Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Dobrá zpráva – ačkoli do léta zbývá už jen měsíc, ještě máte šanci shodit pět či šest, aniž by to poškodilo vaše zdraví, nebo aby hrozilo, že se vám kila zase vzápětí vrátí. Ta horší zní, že to bude dřina a budete si muset hlídat jídelníček i pohy...

Kolik kilo se dá ještě (zdravě) shodit do léta?

Plavky
zdroj: Thinkstockphotos Plavky
aktualizováno 06.05.2019, 00:00 | 06.05.2019, 00:00 | Krasna.cz/svet-zdravi.cz

Dobrá zpráva – ačkoli do léta zbývá už jen měsíc, ještě máte šanci shodit pět či šest, aniž by to poškodilo vaše zdraví, nebo aby hrozilo, že se vám kila zase vzápětí vrátí. Ta horší zní, že to bude dřina a budete si muset hlídat jídelníček i pohyb. Rozhodně je to však reálný plán.

Jakmile se rozhodnete, že tohle léto vyrazíte na pláž nebo k rybníku štíhlejší a nebudete se bát ukázat, jak vypadá vaše postava v plavkách, začněte počítat. Vyjděte z toho, že ideální rychlost hubnutí činí půl až jedno kilo týdně – rozhodně by to nemělo být více.

 

Když to bude o něco méně, také to nemusí vadit, jen tomu musíte přizpůsobit svůj cíl. Je pravda, že u pomalejšího shazování je větší jistota, že vám nižší váha vydrží. Pomalejší shazování se dá doporučit například těm, kdo za sebou mají různé neúspěšné rychlodiety a kvůli nim zpomalený metabolismus. Pak sice do léta shodíte třeba jen dvě tři kila, ale i to lze brát jako úspěch, pokud si nižší váhu udržíte a budete v hubnutí pokračovat dále. Ostatně, za jak dlouho jste nabrali kila, která nosíte navíc? Možná to byla ročně necelá dvě nenápadná kila, která se bohužel po čase sečetla třeba do patnácti kil navíc.


Motivace, která skutečně zabírá


Hubnutí do plavek je každopádně dobrou motivací. Podle psychologů funguje lépe, než když se rozhodnete shazovat kila proto, že to dělají vaše kamarádky nebo proto, že o tom všichni mluví. Když svou představu o štíhlejší postavě spojíte například s plánovanou dovolenou, máte slušnou šanci uspět.


Pokud dokážete nasadit tempo kilo dolů týdně, můžete do začátku prázdnin bez potíží shodit i šest. A jak z průzkumů vyplývá, většině žen stačí sundat pět kilo, aby se cítily spokojenější ve svém těle. Jak na to? Ideálně tak, že zkombinujete dietní jídelníček s vhodným cvičením, díky kterému budete především spalovat tuky.


Jak zhubnout? Rovnou zapomeňte na přísné a jednostranné diety, stejně tak se vyhněte těm, které vyžadují nějaké speciální potraviny, které je těžké sehnat nebo mít kdykoli po ruce. Můžete třeba začít počítat kilojouly – neměli byste jich přijmout více než 5000 denně, ale tato metoda také není úplně pohodlná a může člověka zbytečně odradit, ačkoli jinak rozhodně funguje.

 


Nic si nezakazujte, ale jezte zdravěji


Zapomeňte také na silácká prohlášení ve smyslu „už nikdy si nedám čokoládu“ nebo na plány, že například úplně přestanete jíst pečivo či přílohy. Absolutní zákazy týkající se nejčastěji sladkostí totiž člověk dříve či později poruší. Vynechávání potravin jako je pečivo nebo přílohy kvůli obsahu sacharidů sice skutečně hubnutí urychluje, ale nedá se doporučit ze dvou důvodů: za prvé, odnaučíte na ně svůj metabolismus a jakýkoli návrat k běžnému jídelníčku bude zvyšovat riziko, že se u vás spustí obávaný jo-jo efekt a za druhé, i sacharidy jsou ve stravě důležité, například pro náš mozek. Bez nich se nám zkrátka hůře přemýšlí.


Daleko účinnější je, když začnete jíst zdravěji. A když celé hubnutí nebudete brát jako dočasnou dřinu, která jednou skončí, a vy si zase začnete dopřávat. Měli byste ho považovat spíše za cestu, jejímž cílem je nový životní styl, u které už budete chtít zůstat natrvalo.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

HUBNEME DO PLAVEK: Začni zlehka - aerobikem
HUBNEME DO PLAVEK: Bez snídaně to nepůjde
HUBNEME DO PLAVEK: Když tě na ulici přepadne hlad

 

Zkuste pro začátek dodržovat následující zásady
 

• Snídejte. Snídaně by měla obsahovat nejen sacharidy, ale také bílkoviny. Skvělou volbou jsou mléčné zakysané výrobky nebo vejce.
 

• Jezte pětkrát denně menší porce. Mezi snídani, oběd a večeři zařaďte ještě dvě menší svačiny.
 

• Zmenšete objem příloh na polovinu. Volné místo na talíři nahraďte zeleninou.
 

• Večeře by měla být vždy menší než oběd. Dobrou volbou jsou například saláty s kvalitním zdrojem bílkovin (libové maso, tuňák, vejce).
 

• Zařaďte do jídelníčku nové potraviny. Třeba luštěniny, ty Češi notoricky podceňují.
 

• Pozor na uzobávání během dne, ochutnávání při vaření či alkohol, člověk tímto způsobem přijme překvapivé množství kilojoulů.
 

Připravte se na krize
 

I když se vám hubnutí bude dařit, připravte se na to, že se pokles váhy může zpomalit a nevzdejte to v takový moment. Abyste viděli, jak se vám ve shazování přebytečných kilogramů daří, važte se. Ale ne častěji než jednou týdně, protože zvláště ženám váha v průběhu cyklu kolísá. I když celkově jde dolů, může před začátkem menstruace kvůli zadržování vody zase o něco vystoupat. Stejně důležité je i měření obvodů. Často se stává, že ačkoliv se váha hýbe jen minimálně, centimetry mizí.

 

Pokud jde o pohyb, záleží na vaší kondici. Platí, že na hubnutí skvěle zabírá obyčejná chůze. A že pro začátek stačí, když si třikrát týdně vyrazíte hodinu ostrým tempem někam ven, o víkendu z toho může být alespoň půldenní výlet. Zařaďte do svého běžného dne také různé pěší pochůzky.



5 hlasů
Vaše hodnocení