Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Stěží existuje člověk, který by neznal bolest hlavy. Až pětina žen zná na vlastní kůži, jak otravná umí být migréna. Chronickou migrénou pak trpí podle odhadů až 10 procent Čechů. Většina lidí v takových případech sáhne po prášcích, které bolest u...

Nastupující migréna? Místo prášků zkuste jednoduchý úlevný cvik

Migréna
zdroj: Thinkstockphotos Migréna
aktualizováno 02.04.2019, 00:00 | 02.04.2019, 00:00 | Krásná.cz

Stěží existuje člověk, který by neznal bolest hlavy. Až pětina žen zná na vlastní kůži, jak otravná umí být migréna. Chronickou migrénou pak trpí podle odhadů až 10 procent Čechů. Většina lidí v takových případech sáhne po prášcích, které bolest utlumí, ale nevyřeší její podstatu.

Ataky migrén, obvykle spojené s nevolností, ovlivňuje z velké části dědičnost, ale kromě ní i řada vnějších vlivů. Spouštěčů bolesti hlavy je mnoho – změny počasí, určité jídlo, alkohol, stres, ale i prochladnutí v klimatizovaném prostředí nebo v průvanu. Dlouhodobý dráždivý kašel může zablokovat žebra a od nich se pak řetězí napětí svalů až ke krční páteři, která způsobuje bolest hlavy.


Migréna útočí v kancelářích


Existují však dva významné faktory, které jsou příznačné dnešní době. Prvním z nich je nepřirozené držení hlavy a krční páteře. „Několikahodinová práce u počítače, dlouhé sezení za volantem, ale i mnoho manuálně zaměřených pracovních pozic nutí člověka držet hlavu v dlouhodobém předsunu, a zároveň horní krční páteř v mírném záklonu. Vzniká svalová dysbalance mezi povrchovými a hlubokými svaly krční páteře,“ popsala hlavní fyzioterapeutka FYZIOkliniky Iva Bílková. „Pokud se problém dlouhodobě neřeší, velké napětí ve svalech se přenese i na samotný skalp, tedy povrch lebky, což vede k silným bolestem celé hlavy. K jeho uvolnění je zapotřebí jemných technik měkkých tkání. Už samotné promasírování skalpu či krátkých svalů pod hlavou přináší první úlevu od bolesti,“ radí odbornice.

 

Krční páteř je jednou z nejvíce namáhaných, a tedy zranitelných a problematických částí lidského těla. K nepříjemným důsledkům blokád kloubního spojení mezi prvním krčním obratlem a lebkou patří mimo bolesti hlavy nebo migrény i hučení v uších či pohybující se světélka v zorném poli.

 


Zatínáte při stresu zuby?


Stejné symptomy mohou ukazovat také na druhý častý spouštěč migrén, a tím je přetížení žvýkacích svalů nebo blokáda čelistního kloubu. K tomu dochází hned z několika příčin – pokud člověk příliš skřípe a cvaká zuby, trpí na záněty středního ucha, má problémy s osmičkami, špatný skus nebo častý stres.


„Zatínání zubů a svalů hlavy je při stresu příznačné. Jelikož naše tělo reaguje velice komplexně přes svalové smyčky, často nacházíme společně s blokádou čelistního kloubu také blokádu v horní krční páteři ve skloubení mezi lebkou a prvním krčním obratlem. Ty jsou skoro vždy spojeny s přetěžováním povrchových zdvihačů hlavy, například při práci na počítači. Vedle samotného napětí žvýkacích svalů nacházíme také napětí povrchových svalů krční páteře a podobně. Tím se jen dokazuje, jak velice je náš pohybový aparát propojen a že pro úspěšnou terapii je vždy nutné vedle samotného ohniska bolesti řešit i na první pohled vzdálené poruchy, jelikož i ty mohou být spouštěčem,“ dodala Iva Bílková.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Pozor na parfémy! Můžou způsobit bolesti hlavy i další problémy
9 (zdravých) potravin, které mohou za bolest hlavy i kruté migrény
6 věcí, kterými můžeš zahnat bolest hlavy nebo migrénu!


První pomoc při bolestech hlavy


Na bolest hlavy i nastupující migrénu platí nejen pilulky, ale i úlevné promasírování spánků, krku a vlasové části hlavy. Ulevit dokáže i cvik na protažení šíje a páteře:


Vsedě si pod levou hýždi vsuňte levou ruku dlaní dolů.
 

Pravou ruku přiložte na hlavu nad levé ucho a ukloňte hlavu doprava.
 

Při nádechu směřujte očima doleva nahoru, při výdechu doprava dolů.


Sklopte hlavu obličejem dolů a opět s nádechem stočte zrak doleva nahoru, s výdechem doprava dolů. Vraťte se do vzpřímeného sedu a opakujte na druhou stranu.



 



0 hlasů
Vaše hodnocení