Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Jídlo, které jíš, je něco jako palivo. Dodává energii nutnou k tomu, aby tělo řádně fungovalo. Pokud mu nezajistíš kvalitní palivo a vhodné množství, jednoduše se porouchá.

Nahraď ZLÉ potraviny DOBRÝMI

aktualizováno 18.11.2011, 00:00 | 18.11.2011, 00:00 | / krásná.cz/zdrave-hubnuti.cz

Jídlo, které jíš, je něco jako palivo. Dodává energii nutnou k tomu, aby tělo řádně fungovalo. Pokud mu nezajistíš kvalitní palivo a vhodné množství, jednoduše se porouchá.

Ať se nám to líbí, nebo ne, jídlo hravě dokáže ovlivnit náladu, hladinu energie, schopnost soustředit se, sexuální výkonnost, spánek a celkový pocit zdraví. Jídlo, které přijímáte, je katalyzátorem všech možných neduhů a dost přesně odráží často to, jak se cítíš.


Máš na výběr!

 

Když onemocníš, může být zdravá strava tvým hlavním komplicem v boji proti nemoci. Poskytne ti látky schopné odblokovat tepny, snížit hladinu cholesterolu, zpomalit stárnutí buněk, vyžene nachlazení z těla, zamezí bolestem hlavy, ničí škodlivé bakterie a viry a dokáže tišit bolest. Jestli ovšem chceš rychleji stárnout, přibírat na váze, mít zažívací problémy, alergie, cítit se utahaná a náladová, mít sníženou imunitu, trpět bolestmi a vypadat nezdravě, pak dál denně pojídej potraviny ze škatulky "zlé".

 

Zlé versus špatné


Nauč se rozlišovat mezi tím, co je a co není pro naše tělo dobré.


Čerstvost nade vše


ANO – Živé potraviny


Živé znamená syrové, tedy takové potraviny, které nebyly uvařeny, udušeny, zmraženy, upečeny ani zpracovány v páře či mikrovlnce. Díky tomu jsou v původním stavu a obsahují všechny své užitečné enzymy, vitaminy a minerály, které jsou důležité pro tvorbu energie a podporu zažívacího procesu. Které jsou nej? Syrové ovoce a zelenina, naklíčené obiloviny či semínka.


NE – Upravované a průmyslově zpracované potraviny

 

Pokud vždy všechno, co si chystáš na talíř, budeš dlouho tepelně upravovat, zbavíš jídlo všech životadárných složek. Mnohé polotovary projdou celým řetězcem zpracování, než skončí na našem stole. Taková jídla mají téměř nulovou hodnotu, dodají nám ale do těla chemické látky, jako jsou barviva, sladidla a dusičnany, umělé příchuti, bělidla, emulgátory.

 

 

Není cukr jako cukr


ANO – Zdravé sacharidy

 

Nazývají se také složené cukry a vyskytují v přírodní podobě, nejsou zbavené svých nutričních hodnot a tělo je dokáže snadno a pomalu metabolizovat. Jsou to potraviny bez rafinovaného cukru, jako ovoce, celozrnný chléb, rýže a zelenina.


NE – Špatné sacharidy

 

Špatné jsou jednoduché sacharidy. Obsahují je potraviny, do kterých je přidáván rafinovaný cukr. Takže třeba čokoláda, koláče, sušenky, sladkosti a výrobky s bílou moukou nebo s loupanou bílou rýží. Během procesu rafinace je odstraněna většina minerálů a vitaminů a tyto potraviny se pak po vstupu do těla chovají jako čistý cukr. Rychle se dostanou do krevního oběhu, kde naruší hladinu krevní glukózy a přivodí ti neodolatelnou chuť na sladké.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

Stop dietám! I plná těla jsou sexy
JOJO EFEKT? Víme, jak se mu vyhnout!
Nová hollywoodská dieta: štíhlejší a fit už za tři dny


Bio nebio


ANO - Zelenou biopotravinám!

 

Pokud je to jen trochu možné, objev kouzlo potravin, které neobsahují zbytečné chemikálie. Ekologické potraviny jsou vypěstovány na půdách neošetřených chemickými hnojivy a jsou v takovém stavu, jak je nechala vyrůst příroda. Nejde jen o biopotraviny, dej zelenou i dostupným produktům z farmářských trhů, které jsou čerstvé a chemicky méně ošetřené, než potraviny, které k nám jednou přes půl světa.


NE – Neorganické potraviny

 

Nešetrně pěstované potraviny ošetřované chemicky a vyrostlé z půdy, kde byla použita hnojiva a pesticidy, způsobují četné alergie, protože zbytky toxinů se ti dostávají do těla a poškozují orgány.

 


Bílkoviny


ANO - Rostlinné bílkoviny

 

Jsou pro naše tělo mnohem lépe stravitelné než ty živočišné. Jsou to především fazole, klíčky a semena, jsou snadno stravitelné a podporují metabolismus.


NE – Živočišné produkty

 

V závislosti na tom, jak silný máš zažívací systém, se může stát, že některé bílkoviny pro tebe zkrátka nejsou dostatečně vhodné. Pro většinu lidí je obtížné rozkládat bílkoviny z tučného masa. Takové maso může tělo intoxikovat, překyselit krev, nadměrně zatížit ledviny a játra, ničit užitečné bakterie, způsobovat střevní potíže a srdeční problémy. I takové kravské mléko je pro mnoho lidí příliš obtížné na trávení a může podnítit alergické reakce.


Tip: Mléko vždy převařuj, nebo zkus jako alternativu kozí či ovčí mléko, jehož molekuly jsou menší a snadněji se rozkládají, nebo lehce stravitelné náhražky jako rýžové, ovesné či sojové mléko.


Tuky nezatracuj

 

Tuky mají hroznou pověst. V době nízkotučných jídel a diet bez tuků se z křížového tažení proti tukům stalo skoro šílenství.


ANO – Olejnaté potraviny

 

Jenže olejnaté potraviny, jako jsou ořechy, semena, mořská zelenina, ryby, nebo třeba avokádo, obsahují dobré tuky, které jsou nezbytné pro podporu snižování váhy, hladiny cholesterolu v krvi, posílení imunity a výživu rozmnožovacích orgánů, kůže, vlasů i kostní tkáně. Tyto tuky jsou životně důležité. Jsou tak důležité, že se jim říká esenciální (základní) mastné kyseliny. Tělo si je samo nedokáže vytvořit, a proto je nutné mu je dodávat.

 

NE – Nasycené živočišné tuky

 

Jsou velmi těžké a v těle doslova zkamení, díky nim ti tuhnou tepny a vystavuješ se riziku infarktu. Červené maso, vepřové, mléčné výrobky, máslo, sýry obsahují nasycené tuky, s nimiž má tělo mnohem více práce. Tělo tuky potřebuje, ne ale v tak velkém množství, jak je v našem jídelníčku často běžné.



7 hlasů
Vaše hodnocení