Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Balanční cvičení je účinné a zábavné, rozvibrujte své tělo pro lepší kondici i zdraví.

Cvičení na problematické partie i bolest zad? Zkuste balanční hit

Balanční cvičení
zdroj: Getty Images Balanční cvičení
aktualizováno 10.07.2019, 00:00 | 10.07.2019, 00:00 | Krásná.cz

Balanční cvičení je účinné a zábavné, rozvibrujte své tělo pro lepší kondici i zdraví.

Cvičení, jehož podstatou je snaha udržet za každou cenu rovnováhu, a to pomocí nejrůznějších pomůcek a nářadí, si získává stále více příznivců ve všech věkových kategoriích. Při takovém cvičení se totiž zapojí hluboký stabilizační systém. Pokud ho dokážeme posílit, zbavíme se nejen bolestí, ale naučíme se i správnému držení těla a vytvarujeme si problematické partie.


„Balanční cvičení znamená takové cvičení, kdy ‚balancujeme‘, tedy udržujeme rovnováhu, a tím zapojujeme celý hluboký svalový stabilizační systém, do kterého patří bránice, svaly uložené v hlubokých vrstvách okolo páteře, příčný sval břišní – tedy nejhlubší vrstva břišních svalů – a svaly pánevního dna,“ vysvětluje trenérka Hana Toufarová.

 

Lepší koordinace, stabilita i psychický odpočinek


Do balančního řadíme cvičení v nestabilních polohách (stoj na jedné noze, ve výponu apod.), na nestabilní ploše (bosu, velké míče, overbally, balanční desky woodboards, ale i válce, otočené lavičky, přechody po zúženém prostoru apod.) a právě cvičení s pomůckami, které nás vychylují z rovnováhy, jako je například Flexi-bar, speciální vibrační tyč.

 

Balanční cvičení
(Foto: Getty Images)

 

Na cvičebním nářadí a náčiní u balančního cvičení velmi záleží! „V rámci balančního tréninku se obvykle jedná o komplexní trénink, kdy pracují hluboké stabilizační i povrchové svaly, a dochází tak k propojení aktivní pohybové složky těla – tedy svalů, i těch pasivních – tedy kostí. Balanční cvičení je náročné z hlediska koordinace, koncentrace, stability, rovnováhy a vůbec vnímání celého těla,“ vysvětluje další přínosy tohoto cvičení Hana Toufarová s tím, že se ale není čeho bát, protože jeho obtížnost je velmi individuální.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Bosu, TRX, expandéry: Pomohou na kondici, problematické partie i dokonale ploché bříško
Záhadná ketóza: Skutečně pomáhá hubnout a neohrozí zdraví?
Kolik tělesného tuku máme doopravdy mít?

 

„Pro někoho je velmi obtížné stát na jedné noze nebo ve výponu, pro dalšího je výzvou např. stát na bosu, sedět na velkém míči nebo kmitat s Flexi-barem. Pokud ale zvolíte pravidelný trénink, rychle uvidíte velké pokroky, a to i v každodenním životě. Naše tělo prostě bude fungovat líp, i co se týká jeho celkového správného držení.“

 

Síla balančního cvičení spočívá také v tom, že nemáte možnost myslet na nic jiného – musíte se soustředit, a tak dochází i k psychickému odpočinku, kdy člověk „vypne“ a soustředí se jen na daný pohyb.

 

Flexi-bar
(Foto: Getty Images)

 

Účinné vibrování posiluje svaly

 

Cvičení na bosu už možná znáte, dnes vám blíže představíme speciální vibrační tyč Flexi-bar,. Cvičení s ní je velice jednoduché, dá se s ním cvičit vsedě, ve stoji, při pohybu… Posilují se jím zádové svaly, svaly pánevního dna, ale velmi výrazně také svaly na pažích – zvláště tricepsy, jejichž oslabení trápí zejména ženy. Při balančním cvičení s Flexi-barem navíc dochází k přirozené nápravě chybného držení těla, posiluje se ochablé hluboké svalstvo a zlepšuje se naše schopnost koncentrace.

 

Flexi-bar se skládá z tyče vyrobené z umělé hmoty vyztužené skelným vláknem, dvou koncových závaží a držadla z polyuretanu, které je uprostřed. „Podstatou balančního cvičení s Flexi-barem je neustálé cvičení v tlaku a tahu – jak tyč kmitá, střídavě nás tahá z osy/ze stabilní pozice a následně na nás tlačí – tím nás neustále vychyluje z rovnováhy. Je to podobné, jako kdyby do nás někdo neustále strkal, a my se bránili tomu, abychom spadli, vykročili ze základní pozice. Proti tomuto tlaku a tahu musí neustále pracovat všechny svaly našeho hlubokého svalového stabilizačního systému, a tím dochází k jeho masivnímu posilování,“ uzavírá Hana Toufarová s tím, že toto balanční cvičení je navíc skvělou prevencí proti bolestem zad, jimiž trpí více než 80 % populace.



0 hlasů
Vaše hodnocení