Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Představujeme běžně dostupné pokrmy na koupalištích včetně jejich kalorií a zdravotního hlediska.

Nekoupejte se v kaloriích! Co (ne)jíst na koupališti?

Na koupališti
zdroj: Getty Images Na koupališti
aktualizováno 15.08.2019, 00:00 | 15.08.2019, 00:00 | Krásná.cz

Představujeme běžně dostupné pokrmy na koupalištích včetně jejich kalorií a zdravotního hlediska.

Zdravě jíst se dá i tehdy, když trávíte celý den někde u vody, kde jsou hlavním zdrojem jídla převážně stánky s rychlým občerstvením. Máte raději hladovět nebo si objednat langoš s kečupem a sýrem?

 

Plánování a příprava je základ úspěchu

 

Pokud chcete zůstat zdraví a štíhlí, předem si naplánujte, co budete jíst a jaké jídlo si zabalíte s sebou. „Nedoporučuji se spoléhat na nabídku majitelů rychlých občerstvení a stánků, protože i když se trend zdravých fast foodů pomalu rozrůstá, stále v nabídce dominují především hot dogy, hranolky, langoše a další,“ říká hlavní nutriční specialistka Ing. Monika Bartolomějová ze Světa zdraví. Půjdete-li s přáteli na koupaliště, není nutné, abyste se drželi striktně zdravého způsobu stravování, ale pamatujte, že čím více odbočíte od svého klasického jídelníčku, tím těžší bude návrat do reality.

 

Hlavní trenérka Mgr. Kateřina Hollerová z fitness centra pro ženy Contours k tomu dodává, že je potřeba mít na paměti také to, že nezdravé jídlo nevysportujete: „Přebytek kalorií sice můžete částečně spálit vhodně zvoleným sportem, ale pokud budete baštit celé léto na koupališti smažené hranolky, vaší postavě to neprospěje. Burger běžné velikosti průměrná žena spálí za hodinu běhu nebo hodinu a půl kruhového tréninku.“

 

Hamburger
(Foto: Getty Images)

 

Objednejte si zdravější variantu

 

Většina stánků na koupalištích má v nabídce hamburgery, což je potravina, po které se dá dokonce úspěšně hubnout. Jenže není hamburger jako hamburger. „Hamburger připravený z kvalitního masa, celozrnné housky, s minimem dresingu a dostatečným množstvím zeleniny představuje vcelku plnohodnotný pokrm. Stejně tak domácí hranolky,“ tvrdí nutriční specialistka Monika Bartolomějová. Ze stánku na koupališti ovšem obvykle dostanete tu méně zdravou variantu – tučné maso, rychlé cukry z bílého pečiva, dresink (cca 970–1250 kJ). Chcete-li si hamburger ze stánku přesto dát, snězte pouze polovinu pečiva, vynechejte dresink a objednejte si porci salátu navíc.

 

V případě hranolek požádejte o to, aby vám hranolky nesolili a pokuste se vysát přebytečný tuk z oleje papírovým ubrousek. Pokuste se nesníst celou porci hranolek, protože 100 g smažených hranolek obsahuje přibližně 1220 kJ. Vynechte kečup a tatarku. Pokud si nedokážete hranolky bez soli a kečupu ani představit, vyměňte je za grilované maso s pečivem, najdete-li tento pokrm v nabídce.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Koupání během menstruace? Ano, ale...
Největší zdravotní nástrahy koupaliště: Jak přežít letní koupání bez újmy?
Nejedete letos k moři? Nejlepší tipy na koupačky po celém Česku

 

Je lepší langoš nebo smažený sýr?

 

Hlavním problémem jídel ze stánků na koupalištích je způsob jejich přípravy. Co se týká langoše, jde o skutečnou kalorickou bombu. „Tučné, smažené kynuté těsto à la langoš v lepším případě jen s česnekem, v horším případě s tatarkou a pořádnou dávkou sýra obsahuje 500–1000 kalorií. Dietnější varianta této pochoutky neexistuje, snad jen omezení přísad, proto bych jej z jídelníčku zcela vypustila,“ radí Monika Bartolomějová.

 

Sýr je možné připravit i ve zdravější variantě, ale bez smažení, což vám ve stánku na koupališti neudělají. „Cokoliv komerčně smaženého je kalorická bomba. Smažený sýr je vysoce kalorický. Obsahuje cca 1047 kcal. Kromě toho při smažení vznikají látky, které ve vysokých koncentracích poškozují nervový systém v těle,“ varuje Bartolomějová.

 

Trenérka Kateřina Hollerová je o něco shovívavější. Podle ní je fajn se občas odreagovat, přestat v hlavě počítat kalorie, uvolnit se a prostě si jídlo vychutnat. „Na množství smažených pokrmů si však dejte pozor. Lepší variantou je burger. A na čím dál více místech lze zakoupit i grilovaný hermelín. Samotný sýr je sice tučný, ale není tam navíc tuk ze smažení ve strouhance. Dejte si ho se zeleninou bez pečiva,“ doporučuje Katka Hollerová.

 

Meloun
(Foto: Getty Images)

 

Nedokážete odolat zmrzlině? Zmenšete porce

 

Milovníky zmrzliny asi nepotěší informace, že polovina šálku zmrzliny může obsahovat až 380 kilokalorií a 22 g tuku. Některé druhy zmrzliny mohou mít dokonce až 720 kalorií a 28 g tuku. Podle nutriční specialistky se však zmrzlinové pochoutky nemusíte zcela vzdávat. „Zmenšete porce, nebo raději volte tvarohové zmrzliny, sorbety či ovocné dřeně, které mívají pod 150 kalorií na porci,“ radí Bartolomějová. V tom nejlepším případě dejte přednost vychlazenému ovoci nebo zelenině. „Na koupalištích se začínají docela často objevovat jahody nebo kousky melounu,“ doporučuje trenérka Hollerová.

 

Hodně pijte, ale spoléhejte se na čistou vodu

 

Neslazená voda je k dispozici snad všude a kromě toho, že po ní nepřiberete ani deko, dokážete i nejlépe zahnat žízeň. Vyhněte se naopak slazeným nápojům. Nepodceňujte kalorie v nich obsažené. „Sladké, perlivé nápoje, energetické nápoje, ovocné šťávy nebo pivo mohou mít i 150 kilokalorií. Pozor si dejte i na různé ovocné smoothies, mléčné koktejly a míchané studené kávy, které mohou obsahovat energie ještě mnohem více. Už pouhý půl litr těchto nápojů může obsahovat tolik energie, jako vydatný oběd,“ upozorňuje nutriční specialistka.

 

Bartolomějová nedoporučuje ani žádný druh alkoholu, který podle ní nemá pozitivní vliv na postavu ani zdraví člověka. Podle Kateřiny Hollerové jedno malé vychlazené pivo tělu neuškodí. Varuje však předtím, aby se vám pití alkoholu nezvrhlo. „Ke zchlazení organismu je nejlepším drinkem čistá voda a několik temp v bazénu,“ říká s úsměvem Hollerová a dává na závěr jeden svůj oblíbený tip: „Připravte si doma vodu se šťávou z BIO citronu. Pokud máte rádi sladké pití, můžete přidat trochu medu. Voda s citronem je osvěžující a chutná lépe než přeslazené limonády.“



0 hlasů
Vaše hodnocení