jsou hlavní pilíře jídelníčku, bez svačin by to ale nešlo. Když si je naplánujete a připravíte předem, předejdete mlsání a polykání nezdravého fastfoodu nebo zbytečných sladkostí.

Co ke svačině? Vsaďte na proteiny i sladkou chuť

Hranolky
zdroj: Getty Images Hranolky
aktualizováno 16.05.2019, 00:00 | 16.05.2019, 00:00 | Krásná.cz

Snídaně, oběd a večeře jsou hlavní pilíře jídelníčku, bez svačin by to ale nešlo. Když si je naplánujete a připravíte předem, předejdete mlsání a polykání nezdravého fastfoodu nebo zbytečných sladkostí.

Svačiny tvoří významnou část denního energetického příjmu a hlavně pomáhají udržovat v chodu metabolismus, nerozkolísaný krevní cukr a drží váš hlad na uzdě. Zejména mladý organismus, který se neustále vyvíjí, potřebuje pravidelný přísun kvalitních živin, ale to neznamená, že by dospělí měli snídaně a svačiny opomíjet.

 

Dopolední i odpolední svačina vůbec nejsou přežitek z dob našeho dětství a prázdnin u babičky. Podle nutriční terapeutky Mgr. Miroslavy Matějkové jsou svačiny velice důležitým přísunem potřebné energie, hlavních živin, vitaminů a minerálních látek. „Svačina by měla tvořit 10 až 15 % denního energetického příjmu,“ dodává Mgr. Matějková. Pokud jí člověk nepravidelně, snáze ho postihne hlad ruku v ruce s chutí na sladké. Naplánujte si proto na každý večer nebo ráno rituál přípravy svačin. Uvidíte, že vás to bude bavit.

 

Nechte to na fantazii


Ideální dopolední svačina by měla zahrnovat jeden kus ovoce nebo zeleniny, jednu porci bílkoviny a zdroj sacharidů. Zapomeňte ale na rohlík se salámem. Popusťte uzdu fantazii, vsaďte na pestrost a svačiny obměňujte. Správná svačina může zahrnovat například pomeranč nebo trochu zeleniny v podobě okurky, rajčete, mrkve nebo listu salátu. Vitamíny pak doplňte tmavou houskou s margarínem a sýrem, šunkou či vejcem. Pečivo můžete namazat pro změnu i domácí pomazánkou, kde se fantazii meze skutečně nekladou.


Odpolední svačina může vypadat obdobně jako dopolední, přičemž bílkovina by měla být ideálně ve formě mléčného produktu. Vhodné je polotučné mléko, kysané mléčné nápoje a jogurty s přirozeným obsahem tuku. Jogurt, pudink nebo i ochucené jogurtové mléko si navíc můžete během chvilky vyrobit také doma. Zkuste i rostlinné náhražky mléka, které chutnají samotné, ale můžete je přidat i do proteinových kaší, k cereáliím a k přípravě dalších mléčných dezertů.


Naše tipy:

 

Zdravá svačina
(Foto: Archiv firem)


* Sójový nápoj Alpro original (1 l, 53,90 Kč, prodává kosik.cz). Nápoj plný výborných, vysoce kvalitních sójových bobů je lahodně jemnou, krémovou pochoutkou.


* Nemléko mandlové – plnotučné (500 ml, 119,90 Kč, prodává rohlik.cz). Rostlinné mléko, zcela přírodní, bez konzervantů a dalších zbytečných aditiv.


* Rostlinný nápoj Adez Chilling Coconut (800 ml, 65,90 Kč, prodává kosik.cz). Rostlinné nápoje AdeZ vznikly spojením obilovin, ořechů, ovocných šťáv, nekalorického sladidla Stévie a také vitamínů a minerálů. Výsledkem jsou nápoje se skvělou chutí a krémovou konzistencí, do kterých se nepřidal žádný další cukr.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Mléčná dieta: skvělý objev pro tvou dokonalou postavu
Nejdrastičtější diety historie: Z tohohle ti bude špatně!
Týdenní dieta podle Jennifer Lopez: 3 kila dole bez šizení

 

Snažíte-li se omezit pečivo, vsaďte na proteinové vychytávky. Můžete sehnat různé směsi na palačinky, bílkovinný chléb ale i chutné krekry, pokud máte chuť mlsat slanou pochoutku a tolik nehřešit. Přidejte k nim trochu tvarohu nebo kvalitní pomazánku, která zasytí a pomůže vám doplnit zdravě bílkoviny.


Naše tipy:

 

Zdravá svačina
(Foto: Archiv firem)


* Chipsy ProteinPro, FSB Sweden smetanové s cibulkou (55,90 Kč, prodává kosik.cz). Obsahují o 40 % méně tuku než běžné brambůrky a 3x více bílkoviny.


* Pomazánka s grilovanými paprikami Nature’s Promise (150 g, 39,90 Kč, prodává Albert). Pomazánka v bio kvalitě se skvěle hodí pro vegetariány, vegany i pro každého, kdo si chce třeba jen odlehčit jídelníček.


* Vícezrnné bylinkové krekry z pekárny Kopek (160 g, 39,90 Kč, zakoupíte v řetězcích Albert či Tesco). Křupavá pochoutka s vysokým obsahem bílkovin (27 %), vlákniny (17 %) a nenasycených mastných kyselin, neobsahuje GMO ani konzervanty.


I sladkosti mohou být zdravé


Pokud se nedokáže obejít bez sladkostí, zkuste alespoň klasické sušenky nahradit zdravější alternativou. Ke snídani i na svačinu jsou ideální třeba obilné kaše. Jejich složení můžete obměňovat takřka do nekonečna. Vločky můžete zalít vodou, mlékem či jogurtem a přidat podle chuti oříšky, semínka, sušené nebo čerstvé ovoce, lžičku medu nebo kvalitní marmelády. Na svačinu si můžete připravit také domácí müsli tyčinky, smoothie nebo proteinový koktejl.


Naše tipy:

 

Zdravá svačina
(Foto: Archiv firem)


* Jahody sušené mrazem VitaCup (45 Kč). Zpříjemněte si miskou müsli nebo kaše, i když zrovna nemáte po ruce čerstvé ovoce. Sáhněte po tom lyofilizovaném, které je plné vitamínů.
 

* Super nápoj Emco Jahoda & Banán (24,90 Kč). Obsahuje oves, který je přirozeným zdrojem vlákniny a bílkovin. Kromě toho obsahuje i protein ze syrovátky, která spolu s ovsem tvoří v nápoji 26 % bílkovin. Vyvážený je i poměr cukru. V jedné porci jsou pouze přirozeně se vyskytující cukry z ovoce.


* Relax 100% z ovoce (220 g, 59,90 Kč). Tato lahodná dobrota vás zláká šťavnatými kousky, jež můžete posnídat třeba v kombinaci s řeckým jogurtem. Nadchne vás i na tolik oblíbených palačinkách, lívancích anebo vaflích. Přirozenou chuť jahod podtrhuje ovocná šťáva, jež nahradila jinak běžně přidávaný cukr.



1 hlasů
Vaše hodnocení