Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Ti z vás, kteří vědí, co je Paleo nebo Primal stravování, pravděpodobně už slyšeli i o programu Whole30, který se stává stále populárnějším po celé světě. A věřte nebo ne, nejde o hubnoucí dietu, ale spíš o nutriční restart organismu, detoxikaci t...

Jak na restart těla za 30 dní aneb vyzkoušej Whole30

Zdravá strava
zdroj: Thinkstockphotos Zdravá strava
aktualizováno 30.06.2016, 16:13 | 30.06.2016, 16:13 | Krasna.cz/Lenka Havlicek

Ti z vás, kteří vědí, co je Paleo nebo Primal stravování, pravděpodobně už slyšeli i o programu Whole30, který se stává stále populárnějším po celé světě. A věřte nebo ne, nejde o hubnoucí dietu, ale spíš o nutriční restart organismu, detoxikaci těla a zbavení se všech možných alergenů, o kterých jsme možná ani neměli tušení. Hubnutí je pak už jen příjemný vedlejší efekt.

Program manželů Hartwigových není vlastně ani tak nový, na světě je už skoro 7 let a za tu dobu pomohl změnit stravovací návyky tisíců lidí. Ano, může to být jen marketingové klišé, ale osobně nevidím na čerstvých surovinách bez zbytečných sacharidů a konzervantů nic špatného. Právě naopak. Věřím, že pomocí správného stravování jsme schopni vyléčit většinu neduhů svého těla.


Určité skupiny potravin mohou mít negativní vliv na vaše zdraví a výkonnost, aniž byste si to uvědomovali. Pokud máte nějakou potravinovou alergii, pravděpodobně o ní víte. Reakce na danou potravinu totiž přichází ihned po požití, nebo během několika málo minut. Jenže s intolerancí je to jiné. Na takové potraviny tělo reaguje klidně až několik hodin nebo dokonce dní po požití a reakce bývá často jiná než u alergie a hůře rozpoznatelná. Může to být nadýmání, bolesti hlavy, břicha, únava, akné, nekvalitní spánek nebo i zběsilé chutě na sladké nebo neschopnost zhubnout. Jediný způsob, jak zjistit, které potraviny vám nedělají dobře, je na čas je úplně vyškrtnout z jídelníčku. Konkrétně na 30 dní.


Během programu Whole30 se vyhýbáte určitým skupinám potravin, které by na vás mohly mít negativní vliv. O alkoholu, cukru a pšenici se už asi ani zmiňovat nemusím, napadly vás ale třeba mléčné výrobky nebo umělá sladidla? Tím, že některé potraviny na delší dobu vynecháme ze svého jídelníčku, dáme našemu tělu šanci rozpoznat rozdíl, vyčistit se a resetovat. Během programu i po jeho skončení budete více přemýšlet o tom, čím své tělo krmíte a jaký efekt to na něj bude mít. Možná se vám změní chutě a stravovací návyky. Sama jsem zrovna před pár dny začala a každý den si píši záznamy o tom, co jím, jak cvičím a podobně. O své zkušenosti se brzy podělím.


Jaká jsou Whole30 pravidla?


Jezte opravdové potraviny


Jezte maso, mořské plody, vejce, hodně zeleniny, občas ovoce a hodně správných tuků (olivový, kokosový, avokádový olej, ghee….), ořechy. Jezte potraviny, které mají co nejméně ingrediencí, potraviny, jejichž všechny ingredience dokážete rozpoznat a pojmenovat a v nejlepším případě potraviny, které žádné ingredience nepotřebují, protože jsou stoprocentně přírodní a neupravované.

 


Co vynechat následujících 30 dní?


Mnohem důležitější je potřeba pamatovat si, které potraviny nekonzumovat. Vynechání všech následujících potraviny a nápojů vám pomůže ke zdravému metabolismu a zbavení se problému spojených se špatným stravováním.


Žádný cukr v jakékoliv podobě – skutečný i umělý /sladidla
Med, javorový sirup, agáve sirup, kokosový cukr, stevia, aspartam a další sladidla. Čtěte etikety! Potravinové společnosti jsou schopné dát cukr i tam, kde byste ho nečekali.


Žádný alkohol v jakékoliv formě, ani na vaření. (A bez debat k tomu patří i všechny tabákové výrobky)


Nejezte obiloviny. To zahrnuje (ale neomezuje se na) pšenici, žito, ječmen, oves, kukuřici, rýži, proso, bulgur, amarant, pohanku, naklíčená zrna, quinou. To také zahrnuje všechny způsoby, jak můžeme přidat pšenici, kukuřici a rýži do našich potravin ve formě otrub, klíčků, škrobu a podobně. Opět platí pravidlo – číst etikety.


Nejezte luštěniny. To zahrnuje fazole všeho druhu (černé, červené, pinto, bílé, lima, fava, atd.) , hrách, cizrnu, čočku a arašídy, všechny formy sóji – sójové omáčky, hummus, miso, tofu, tempeh, edamame a všechny formy, jak se dá sója proplížit do potravin (jako je lecitin).


Nejezte mléčné výrobky. To zahrnuje kravské, kozí i ovčí mléko a výrobky z nich, například smetanu, sýry (tvrdé nebo měkké), kefír, jogurt (i řecké), zakysanou smetanou a máslo… s výjimkou ghí.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Proč jsou vlastně sacharidy špatné?
Primal čokoládové lanýže z avokáda RECEPT
Jak zhubnout a netrpět?


Nekonzumujte karagenan, MSG nebo siřičitany. Objeví-li se tyto přísady v jakékoliv podobě na etiketě zpracovaných potravin či nápojů, jděte od toho.


Nesnažte se o alternativy pečiva, “zdravých” verzí nezdravých potravin a podobně.


Budete-li stále jíst své staré, nezdravé potraviny, je to úplně mimo mísu a vaše výsledky se rozplynou rychleji, než stačíte říct „Paleo muffin“. Nezapomeňte, že se jedná o tytéž potraviny, kvůli kterým jste se dostali do zdravotních potíží, a palačinka je pořád palačinka, bez ohledu na složení.


Jedno poslední a konečné pravidlo: Není dovoleno stoupnout na váhu nebo jinak měřit proporce těla po celou dobu trvání programu. Jedná se o mnohem víc, než jen hubnutí. Nicméně můžete se zvážit a změřit před a po.


Je tedy jasné, že můžete zapomenout na jídla, jako jsou palačinky, chléb, tortilly, sušenky, vdolky, koláčky, sušenky, pizza, vafle, müsli, bramborové lupínky, hranolky. Nicméně, tento seznam není omezen pouze na tyto položky. Použijte svůj nejlepší úsudek.

 

Eat Whole30
(Foto: oficiální zdroj)


Následující potraviny jsou výjimky z tohoto pravidla, a jsou povoleny během Whole30


Přepuštěné máslo nebo ghí. Přepuštěné máslo nebo ghí je jediným dovoleným mléčným výrobkem během Whole30. (Klasické máslo není dovoleno, protože mléčné bílkoviny nalezené v nepřepuštěné formě másla by mohly mít vliv na výsledky vašeho programu).


Ovocná šťáva jako sladidlo. Ovocná šťáva je přijatelná přísada během Whole30 – třeba do zálivky salátu. Vypít dva litry pomerančového džusu je ale nepřijatelný extrém.


Některé luštěniny, jako zelené fazolky a sladký mladý hrášek jsou přijatelné. Zatímco technicky jde o luštěniny, v rámci programu Whole30 se dají považovat za zeleninu.


Ocet. Většina forem octa (včetně bílého, balsamica, jablečného, vinného a rýžového) jsou povoleny během Whole30 programu. Výjimku tvoří pouze octy s přidaným cukrem nebo octem ze sladu, který obecně obsahuje lepek.


Sůl. Věděli jste, že všechna jodidovaná kuchyňská sůl obsahuje cukr? Cukr (často ve formě dextrózy) je chemicky nezbytný, aby se jodid draselný nezoxidoval a nezmizel. Množství cukru v soli je ale zanedbatelné a proto může být sůl výjimkou v kategorii potravin „bez přidaného cukru“.

 


Dejte tomu 30 dní, je to pro vaše dobro!


Jakmile se jednou pro program Whole30 rozhodnete, vaší jedinou starostí je jíst opravdové jídlo. Nepočítejte kalorie, nevažte se, jen se snažte dodržet pravidla Whole30 za každé situace, i když nemáte svůj den, i když jste ve stresu. Mějte pevnou vůli. Je to jen 30 dní. Není to těžké! Bojovat s rakovinou je těžké, porodit dítě je těžké, ale jíst zdravě 30 dní není těžké. Neexistují žádné výjimky, žádné speciální příležitosti, žádné cheating days. Stačí jen jedno sousto, jeden malý kousek “zakázaného” a vaše tělo to pozná a proces jeho restartu se přeruší a jste zpět na dni 1. Neokrádejte sami sebe o výsledky, když už jste došli tak daleko. Je to jen 30 dní!


Vím, snadno se to říká, když mám za sebou teprve necelé 3 dny. Mám ale odhodlání a podporu v manželovi, který v tom jede se mnou. Každý den si píšu záznamy o jídle a cvičení, ze kterých pak na blog vytvořím report, kdybyste se chtěli inspirovat. Podrobnější informace samozřejmě najdete taky na originální domovské stránce.


Necítím se tlustá nebo vyčerpaná, vím ale, že to může být vždycky o chlup lepší. Moje očekávání od Whole30 je jasné – cítit se nejlépe, jak jen to jde!


„Treat your body like it belongs to someone you love“ (Starejte se o své tělo tak, jako by patřilo někomu, koho milujete – citát, který jsem si oblíbila, jsem poprvé spatřila asi před rokem v supermarketu Whole Foods.


Článek pro tebe připravila blogerka Lenka Havlicek, Češka, která se přestěhovala do Los Angeles a sleduje tam pro tebe mnoho zajímavého. Noviny o cestování, poznávání americké kultury, vaření i fitness sleduj na jejím blogu www.meltingpotdiaries.com.



1 hlasů
Vaše hodnocení