Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Kupuješ si potraviny s obsahem vlákniny, ale vlastně pořádně nevíš, k čemu je dobrá? Poradíme ti!

Proč je vláknina tak důležitá pro tvůj organismus?

aktualizováno 21.02.2012, 00:00 | 21.02.2012, 00:00 | tej

Kupuješ si potraviny s obsahem vlákniny, ale vlastně pořádně nevíš, k čemu je dobrá? Poradíme ti!

Vláknina toho umí v podstatě hodně a přináší tělu značnou pomoc, zejména v oblasti příjmu a vylučování potravy. Vláknina sestává ze složek, jako jsou polysacharidy, oligosacharidy, vosky, celulóza, lignin, pektiny, chitiny a beta-glukany.

 

 

Jaké potraviny obsahují vlákninu?

 

Vláknina se celkově dělí do dvou kategorií – existuje rozpustná a nerozpustná. První skupinu obsahují potraviny, jako jsou luštěniny (hrách, fazole,…), některé ovoce a zelenina (banán, jablka, mrkev,…), brambory a semena psyllia. Nerozpustnou vlákninu najdeš především v oříškách, semínkách, slupce nebo obsahu některého ovoce a zeleniny (rajčata, květák, cuketa,…) a v celozrnných jídel.

 

PŘEČTI SI TAKÉ:

Zatoč s nadváhou díky TLC dietě

TOP pravidla, jak jíst a cvičit v pubertě

Konečně zdravá a účinná dieta!

 

Kolik vlákniny tělo potřebuje?

 

Dospělý člověk by měl za den sníst minimálně 12-25 gramů vlákniny, ale u dětí i dospívajících se to trochu mění. Pokud ti ještě nebylo aspoň patnáct let, připočti si ke svému věku číslici pět (je ti 13 let, potom spočítáš 13+5=18). Výsledné číslo je počet grammů, které potřebuješ.

 

Vláknina a hubnutí

 

Pokud sleduješ reklamy, určitě sis všimla toho, že vlákninu obsahuje většina fitness stravy. Je jasné, že by tedy měla pomáhat i v oblasti hubnutí. Jejím prvním plusem je totiž fakt, že v tobě vyvolá jakýsi pocit sytosti, což tě odradí od spotřeby dalšího a dalšího jídla. Vláknina na sebe navíc váže cholesterol a umožňuje vstřebávání menšího procenta tuků do těla.

 

 

Vláknina a střeva

 

Máš častý problém se zácpou? Začni jíst větší množství vlákniny a bude po problémech. Tato kouzelná látka totiž mimo jiné, také podporuje činnost střev. Podporuje totiž jak častější vyprazdňování, tak objem stolice. Nezapomínej však pít dostatek vody. To stejné platí i u průjmů.

 

Vláknina a jídlo

 

Za den toho někdy sníme mnoho a ne vždy se jedná o zdravé potraviny. Obědváš často ve fastfoodech? Nesníš denně ani kus ovoce či müssli? V tom případě nemáš dostatečný příjem vlákniny. Zkus sníst denně aspoň 12 gramů a zabráníš mnoha problémům. Vláknina na sebe totiž váže cholesterol, snižuje kyselost žaludku a zpomaluje proces trávení, což znamená, že budeš mít hlad mnohem později, než obvykle.
 



4 hlasů
Vaše hodnocení