Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Připravovat si dietní snídani nebo večeři, to zvládneš hravě. Jenže co když jsi v době oběda odkázaná na školní jídelnu? I tam se dá stravovat tak, abys neškodila své štíhlé linii.

Nejlepší tipy na "štíhlé" obědy

Školní jídelna
zdroj: Thinkstockphotos Školní jídelna
aktualizováno 19.09.2012, 11:22 | 19.09.2012, 00:00 | Krasna.cz/trm

Připravovat si dietní snídani nebo večeři, to zvládneš hravě. Jenže co když jsi v době oběda odkázaná na školní jídelnu? I tam se dá stravovat tak, abys neškodila své štíhlé linii.

Důležité je uvědomit si, že oběd by měl být největším, a kaloricky nehodnotnějším jídlem dne. Pokud obědovou pauzu věnuješ šprtání na písemku a zhltneš u toho bagetu z bufetu, nebo se ofrňuješ nad jídelnou a míříš na smažené kalorické bomby do mekáče, nemůžeš se divit, že tvá váha se nekontrolovaně posouvá směrem, o který nestojíš.

 

Oběd zásadně nevynechávej. Možná si myslíš, že když si odpustíš takovou porci kalorií, že tím nejsnáze zhubneš. Jenže když si nedopřeješ pořádné jídlo, odpoledne a večer budeš hladová a spořádáš, co ti přijde pod ruku. Tvůj kalorický příjem pak může být mnohonásobně vyšší, než kolik si dá jeden oběd.

 

Základem správné životosprávy je jíst pravidelně, každé tři hodiny. Jen díky tomu si udržuješ v těle stálou hladinu cukru a necítíš se ani hladová, ani unavená.

 

Oběd tedy určitě nevynechávej. Pokud se po něm cítíš unavená, ospalá a přejedená, raději změň jeho skladbu, nebo velikost. Co si dát poloviční porci, a dojíst se salátem? Nebo zmenšit klasické přílohy?

 

Tvůj oběd by ti měl dodat všechny potřebné složky potravy – sacharidy (abys měla energii), bílkoviny a tuky. Proto má oběd několik chodů. Polévka je často dobrým zdrojem bílkovin a vitamínů (ze zeleniny) a na dlouho zasytí. Salát nebo kompot na závěr je také důležitý pro doplnění vitamínů a minerálů. Nezapomínej ani na nápoj, dodržovat pitný režim je při správné životosprávě podstatné.

 

Hlavní chod je samozřejmě nejpodstatnější. A také nejkreativnější. V jídelně míváš zpravidla na výběr i z několika jídel. Nevybírej si jen podle chuti, ale i podle přínosu pro tvůj organismus a štíhlou linii.

 

 

Logicky jsou největším zlem sladké pokrmy (ovocné knedlíky, lívance, buchtičky se šodó apod.). To jsou v podstatě jen prázdné kalorie. Když už neodoláš, kompenzuj to alespoň zeleninovou polévkou nebo salátem a zkus si kalorické bomby dopřát menší porci. Když si dáš sladké jednou za čas, neuškodí ti to, ale jíst takto několikrát týdně, to už je na pováženou.

 

Pak je tu samozřejmě kategorie smaženého jídla. Maso či sýr ti sice dodají bílkoviny a minerály, ale díky úpravě také množství tuků. Opět se proto vyplatí, dopřát si smažené jídlo jen občas, a dávat přednost přírodně upravovaným pokrmům. Také si hlídej přílohy. Zelenina (čerství či grilovaná), brambory (nikoli smažené hranolky či krokety) a rýže jsou v pořádku, knedlíky a těstoviny (pokud nejde o celozrnné) už méně.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

Zdravé dopolední svačinky
Zbav se chutí na sladké a konečně zhubni
13 nepřátel štíhlé linie

 

Pokud máte v nabídce rybu, určitě po ní sáhni. Je zdravá a v našem jídelníčku se nevyskytuje tak často, jak by měla. Správně by sis ji měla dopřát dvakrát týdně. Ideálně přírodně upravenou a se zeleninovou přílohou. Lepší jsou samozřejmě méně tučné ryby, lososa či kapra si tedy dej jen občas.

 

Neboj se experimentovat. Nemusíš jíst stále ta samá jídla, která se ti osvědčila. Pokud vaše jídelna nabízí i exotická jídla, vyzkoušej je. Zejména asijská, mexická nebo arabská kuchyně je plná zeleniny a masa připraveného na přírodní způsob.

 

Pestrá skladba jídla ti navíc pomůže doplňovat všechny potřebné minerály a vitamíny, což je pro organismus důležité.

 

Nejde jen o to, co jíš, ale jak to jíš. Pokud se na jídlo nesoustředíš a hltáš ho mezi hovorem s kamarádkami, tak si koleduješ o bolení břicha a pocit hladu, který se brzy dostaví (protože mozek si mezi množstvím informací pořádně ani neuvědomí, že jí). Je mi jasné, že na oběd nemáš dost času a je potřeba stihnout probrat žhavé drby, ale zkus se na jídlo víc soustředit. Vyplatí se ti to!



4 hlasů
Vaše hodnocení