Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Vánoce patří k době kdy se většina z nás v jídle neomezuje, je to čas nejen dárků, ale také cukroví, smažených jídel, chlebíčků nebo větší konzumace alkoholu a toto vše ohrožuje nejen naši štíhlou linii, ale také zažívání.

Jak zvládnout Vánoce se zdravým zažíváním

Vánoce
zdroj: Thinkstockphotos Vánoce
aktualizováno 17.12.2014, 16:58 | 17.12.2014, 16:58 | Krasna.cz/trm

Vánoce patří k době kdy se většina z nás v jídle neomezuje, je to čas nejen dárků, ale také cukroví, smažených jídel, chlebíčků nebo větší konzumace alkoholu a toto vše ohrožuje nejen naši štíhlou linii, ale také zažívání.

Abychom si sváteční čas užili se zdravým žaludkem, je důležité dodržovat pár pravidel.

 

Důležitá je prevence


Než sezona přejídání nastane, je dobré na období ochutnávání cukroví, bramborových salátů nebo pití vánočních punčů připravit i náš žaludek. Vhodný je například vitamín B. Důležitý je také pravidelný pohyb, ideální je běh nebo plavání. Alespoň 30 minut 2-3x týdně. Kromě zlepšení fyzičky a ubrání pár kil pohybem dopomůžete předejít nehezkým žaludečním příhodám.


„Proti zbytečnému přejídání a ke zlepšení trávení nám pomůže vláknina, která by měla být na našem jídelníčku během vánočního hodování povinným doplňkem stravy. Trápí vás nepříjemný pocit plného a nafouklého břicha? Zkuste nahradit klasickou mouku za celozrnnou. Uvidíte, že i cukroví z celozrnné mouky je lahodné a celá rodina si na něm pochutná,“ říká Pavel Šácha z Prozdravi.cz. Navíc celozrnné výrobky mají nižší glykemický index, díky čemuž se cítíme déle zasycení a předejdeme tak častějšímu mlsání.

 


Jogurt vs. majonéza


Je vám po smaženém nebo majonéze těžko? Vyměňte majonézu v salátu za krémový bílý jogurt. Vaše chuťové buňky rozdíl skoro nerozeznají, zato žaludek vám za tuto změnu bude nesmírně vděčný. A co letos zkusit smaženého kapra v trojobalu ugrilovat? Bude to zajímavá obměna jídelníčku. Pokud si ale bez smaženého kapra štědrý den nedovedete představit, používejte kvalitní čerstvý olej a kousky kapra pak důkladně „odmastěte“ ubrouskem. Pokud se vám přeci jenom po hodování neudělá od žaludku dobře, je vhodné mít při sobě živočišné uhlí. Vhodný je také mátový čaj, ananas, jablko nebo sklenice koly. Pokud vás z nadměrné konzumace jídla pálí žáha, tak pomůže sklenice mléka. Co se týká alkoholu, zkuste si místo vína dát lehký vinný střik, ten ulehčí vašemu žaludku.


Pozor u přejídání by si měli dát především ti, kteří trpí na žlučníkové nevolnosti. „Sestavení jídelníčku hraje samozřejmě podstatnou roli. Má obsahovat pokrmy bez cholesterolu, zeleninu, ovoce, méně tuků, jídla připravovaná bez smažení, přepalování, omezené koření, omezené množství cukru, naopak více vlákniny. Jsou dobré zakysané výrobky, libové maso z mladších zvířat, ryby, drůbež, nenadýmavá jídla, kmín. Z bylin uvedu mátu, ostropestřec mariánský, zlatobýl,“ říká MUDr. Pavel Šácha.
 

PŘEČTI SI TAKÉ:

Ploché bříško na dosah! Co ti pomůže, když to myslíš vážně
Když máš žaludek na vodě
Konec moření: Na krásné břicho stačí 90 sekund denně!

 

Vhodná skladba jídla


Proč bychom se neměli alespoň v jednou v roce na Vánoce dobře najíst? Nic není zakázáno, ale jak se říká, „všeho s mírou“ by mělo v tomto čase platit maximálně. Nemůžeme sníst kopec řízků se salátem, zajíst to vánočním cukrovím a zapít skvělou ořechovkou. Vše chce svůj čas, a tak i jednotlivá jídla potřebují rozestup, ideálně vyplněný nějakou aktivitou, kterou zrovna nemusí být sledování televize. Vhodné je dodržovat frekvenci 5 až 6 menších porcí jídel během dne. Pokud jsme milovníci sladkého, nejlépe uděláme, když si na něm budeme pochutnávat hlavně během dopoledne. K večeru bychom už měli volit méně sladké a těžké pokrmy. A nezapomenout na to, že večeře by měla být zhruba poloviční oproti obědu.


Jednou z nejdůležitějších zásad správného stravování, a to nejen o Vánocích, je i dodržování vhodného pitného režimu. Samozřejmě by nejvhodnější bylo pít neslazené vody, případně minerálky nebo zelené čaje. Pokud se ale nechceme trápit a užít si nějaký ten alkohol nebo máme neutuchající chuť na horkou kávu, můžeme zvolit její lehkou variantu. A tou může být takzvaná zelená káva s příchutí vanilky, která k tomuto času neodmyslitelně patří. Vždyť vanilkové rohlíčky jsou prostě už tradice. A navíc, taková nepražená zelená káva s vanilkou nám ještě může pomoci k lepšímu trávení a spalování tuků a na chuti nás neošidí.


Zimní pohoda na čerstvém vzduchu


Naše dětství i Vánoce byly většinou plné běhání venku, stavění sněhuláků a koulování se. Pravda, dnes už většinou sníh o Vánocích nevídáme, ale pobyt venku si přesto můžeme dopřát. Nadýcháme se čerstvého vzduchu, zlepší se nám nálada a hlavně nám prospěje pohyb, který po konzumaci řady skvělých pochutin budeme potřebovat.



5 hlasů
Vaše hodnocení