Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Na internetu se denně objevují nové tipy a rady, díky kterým rychle a snadno zhubnete. Můžete si vybrat z obrovskému množství diet a cviků. Má to však jeden háček – obvykle jsou to lži.

Řekněte stop extrémním dietám: Fitness mýty, na které přestaňte spoléhat

Zdravý jídelníček
zdroj: Getty Images Zdravý jídelníček
aktualizováno 19.02.2019, 00:00 | 19.02.2019, 00:00 | doma.cz

Na internetu se denně objevují nové tipy a rady, díky kterým rychle a snadno zhubnete. Můžete si vybrat z obrovskému množství diet a cviků. Má to však jeden háček – obvykle jsou to lži.

Jezte grapefruity a zhubnete

 

„Melounová, ananasová, grapefruitová, brokolicová nebo jakákoliv jiná jednostranně zaměřená dieta má společné to, že je při ní člověk v kalorickém deficitu. V případě zeleniny pak obvykle může jíst poměrně velké množství jídla, a přesto bude stále v deficitu. Je tedy logické, že začne hubnout a dokonce se u toho nemusí ani hýbat,“ vysvětlujte na úvod hlavní nutriční specialistka ze Světa zdraví Ing. Monika Bartolomějová. Má to však háček. Člověk při tomto stravování nepřijímá dostatečné množství kalorií a zejména všechny důležité makroživiny. „Přichází tak ve většině případů nejen o tuky, ale i svaly. Kromě toho je tento extrémní typ stravování dlouhodobě neudržitelný, takže jakmile člověk začne jíst zase tak, jak byl zvyklý, přibere a obvykle na vyšší hmotnost, než ze které vycházel,“ varuje Bartolomějová a dodává, že neexistuje žádná zázračná potravina, po které se hubne.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak se z hubnutí nezbláznit?
Hubnutí se zastavilo? 8 triků, jak znovu začít hubnout
Pozor na rychlé hubnutí! Ariana zhubla neuvěřitelných 50 kilo, kvůli TÉTO CHYBĚ je ale nabrala brzy zpět

 

Odstraňte ze stravy lepek


Jestliže netrpíte celiakií, je nesmysl vyřadit z jídelníčku vše, co obsahuje lepek a očekávat, že díky tomu zhubnete, protože toto nebylo nikdy prokázané. Za hubnutím stojí souhra více faktorů jako celková úprava stravy, vyřazení všech snadno dostupných jídel včetně přemíry pečiva. Pokud se obézní člověk rozhodne pro bezlepkovou stravu, musí se začít zároveň zajímat o to, co jí a s největší pravděpodobností si začne hlídat i množství jídla. „ Je velmi pravděpodobné, že omezenější výběr potravin bude spojený i s restrikcí příjmu energie, zvýšenou kvalitou potravin a s hubnutím, což ale nesouvisí s vyřazením lepku. Jde o celkové omezení konzumace vysokoenergetických potravin nejen obsahující lepek, například zmrzlina, uzeniny, potraviny z rychlého občerstvení,“ říká Bartolomějová.

 

Bez lepku
(Foto: Getty Images)

 

Dejte si měsíční detox


Chcete-li mít zdravé a štíhlé tělo, cítit se spokojeně a mít dostatek energie, nemůžete počítat s tím, že vám k tomu pomůže jakákoliv časově ohraničená dieta a už vůbec ne žádná krátkodobá výzva nebo detoxikační kúra. „Držení detoxikačních či podobně extrémních diet představuje omezenou stravu s absolutním minimem energie, což ohrožuje zdraví. Kromě toho člověk při nich ztrácí zejména svaly, nikoliv tuk,“ upozorňuje hlavní trenérka fitness centra pro ženy Mgr. Kateřina Hollerová. Bartolomějová k tomu dodává: „Orgány v lidském těle jako játra, ledviny, zažívací trakt, plíce, kůže a lymfatický systém se podílejí na přirozené detoxikaci a dělají to 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. K očištění těla nepotřebujeme držet žádný detox nebo používat rádoby detoxikační přípravky.“

 

Sedy lehy jsou nejrychlejší cestou k plochému bříšku


Neexistuje cvičení, po kterém zhubnete pouze ve stehnech, zbavíte se madel lásky nebo získáte vypracované břišní svaly. Pravidelným cvičením danou partii posílíte, ale lokálně se tuku nezbavíte. „Vždy je nutné uzpůsobit k hubnutí stravu, tedy být v rozumném kalorickém deficitu, kdy dochází k odbourávání tuku po celém těle. Co se týká cvičení, doporučuji věnovat se komplexnímu silovému cvičení alespoň třikrát týdně. Cvičit břicho můžete stejně často jako jiné svalové skupiny, tuk díky tomu ale nezhubnete,“ upřesňuje Hollerová. Vhodné je zařadit vytrvalostní aktivity.

 

Fitness
(Foto: Getty Images)

 

Vynechte silový trénink, jinak vám narostou objemné svaly


„Od svých klientek často slýchávám, že nechtějí cvičit s činkami, protože se bojí, že jim narostou svaly. Tyto obavy jsou přitom zcela zbytečné. Při budování svalů hraje významnou roli genetika, chcete-li hormony, která ženám nedovolí nárůst takových svalů, jako mají muži. V případě kulturistek jde navíc o držení striktní diety, intenzivní tréninky a užívání hormonálních přípravků,“ říká Hollerová. Silový trénink je pro ženy naopak prospěšný: „Posilováním s činkami a vyšší zátěží na strojích žena získá silnější svaly, kloubní stabilitu, zvýší se minerální hustota kostí a zlepší se kardiovaskulární systém. Co je důležité, zpevnění svalů vede k urychlení metabolismu, díky čemuž budete lépe pálit kalorie. V neposlední řadě si zvýšíte sebevědomí a odbouráte stres.“



0 hlasů
Vaše hodnocení