Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Je hlad skutečně nejlepší kuchař? Máš snídat jako král a večeřet jako žebrák? Odhal s námi největší mýty o hubnutí a dietě.

Odhal největší mýty a lži o hubnutí

Zdravý životní styl
zdroj: Getty Images Zdravý životní styl
aktualizováno 01.01.2019, 00:00 | 01.01.2019, 00:00 | Krásná.cz

Je hlad skutečně nejlepší kuchař? Máš snídat jako král a večeřet jako žebrák? Odhal s námi největší mýty o hubnutí a dietě.

Tahle a podobná rčení a kréda ti možná zní jako velké a nezlomné pravdy, ale platí pořád? Podívali jsme se jim na zoubek a zjistili, které našemu hubnoucímu úsilí pomáhají, a které bychom měli zařadit na seznam klamavých mýtů.

 

Snídej jako král, obědvej jako princ a večeř jako chuďas

 

MÝTUS NEBO PRAVDA? Tohle rčení platí jen napůl. Ano, snídaně by skutečně měla být vydatná a hodnotná, aby se tvůj organismus mohl naplno rozjet, to ale neznamená, že se můžeš cpát koblihami nebo bůčkem. Po ránu je nejideálnější volbou přiměřená míra bílkovin, sacharidů a vitamínů (třeba müsli s čerstvým ovocem a jogurtem). Kromě oběda a večeře bys měla do svého jídelníčku zařadit ještě dvě menší svačiny, abys dodržela pravidlo, že jíst se má každé tři hodiny. A nejpozději dvě hodiny před spaním. Pokud jsi zvyklá ponocovat, neuškodí ti, když si dáš klidně ještě druhou večeři, abys vydržela, ale vol lehké a snadno stravitelné jídlo.


Hlad je nejlepší kuchař


MÝTUS NEBO PRAVDA? Stoprocentní pravda. Když máš hlad, sníš skoro cokoli. Ve snaze nasytit strádající žaludek ho do sebe házíš a každé sousto je pro tebe hotovou slastí. Bohužel máš také ale tendenci se nacpat, což nesvědčí tvé váze, a také hltat a jídlo dostatečně nerozkousat, což se může negativně podepsat na tvém trávení.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

Proč na tebe diety nezabírají?
Ideální zimní jídelníček pro tvou štíhlou linii
Víme, jak hubnout snadno a bez hladovění


Každé sousto musíš třicetkrát přežvýkat


MÝTUS NEBO PRAVDA? Napůl. Trávení se neodehrává až v žaludku nebo ve střevech, začíná už v ústech. Jídlo rozdrtíš zuby a smísíš ho se slinami a trávicími enzymy. To pak žaludečním šťávám a střevům usnadňuje práci. Bez enzymů ze slin je pro tvůj žaludek dokonce některé jídlo téměř nestravitelné. Když tedy hltáš, koleduješ si o bolení břicha, kroucení střev a na pěknou dobu o pocit plnosti a únavy. Nemusíš při kousání počítat, ale snaž se nehltat, ukusovat drobnější sousta a jídlo v ústech dobře rozmělnit.


Nepoznáš, kdy už jsi syta

 

MÝTUS NEBO PRAVDA? V dnešní době je to bohužel pravda. Kdybys jedla pomalu a na jídlo by ses soustředila, rozpoznala bys moment, kdy už má tvé tělo dost. Jenže protože jíme mnohdy ve spěchu, někdy dokonce za pochodu, zhltneme celý talíř a až po pár minutách přichází pocit těžkosti a přejedení. Co s tím? Můžeš cíleně jíst menší porce, dát si třeba v restauraci jen poloviční porci. Ale dodržuj svačiny a jez každé tři hodiny, ať tě nepřepadne vlčí hlad.

 

Hubnutí
(Foto: oficiální zdroj)

 

Po slaném roste chuť


MÝTUS NEBO PRAVDA? Pravda. Dokážeš sníst misku popcornu nebo pytlík brambůrků, aniž by sis všimla, jak? Může za to sůl. Když jíš nějaké hodně slané jídlo (chipsy, arašídy, popcorn apod.), zvyšuje sůl v ústech tvorbu slin. Jenže slinění vyvolává chuť na další jídlo a také zvyšuje pocit hladu. Proto se nedokážeš zastavit a projíš se až na dno pytlíku. Pokud se ti totéž stává i s tabulkou čokolády nebo kyblíkem zmrzliny, je to ale spíše o odříkání a neschopnosti se kontrolovat.

 

Kdo je tlustý, je bohatý

 

MÝTUS NEBO PRAVDA? Dříve to rozhodně platilo. Boháči měli dost peněz na opulentní hostiny, navíc nepracovali tak moc fyzicky, a tak jim rostlo panděro a druhá brada. Dnes, alespoň ve vyspělém světě, je málokdo tak chudý, že by neměl na jídlo. A kupodivu je mnohem více tlustých lidí mezi ekonomicky chudšími lidmi, než mezi boháči. Za tloušťku může spíše neinformovanost a obecný nezdravý životní styl, bohatší lidé v jídle mnohem více hledí na kvalitu než na kvantitu.



2 hlasů
Vaše hodnocení