Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Zimní období je pro nás obvykle velmi náročné. Teploty pod bodem mrazu, málo sluníčka nebo stres v práci se mohou podepsat na našem zdraví či náladě. Jak v šedé mrazivé dny zahřát tělo i duši, vás naučí východní učení ájurvéda.

Je vám věčně zima? 5 přírodních tipů, jak zahřát tělo i ducha

Zima
zdroj: Getty Images Zima
aktualizováno 25.01.2019, 00:00 | 25.01.2019, 00:00 | Krásná.cz

Zimní období je pro nás obvykle velmi náročné. Teploty pod bodem mrazu, málo sluníčka nebo stres v práci se mohou podepsat na našem zdraví či náladě. Jak v šedé mrazivé dny zahřát tělo i duši, vás naučí východní učení ájurvéda.

Ájurvéda je nejstarší systém léčení, jenž je založen na přírodních zákonech. Cílem této více než pět tisíc let staré metody není jen léčit nemoci, ale odstranit již její příčiny a nalézt fyzickou, emoční a duchovní rovnováhu. Základem ájurvédy jsou tři energetické principy (dóše) – Váta, Pitta a Kapha. Pokud jsou tyto energie v nerovnováze, dostavují se potíže. A zkouškou pro tuto rovnováhu může být i dlouhá a skličující zima. Proto vám přinášíme několik tipů vytvořených právě na základě ájurvédy, jak zimu zvládnout ve zdraví a s úsměvem na rtech.

 

 

1. Vyměňte kávu za speciální čaj

 

Chcete zůstat plní síly? Nahraďte kofein ájurvédským čajem. Vezměte litr vody a přiveďte k varu. Dejte do termosky a přidejte 3 plátky čerstvého zázvoru, 1/4 čajové lžičky římského kmínu (semínka), 1/4 čajové lžičky fenyklu (semínka), 1/4 čajové lžičky semínek koriandru a 2 kuličky kajenského pepře. Nechte 30–45 minut louhovat.

 

2. Dopřejte si lidského tepla na masáži

 

Pokud nemáte čas zajít na ájurvédskou olejovou terapii Abhyanga, pak zařaďte každé ráno tzv. Sneha-self abhyanga masáž. „To znamená automasáž pomocí kvalitních ájurvédských bylinných olejů. Pomůžete zlepšit krevní a lymfatický oběh. Olej také vytvoří ochrannou vrstvu pro vaši kůži, která v zimním období trpí,“ radí Zuzana Klingrová, garantka ájurvédských programů v Resortu Svatá Kateřina.

 

Ájurvédská masáž
(Foto: oficiální zdroj)

 

Ájurvédská masáž se zaměřuje na uklidnění a relaxaci, jejím cílem je kompletní sjednocení těla a mysli. Základem ájurvédské masáže jsou dlouhé táhlé pohyby a volba správného oleje. „Kokosový olej vás zchladí, zatímco hořčičný vás prohřeje. Nesmíme zapomínat na ájurvédské bylinky, které léčí,“ zdůrazňuje Pavlína Dofková, ajurvédská masérka působící v Praze.

 

3. Zamilujte se do rutiny

 

V zimě, zvláště pokud panují holomrazy, se zvyšuje funkce dóši Váty. Pro tento ájurvédský princip je velmi důležitá rutina. Zkuste vstávat, chodit spát, jíst nebo praktikovat pohybové aktivity ve stejný čas. Vaše tělo bude celkově klidnější a budete se cítit odpočatě a plní energie.

 

ČTĚTE TAKÉ:

6 rad, jak sportovat v zimě venku
Čím zahřát věčně studené ruce a nohy?
Vlasy pod čepicí? Rady, jak si nezničit účes

 

4. Seznamte se s jógou

 

Součástí ájurvédy je také pravidelné cvičení jógy. Tato pohybová aktivita je prospěšná nejen pro vaše tělo, ale také mysl. Jestliže jí zatím neholdujete, je zima ideální příležitost ji alespoň vyzkoušet. Můžete dokonce zkusit přímo ájurjógu neboli ájurvédskou jógu, postavenou na principech tohoto učení. Pokud její intenzitu přizpůsobíte dominanci dóš, ještě zvýšíte její účinky. Při jasném počasí převládá Váta a jógová praxe by měla být spíše jemného charakteru. Naopak při oblačnosti či sněžení dominuje Kapha. V tomto případě se nemusíte bát přidat cvičení na dynamice.

 

Chcete se do ájurvédy ponořit více?

* Na ájurvédskou masáž Praze si můžete zajít například do Planet Zen (planetzen.cz), procedury se zde pohybují v cenách od 1500 Kč.

 

* Vyzkoušet můžete například ájurvédský víkend Resortu Svatá Kateřina, kde se s tímto učením seznámíte nebo si rovnou zvolit některý ze speciálních programů zaměřených již na konkrétní potíže (bolest zad, omlazení, hubnutí atd.). Pobytové balíčky zahrnují vždy kombinaci ájurvédských očistných terapií, masáží, jógy, jídelníčku a vhodných doplňků stravy.

 

* Úžasným zážitkem je vychutnat si ájurvédskou masáž v místech, odkud pochází - ať už to je Indie, Maledivy, Mauricius, Srí Lanka, či Seychely. Do těchto destinací se dostanete např. s leteckou společnosti Emirates,

 

* Nechcete-li vycestovat sama, prozkoumejte nabídku zahraničních jógových zájezdů. Vyrazit na dva týdny můžete třeba na Bali s yogakarlin.cz, kde vás čeká nejen cvičení, ale i relax a poznávání zdejších pamětihodností a přírodních scenérií.

 

5. Bojujte proti stresu


Jste-li ve stresu, jste citlivější a podrážděnější, takže vás mnohem vice ovlivňují jakékoli negativní vnější dojmy – brzká tma, šedé dny, studené větrné počasí. Proti stresu a pro lepší psychickou odolnost si můžete z ájurvédy osvojit jednoduchý “cvik”: umění zklidnit sebe sama. „Umění zklidnit sám sebe a zkoncentrovat se patří k velmi cenným dovednostem. Celkem názornou formou dokážeme pomocí speciálního počítačového programu nechat klienta prožít stav vlastní koncentrace na jeden jednoduchý úkol. Pro většinu lidí je to zpočátku těžké a namáhavé, když se ale naučí, jak na to, je možné stavu hluboké koncentrace dosahovat pravidelně a obzvláště pak tehdy, kdy to skutečně potřebujete,“ uvádí psycholožka PhDr. Marta Boučková.

 

Ájurvédská masáž
(Foto: oficiální zdroj)

 

Harmonii a duševní klid může pomoci nastolit i vhodně zvolený jídelníček. Naše životy ovlivňují tři základní energie neboli tři kvality: sattva, rajas a tamas. „Sattva je kvalitou rovnováhy a harmonie, rajas zosobňuje vášně a činnosti a tamas symbolizuje netečnost a ztrátu potenciálu,“ říká ájurvédský lékař Kukku Ramesh z léčebného hotelu Larimar v rakouském Stegersbachu. Symbolem klidu, čistoty a vznešenosti je sattva. Sattva strava dodává tělu potřebnou energii bez toho, aby ho zbytečně zatěžovala. Zároveň zklidňuje a pročišťuje mysl. Typická jídla sattva jsou především čerstvé pokrmy, čerstvá a dobře stravitelná zelenina, ovoce, čerstvé mléko a mléčné výrobky, klíčky, obiloviny, mungo fazole, červená čočka, rýže, ghee, med, některé bylinky a koření (římský kmín, koriandr, fenykl, kurkuma, bazalka, skořice, kardamom, šafrán, heřmánek, jasmín, růže, lotus atd.), ořechy, semínka a byliny.
 

Naopak tamas značí temnotu, hloupost, nevědomost a životní překážky. Pro jídla této kategorie je typická pasivita – tělu nic nedávají, zato ho obtěžují, způsobují únavu a ospalost, na mentální úrovni pesimismus, pochyby. Typická jídla tamas jsou například červené maso, tvrdé a tavené sýry, ohřívaná jídla, smažené a průmyslově upravované potraviny, burské oříšky, homogenizované mléko, fast food.



0 hlasů
Vaše hodnocení