Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Je před vámi velký krok a rozhodli jste se, že se stanete veganem? Skvělé, přesně pro vás je tento článek :).

Jak se stát veganem? Rady pro začátečníky

Vegetariánství
zdroj: Thinkstockphotos Vegetariánství
aktualizováno 09.11.2014, 00:00 | 09.11.2014, 00:00 | krasna.cz/archiv blogerky

Je před vámi velký krok a rozhodli jste se, že se stanete veganem? Skvělé, přesně pro vás je tento článek :).

Pro někoho je přechod na veganskou stravu jednoduchý, rychlý a změny nastanou ihned, pro někoho jiného je mnohem lepší postupný a pomalejší přechod. To je v naprostém pořádku, důležité je, docílit toho, po čem toužíte. Veganství je především životní filosofie a lidé se pro něj rozhodují především z etických důvodů, protože to, co vegan především odmítá, je jakékoliv využívání zvířat pro potřeby člověka, protože zvířata jsou citlivé bytosti, které potřebují lásku a nezaslouží si, aby jejich život byl brán jen jako produkt. Skvělé je, že, pestrá a vyvážená veganská strava je doporučována dietetickými organizacemi a doporučována ve všech stádiích života. Veganství zlepší vaše fyzické zdraví a jistě i to psychické. Je mnoho lidí, kteří svými životními příběhy mohou přesně toto potvrdit. Vegani jsou krásní a silní lidé, kteří mohou být i vrcholovými sportovci, kteří své soupeře s přehledem překonávají. Inspirujte se a jděte do toho s námi. :)

 

První krokem je vyloučení živočišných produktů z vaší lednice a spíže. Takže vyřadíme maso, uzeniny, paštiky, máslo, vejce, prostě vše, co má živočišný původ. Pokud se rozhodnete, že okamžitě se všeho zbavíte, dejte jídlo do nějakého útulku či potřebným, kteří nemají střechu nad hlavou a váš dar velmi ocení.


Maso můžete nahradit sójovými kostkami, seitanem, ROBI masem, tempehem nebo uzeným či marinovaným tofu. Máslo rostlinnými margaríny, sýry například vegan sýrem Vegan Line nebo Tavenýrem, mléko nahraďte mandlovým, kokosovým, sójovým, rýžovým, pohankovým, ovesným, makovým či ořechovým nápojem, smetany na vaření stejně tak. Dá se říct, že nikdy nebylo veganství snadnější než v této době, kdy máme tolik možností a trh s veganskými potravinami se jen a jen zvětšuje. Takže si na vegan stravě můžete normálně dál užívat burgery, koktejly, toasty, pečivo, sladké pečivo, tatarku či majonézu, sladkou šlehačku ve spreji, dorty, pomazánky, jogurty, různé deserty, rostlinné salámy, párky, klobásky na grill či pizzu, akorát prostě ve vegan verzi. Zní to skvěle, že? A to uvádím jen okrajový seznam jídel. Máte rádi českou kuchyni? No problemo. S přehledem si udělejte guláš, svíčkovou nebo domácí bramborové knedlíky plněné uzeným tofu se špenátem. A ještě si budete pochvalovat lepší pocit a stravitelnost. Já osobně miluji plněné bramborové knedlíky s červeným zelím.


Seznam mých TOP vegan produktů i s odkazy, kde je koupit, nalezneš ZDE.


Ono je těch vegan potravin spoustu i v klasických marketech, jen nemají třeba certifikát Vegan a pro mnoho začínajících je to matoucí. Ze začátku to chce jen trpělivost se čtením složení. Vegan jsou například Manner oplatky příchuť lískový oříšek, Oreo sušenky, sušenky Emco müsli borůvka nebo čokoláda anebo třeba bonbóny Jahůdky JOJO. Pro fajnšmekry doporučuji arašídové máslo, které je nadupané bílkovinami a můžete zkusit i domácí výrobu.

 


Do jídelníčku je velmi důležité zařadit dostatek ovoce, zeleniny, luštěnin, obilovin, ořechů, semen, celých zrn, mořských řas a dbát na dostatečný pitný režim. Upřednostňujte také kvalitní, za studena lisované oleje.


Nezapomeňte doplňovat vitamín B12. Jeho nedostatek může přivodit nevratné poškození. Na trhu jsou i vitamíny a doplňky stravy určené přímo pro vegany.


Jako další krok si pořiďte kvalitní veganskou kuchařku a nebo pořádně prozkoumejte internetové vegan kuchařky a zapisujte si recepty třeba do sešítku. Receptů najdete spoustu skoro všude na internetu. Pokud byste měli zájem se více soustředit na knihy, doporučuji knihy Stávám se veganem (Ruediger Dahlke), Vegan v kondici (Brendan Brazier) a z kuchařek Veganské pochoutky (Jérôme Eckmeier).


Dalším potřebným krokem je sestavení jídelníčku. Doporučuji alespoň na 3 týdny dopředu. Ano, sice nad tím chvíli strávíte, ale uvidíte, že vám to přinese ovoce. A naopak po této době už budete mít spoustu zkušeností a budete kuchtit spontánně a budete mít potřebný přehled. Svou stravu si plánujte, abyste si zajistili všechny potřebné živiny. Nezapomeňte, že strava má být pestrá a vyvážená.

 


To, co vám dále velmi ulehčí přechod na veganské stravování, je zjištění si gastronomických provozoven, kde vaří veganská jídla, prozkoumání zdravých výživ ve vašem okolí, kde bývá velká nabídka vegan potravin, a také se poptejte v obchodě, kam chodíte rádi nakupovat, jaké veganské alternativy nabízejí. Přidejte se do skupin veganských stránek a kuchařek, čím více informací budete získávat, tím lepší. Na mě osobně se obraťte, pokud budete chtít s čímkoliv poradit, na email veganmind@seznam.cz nebo mi napište do komentáře pod článkem.


Co když pochybíte?


Co když pochybíte, spletete se? Na tyto otázky by spoustu lidí rádo znalo odpověď. Občas mi chodí podobné emaily, jak máte pokračovat dál a že se cítíte"mizerně". Odpověď? Prostě se to stane. Omylem se vám dostane do pusy něco, co není až tak veganské. Špatně si přečtete složení, nedostanete všechny informace k objednanému jídlu a nebo babička upeče s radostí pro vás "veganskou" bábovku, ale přitom ji nedojde, že nejen mléko nepatří do této bábovky, ale i vajíčka.


Jistě, velká část lidí, která začínala s veganstvím, si vybaví své přešlapy ve stravě. Ano, také je většina lidí, kteří vás za to odsoudí, ale to není správné. V hodně veganských skupinách a u hodně veganů se setkáte s hrozným a přísným přístupem. Přitom stačí tak málo, pochopit, motivovat a popostrčit dál na cestě veganstvím.


Já jsem s veganstvím začala před více jak třemi lety, ale do dlouhé doby jsem se setkávala s takovýmito přešlapy a dlouho mi trvalo, než všechno mělo 100% formu. Stále jsem zjišťovala, že ještě tam to není úplně ono a tam taky musím něco změnit a díky tomu jsem se dostala tam, kde jsem. Proto se ptám, kdy jsi začal s veganstvím, namísto toho, jak dlouho jsi vegan.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

Červencoví zajíci v krabici představily populární RAW stravu
Jsi vegetariánka? Pozor, abys své tělo nešidila
7 otázek a odpovědí o vegetariánství


Veganství je pro mě na 100 % životní filosofie, životní styl, to, co je mému srdci nejbližší. A jako každá jiná životní cesta, i veganství má své cestičky, kterými se dostanete tam, kam chcete. Je to vývoj. A ať je ten vývoj jakýkoliv, nejdůležitější je to, co cítíte, proto se nenechte kritizovat a omezovat lidmi, kteří nechápou přirozený postup věcí. I když se vám stane, že pochybíte nebo se zmýlíte, nevadí, jděte si hrdě za svým, protože pokud to cítíte srdcem, není nic víc, co by tomu mohlo bránit. Důležitá je jak cesta, tak cíl.


Já osobně, kdybych měla říct, jak dlouho jsem vegan, tak by to byly tak dva roky, protože do té doby se mi stalo, že jsem konzumovala třeba med a nevěděla jsem, že vlastně i ten je živočišného původu, avšak to tělo brzo vyřešilo za mě, protože mě po medu začala pálit žáha a následovně jsem se přišla na to, že nepatří do veganského stravování. Nikdo nejsme neomylný a pokud vás to vybičuje ještě k lepším věcem, více se s tím neobírejte, nezdržujte se tím a jděte dál.


Čím více se veganství budete věnovat, tím víc se rozšíří váš obzor a dojdete k dalším krokům, jako používání certifikované vegan kosmetiky a čistící prostředky pro domácnost. Dojdete k vyloučení vlny, kůže, hedvábí atd. z vašeho šatníku. Určitě se dopracujete k odmítání využívání zvířat k zábavě člověka, jako jsou cirkusy, či se třeba časem zapojíte do kampaní bojující za práva zvířat. Moc vám držím palce a přeji hodně štěstí na vaší cestě.

 

Článek napsala blogerka Cookie z blogu veganmind.cz.


Máte i vy svůj příběh, jak jste začali s vegetariánstvím či veganstvím? co vám pomohlo, co vám dělalo problémy? Podělte se o své zkušenosti v komentářích.



4 hlasů
Vaše hodnocení