Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Primal plán, aneb nejúčinnější způsob, jak zhubnout, zůstat zdravý a netrpět u toho.

Jak zhubnout a netrpět?

Dieta
zdroj: Thinkstockphotos Dieta
aktualizováno 22.01.2015, 12:37 | 22.01.2015, 12:37 | Krasna.cz/Lenka Havlicek

Primal plán, aneb nejúčinnější způsob, jak zhubnout, zůstat zdravý a netrpět u toho.

Dieta, která opravdu funguje! Ano, takových titulků jsme už viděli, že bychom to snad ani nedokázali spočítat. A pomalu jsme takové články vytěsnili ze svého okruhu zájmů, protože nám po chvíli stejně dojde, že jde jen o ztrátu času. Taky jste ve snaze zhubnout na léto do plavek vyměnili koblihu ke snídani za müsli nebo celozrnný chléb? Místo české hotovky k obědu raději volíte zeleninové rizoto a večer držíte hladovku a můžete si ukousat všechny nehty, protože vás tak strašně honí mlsná? A výsledek? Nechte mě hádat. Tak dneska si tu pizzu a zmrzku ještě dám, ale od pondělka už vážně začnu. Slyšíte se? Jestli chcete opravdu začít a vidět výsledky, čtěte pozorně.


Už jste slyšeli o Primal stravování? Záměrně jsem nenapsala slovo dieta, protože v případě Primal nejde ani tak o dietu, jako spíš o způsob života. O principech Primal stravování se svět dozvěděl díky knize Primal Blueprint, jejíž autorem je Mark Sisson.


KDO JE MARK SISSON?
Mark Sisson je bývalý profesionální maratonec žijící v Kalifornii, který se v roce 1980 kvalifikoval i na Olympijské hry. Bohužel, nelidské množství závodů a tréninků si vybralo svou daň v podobě různých nemocí a zranění, kterými Mark trpěl. Ve skutečnosti, ačkoliv byl Mark velmi fit sportovec světové třídy, jeho zdravotní stav, imunitní systém a pevnost kloubů se kvalitou podobaly muži v důchodovém věku. V té době začal zkoumat výživu jako způsob, jak zlepšit svůj výkon, podpořit své poškozené tělo a posílit svůj imunitní systém.

 

Poté, co Mark v roce 1988 ukončil svou závodní kariéru, rozhodl se pomáhat druhým, aby se byli schopni vyhnout chybám, které on sám v minulosti udělal. Vzdělání v biologii podporovalo jeho intenzivní touhu najít přirozený způsob, jak dosáhnout dobrého zdraví a nejlepších výkonů. Byl zděšen množstvím léků, které lidé užívali na denní bázi a rychlostí, s jakou přicházely operace k řešení problémů životního stylu. Během zkoumání zdravotních problémů způsobených životním stylem působil také 15 let jako předseda antidopingové komise Mezinárodního svazu triatlonu a spolupracoval s Mezinárodním olympijským výborem. Na konci roku 2006 se rozhodl skočit do blogosféry, aby se o své zkušenosti podělil se širokou veřejností na svém veleúspěšném webu www.marksdailyapple.com.

 

Mark Sisson: Primal Blueprint
(Foto: oficiální zdroj)


Zapomeňte na vše, co jste si dosud mysleli nebo přečetli o dietě, cvičení a zdraví. Existuje (a denně se na webech, v časopisech nebo v televizi objevuje) znepokojující množství špatných informací, které matou, manipulují, ztěžují, znepříjemňují a často kazí i ten nejodhodlanější úmysl jít správnou cestou a dosáhnout uspokojivého výsledku. Mám na mysli informace, které vytvářejí všeobecné povědomí o tom, co znamená zdravě jíst, efektivně cvičit, kontrolovat váhu a tím se vyhnout běžným problémům, jako je obezita, nadýmání, cukrovka, artritida, srdeční problémy, bolesti kloubů nebo dokonce rakovina.


Možná vás to překvapí, ale (jak se tvrdí v knize Primal Blueprint) podle mnoha vědeckých studií je nízko-tučná dieta bohatá na vysoko-sacharidové celozrnné výrobky, jako chléb, rýže, těstoviny a cereálie ideálním prostředkem jak přibrat, ne hubnout, jak jsme všichni doufali. V knize Primal Blueprint se mimo jiné dočtete, proč je dobré jíst tuky a že cholesterol není to, co ohrožuje vaše srdce.

 

Mléčný knír
(Foto: oficiální zdroj)



Filosofie primal stravování je jednoduchá. „Držet dietu“ založenou na principech evoluce, vědy a stravování našich dávných předků. Je totiž mnohem důležitější jíst, pohybovat se a žít podle toho, jak jsme jako lidé byli navrženi, ne podle umělých zlepšováků a mylných informací vytvořených v naší společnosti za posledních 100 let. Naštěstí, tento režim je nejen neuvěřitelně zdravý, je ale také docela jednoduchý.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

Chceš zhubnout? Zjisti, kolik kalorií denně potřebuješ!
Mléko - škodí, nebo pomáhá?
Jak účinně spálit 100 kalorií?

 

Co je primal strava?


Při primal stravování se jídelníček skládá převážně z masa, zeleniny, vajec, ořechů, semínek, občas ovoce a můžete přidat i mléčné produkty a hořkou čokoládu. Naopak byste se měli vyhýbat jakýmkoliv cukrům, obilninám a zrnům, zkrátka potravinám bohatým na sacharidy. Mezi „zakázané“ potraviny patří tedy i brambory, rýže, těstoviny, luštěniny, sojové výrobky, pečivo, párky, omáčky, slazené nápoje a alkohol. Proč, vysvětlím vzápětí.

 


Co je povolené?


• nápoje: voda, neslazený čaj nebo káva
• kokosové produkty: kokosové máslo, kokosové vločky, kokosová mouka, mléko a olej z kokosu
• mléčné produkty: organické (bez antibiotik a růstových hormonů) a plnotučné, v nejlepším případě přímo z farmy. Mléko, sýry, cottage, tvaroh, kefír, jogurt
• tuky: kokosový olej, sezamový olej, olivový olej (extra virgin, first press), máslo, živočišné tuky (v mase, sádlo)
• maso: ryby (pokud možno volně chycené), drůbeží, hovězí, vepřové (organické, bio, pokud možno z lokální farmy, raději od řezníka než z velkovýroben), jakékoliv jerky
• ovoce: organické (bio) a sezónní. Nejlépe bobule (jahody, borůvky, maliny, ostružiny), méně konzumovat velmi sladké ovoce jako ananas, banán…
• bylinky a koření: málo soli, co nejvíce čerstvých bylinek
• ořechy a semínka: cokoliv kromě arašídů (obsahují hodně alergenů a jsou náchylné na plíseň). Ideální jsou macadamia ořechy, mandle a kešu. Stejně tak můžeme jíst másla z těchto ořechů, skladujte v lednici
• zelenina: jakákoliv
• povolené sacharidy: v případě, že jste například velmi intenzivní sportovec (nebo kojící maminka) kromě ovoce a zeleniny můžete doplnit sacharidy ze sladkých brambor (jsou vyváženější než klasické brambory), dále pak divokou rýži (dlouhá černá zrna) a quinou
• suplementy: kapsle rybího oleje, probiotické nápoje, vitamín D a proteinový prášek
• další: vejce, hořká čokoláda


Článek pro tebe připravila blogerka Lenka Havlicek, Češka, která se přestěhovala do Los Angeles a sleduje tam pro tebe mnoho zajímavého. Noviny o cestování, poznávání americké kultury, vaření i fitness sleduj na jejím blogu www.meltingpotdiaries.com.



2 hlasů
Vaše hodnocení