Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Jaro je tu a s ním často začíná i stres z vlastní postavy. Odkládáme zimní bundy a řešíme, jak zhubnout. Rychle, snadno, díky „zaručeným metodám“. Těmi si rozhodně k super postavě nepomůžete, navíc si můžete ublížit.

Nebezpečné hubnutí: Tyto chyby v žádném případě nedělejte

Zdravý jidelníček
zdroj: Getty Images Zdravý jidelníček
aktualizováno 29.03.2019, 00:00 | 29.03.2019, 00:00 | Krásná.cz

Jaro je tu a s ním často začíná i stres z vlastní postavy. Odkládáme zimní bundy a řešíme, jak zhubnout. Rychle, snadno, díky „zaručeným metodám“. Těmi si rozhodně k super postavě nepomůžete, navíc si můžete ublížit.

Mnoho lidí každým rokem řeší stejný problém - jak docílit vysněné postavy. Často se pak dopouštějí zásadních chyb, kterými svému tělu, ale i psychice mohou ublížit. Čemu se máme při cestě za vysněnou postavou určitě vyhnout?


Vyhněte se hladovění

 

Pokud chcete zdravě a dlouhodobě zhubnout přebytečná kila, hladověním svého cíle rozhodně nedosáhnete. Krátkodobým hladověním a následným návratem do „normálního“ režimu dáte tělu pořádný šok a docílíte nežádoucího jo-jo efektu.

 

„Pro trvalé zhubnutí potřebujeme upravit správné množství jídla tak, aby strava byla pestrá, vyvážená a pravidelná. Bezmyšlenkovité snížení příjmu potravy, kterým tělo ochudíme o potřebné živiny, má za následek úbytek svalové hmoty, čímž se sníží hodnota vašeho bazálního metabolismu. Čím je jeho hodnota vašeho vyšší, tím můžete vašemu tělu dopřát vyšší energetický příjem. Hodnota bazálního metabolismu se snižuje s věkem a poklesem svalové hmoty, naopak roste při nabírání svaloviny. Z tohoto důvodu je ztráta svalové hmoty nežádoucí a hladovění za účelem hubnutí je naprosto nevhodné,“ upozorňuje Mgr. Kateřina Šimková, výživová specialistka Zdravestravovani.cz.

 

Detox
(Foto: Getty Images)


Nevěřte detoxům

 

Pojem detoxikace představuje aktivní odstraňování a odbourávání toxických látek z našeho organismu, např. v případě otravy alkoholem, léky nebo složkami stravy. Běžné toxické látky z prostředí, kterým jsme vystaveni denně, přirozeně tělo eliminuje díky vlastnímu detoxikačnímu systému 24 hodin, 365 dní v roce. Tento detoxikační systém tvoří játra, ledviny, trávicí trakt, lymfatický systém, plíce a kůže. „Pro přirozenou detoxikaci organismu od běžných toxických látek potřebuje naše tělo kvalitní a vyváženou stravu každý den. Hladovky, půsty, detoxy, vše s sebou nesou riziko nedostatku důležitých životně nezbytných látek pro správné fungování našeho těla, orgánů a jejich funkcí,“ dodává Mgr. Kateřina Šimková.

 

Pokud se dlouhodobě nestravujete správně, kouříte, pijete alkohol a ještě se moc nehýbete, může být samozřejmě vaše tělo zpomalené a přetížené. Více než několikadenní šokový detox vám ale prospěje změna životního stylu, kterou dokážete dodržovat dlouhodobě, a bude k tělu šetrnější. Výsledkem několikadenního půstu může být spíše malátnost, únava a podrážděnost.

 

Největší chybou je považovat detox za cestu k hubnutí, nebo dokonce dlouhodobý model zdravého stravování. Většina detoxikačních diet je postavena tak, že vašemu tělu nedodává dostatek všech potřebných látek, jako jsou bílkoviny, sacharidy a tuky.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Nejdrastičtější diety historie: Z tohohle ti bude špatně!
Nejzdravější snídaně proti hladu, špekům i pro jarní detox?
Pět základních pravidel zdravé diety

 

Hubněte pozvolna

 

Při hubnutí je důležité mít reálné a dlouhodobé cíle, které vedou k trvalým změnám a úbytku tělesné hmotnosti. Pomalými změnami, nejen stravovacích ale i pohybových návyků, dojdete k vytouženému cíli ve zdraví a spokojenosti. Radikální změny, rychlý hmotnostní úbytek jde většinou ruku v ruce s trápením. Naše tělo pracuje tak, že je zvyklé na určitou energetickou rovnováhu, kterou se snaží dlouhodobě udržet. Jakékoliv změny, ať proces hubnutí či nabírání, jsou pro tělo změna stavu a náš organismus se na tyto změny musí adaptovat a přizpůsobit se změně energetické hladiny.

 

Pozvolné a zdravé hubnutí představuje snížení tělesné hmotnosti kolem 0,5 kg za týden. Správným nastavením pravidelného energetického příjmu jsme schopni dlouhodobě udržovat své cíle. „Energetický příjem u každého z nás je velmi individuální, a proto doporučuji využít výživového specialistu, který vám pomůže zjistit hodnotu vašeho bazálního metabolismu a dle něj nastavit správné hodnoty pro vás,“ dodává Kateřina Šimková.

 

Anketa
Jak rychle při hubnutí potřebujete vidět výsledky?
 



Obloukem se vyhněte jednostranně zaměřeným dietám


Bohužel i dnes se stále můžete setkat se spoustou drastických diet slibujících žádoucí postavu téměř za pár dní. Tyto diety jsou většinou postaveny na výrazném snížení, či úplném vyřazení tuků či sacharidů z jídelníčku. Tuky, sacharidy a bílkoviny tvoří základní živiny, tzv. makronutrienty, které jsou pro správné fungování těla nepostradatelné. „Drastické diety jsou charakteristické nedostatečným obsahem nutrientů a jednostrannou skladbou stravy. Pro zdravé hubnutí tělo potřebuje všechny potřebné nutrienty, což jsou kvalitní bílkoviny, kvalitní tuky, sacharidy, vitaminy, minerální látky a vláknina,“ uzavírá Kateřina Šimková.

 

Mléko
(Foto: Getty Images)

 

Nevěřte zázračným tabletkám

 

Spalovače tuků patří mezi doplňky stravy, kterých je na trhu velké množství. Tyto produkty vám díky zvýšení klidového energetického výdeje mohou pomoci při snižování tělesné hmotnosti, ale pouze za předpokladu intenzivní fyzické aktivity a správného nastavení jídelníčku. Tyto produkty vás mohou posunout při cestě za vysněnou postavou o velmi nepatrný krok vpřed, ale je to jen malý pomocník, od kterého byste neměli mít přílišná očekávání.



0 hlasů
Vaše hodnocení