Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Švihadlo zná z dětství asi každý. Ale věděla jsi, že skákání je na hubnutí jedno z nejlepších cvičení?

Pořiď si švihadlo a vyskákej si super postavu

Skákání přes švihadlo
zdroj: Thinkstockphotos Skákání přes švihadlo
aktualizováno 23.09.2012, 00:42 | 23.09.2012, 00:39 | Krasna.cz/lk

Švihadlo zná z dětství asi každý. Ale věděla jsi, že skákání je na hubnutí jedno z nejlepších cvičení?

Pamatuješ si, jak jsi jako malá skákala s kamarádkami přes švihadlo a soutěžily jste, která vydrží déle? Nebo taky, která zvládne švihadlo víckrát protočit během jednoho skoku, takže vznikaly dvojskoky, trojskoky a snad i čtyřskoky :-) Určitě si taky pamatuješ, že jsi byla skvěle pohyblivá, měla dobrou fyzičku a vážila tak akorát. 

Měla by sis svoje skákání občas připomenout, protože tahle činnost není na hubnutí vůbec špatná. Vždyť při hodinovém skákání a váze 60 kilo spálíš zhruba 2500 kilojoulů, což je zhruba stejně jako při tanci a dvakrát víc než při rychlé chůzi či při kraulovém plavání.

Při tomto sportu formujete nejen svaly na rukách i nohách, ale posiluješ i břicho a hrudník. Kromě toho zlepšíš koordinaci celého těla a podpoříš činnost srdce. Aby sis při skákání neničila klouby, mysli na vhodné obutí, dobré jsou například boty na aerobik a zumbu, a na to, abys aspoň trošku skákala na měkkém. Tím myslíme, že skákat na betonu není nejlepší nápad, vhodnější je například trávník, nebo podlaha v tělocvičně.

Jak vybrat vhodné švihadlo?

Je jedno, jestli švihadlo koupíš ve sportovních potřebách, nebo v hračkářství. Je také jedno, jestli bude stát stovku, nebo pět stovek. Aby se ti s ním dobře cvičilo, musí splňovat několik kritérií.

Vhodná délka - když si stoupnete na jeho střed, měly by ti konce lana dosahovat do výšky ramen.
Držadla - nezáleží na tom, zda budou dřevěná, nebo plastová, měla by se ti dobře držet v ruce, aby neklouzala a nezůsobovala půchýře.
Lano - samotné lano, které tvoří švihadlo, je také důležité. Pokud bude příliš tenké, švihadlo nebude mít švih a budou se ti do něj motat nohy.

PŘEČTI SI TAKÉ:
Chceš zhubnout? Stačí cvičit ČTYŘI minuty denně!
Za dva týdny štíhlejší! Detailní jídelníček
Chceš zhubnout? Zjisti, kolik kalorií denně potřebuješ!


Jak mám skákat?

Jestli si nepamatuješ, co všechno můžeš přes švihadlo skákat, inspiruj se následujícím videem. Začni skákat obyčejně snožmo, aby ses do toho dostala a postupně můžeš kroky přidávat.

Skákej nízko a spíše rychle, aby cvičení mělo nějaký význam. Drž rovná záda, zatažené břicho, hlavu vztyčenou, nedívej se pod nohy. Lokty pokrč tak, aby předloktí se zemí svíralo úhel asi 45 stupňů. Krouživý pohyb by měl vycházet nejprve z loktů a následně ze zápěstí. Důležité je odrážet se z přední části chodidel. Ze začátku možná budeš skákat s menší frekvencí, časem ale určitě zvládneš i 60 skoků za minutu a tvá rychlost se bude dále zvyšovat. Hlavně nezapomeň zhluboka dýchat.
 

 

Na začátek začni asi jednu až dvě minuty pomalým tempem, aby ses zahřála. Pak by mělo následovat protažení, které tě uchrání od zranění.

 

Skákat lze různě rychle

30 - 60 přeskoků / min. - mírná intenzita
60 - 120 přeskoků / min. - střední intenzita
120 - 180 přeskoků / min - vysoká intenzita


Aby bylo cvičení účinné, měla bys vydržet skákat alespoń deset minut, různé intenzity přeskoků střídat. K tomu ti dopomůže, když budeš měnit styly skákání. Samozřejmě postupně čas cvičení prodlužuj, snaž se cvičit alespoň třikrát týdně.

 

Tak kde končí skákání přes švihadlo, začíná rope skipping

Pokud tě skákání přes švihadlo bude bavit, můžeš pokročit k rope skippingu. Jde o skákání, kde ovlivňuješ dovednost odrazu, rychlost pohybu dolních končetin, dynamiku, rovnováhu.

V podstatě jde o to, že se švihadlem zvládneš různé triky. Dokážeš se pohybovat do stran, zvládneš různé kroky, které znáš třeba z aerobicku (V-step, A-step) nebo měníš intenzitu se střídáním nohou. Co vše lze se švihadlem dělat, uvidíš v následujícím videu.

 

 

Na rope skipping najdeš i kurzy, takže se můžeš učit skákat pod vedením profesionála. Existuje i skupinové skákání, kdy cvičící vytváří různé formace a sestavy.

 



12 hlasů
Vaše hodnocení