Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Omezila jsi tuky, a přesto nehubneš tak, jak jsi očekávala? Možná se šidíš až moc! Nedostatek tuků nám totiž škodí stejně, jako jejich nadbytek.

To jsi nečekala! Málo tuků škodí tvé dietě

Jogurt
zdroj: Thinkstockphotos Jogurt
aktualizováno 19.11.2015, 17:02 | 19.11.2015, 17:02 | Krasna.cz/trm

Omezila jsi tuky, a přesto nehubneš tak, jak jsi očekávala? Možná se šidíš až moc! Nedostatek tuků nám totiž škodí stejně, jako jejich nadbytek.

Mnoho lidí ve snaze zhubnout omezí ve svém jídelníčku zejména sacharidy a tuky. To je samozřejmě v pořádku, protože právě ty obvykle mohou za naši nevzhlednou postavu a mizernou kondici. Nelze se jich ovšem zříct úplně, naše tělo je potřebuje – ale v přiměřeném množství.

 

Sestavit si rozumný a vyvážený jídelníček je dost složité. Vzít v potaz musíš svůj věk a zdravotní stav, ale tak styl života, zejména to, zda jsi fyzicky aktivní, nebo máš spíše sedavé zájmy a aktivity.


Pokud se rozhodneš, že striktně omezíš právě cukry a tuky, můžeš si tím hodně uškodit. Sacharidy jsou pro nás rychlým zdrojem energie, bez nich se můžeš cítit zesláblá, unavená, nervózní a nesoustředná. Tuky jsou krom jiného potřebné pro správné vstřebávání mnoha životně důležitých látek a zdraví prospěšných vitamínů a minerálů. Například vitamíny A a E tělo bez tuku neumí vůbec zpracovat. Bez tuků to tedy určitě nejde.

 


Špatné a dobré kalorie neexistují


Nelze se tedy ohlížet jen na to, že tuky patří z pravidla k nejkaloričtějším pokrmům, které tělu dopřáváme, a vyškrtat je z jídelníčku úplně. Je pravda, že jeden gram tuku obsahuje 9 kalorií, zatímco jeden gram sacharidů „jen“ 4kalorie, stejna jako  jeden gram bílkovin.

 

Kalorie jsou všechny stejné, bez ohledu na to, z jakého zdroje pocházejí. Sacharidové nebo tukové, je to jedno. Když jich je příliš, tělo si je uloží na horší časy do zásob. Za tvou tloušťku navíc nemohou jen kalorie, ale obecně špatně nastavená životospráva. Počínaje jednostranným jídelníčkem, přes absenci základních a nezbytných potravin, až po nedostatek pohybu. K nadváze mohou přispívat také různá onemocnění.

 


PŘEČTI SI TAKÉ:

Olivový olej jako skvělý kosmetický pomocník
10 maličkostí, které ti pomohou udržet si štíhlou linii
Hubnutí podle typu postavy


Bez tuku to nejde


Pokud bys tuky vyloučila úplně, mohlo by se to negativně podepsat nejen na tvé snaze zhubnout, ale i na tvém zdraví. Není vhodné se tedy tuků vzdávat. Pokud chceš udělat pro své tělo a linii něco pozitivního, pak raději rozlišuj, jaké tuky přijímáš.


Pokus se snížit příjem olejů na smažení, vsaď na jiné úpravy jídla (dušení, vaření, pečení). Vyhni se rovněž přemíře tuků živočišného původu (sádlo, máslo aj.) a umělým margarínům (znehodnocené rostlinné oleje).


Raději vsaď na oleje rostlinného původu: olivový, řepný, olej z lněného semínka. Velmi zdravé jsou také rybí oleje (a tučné ryby) a oleje z ořechů (mandle, vlašské).


BUDE TĚ ZAJÍMAT:

Vysoce účinné spalovače tuků, které můžete jíst denně!
Ananas, celer či grep: opravdu spalují tuky?

Jak se dělá olivový olej


Nízkotučný zázrak


Máme v našem jídelníčku dát přednost nízkotučným potravinám? Ano i ne. Pokud jde například o maso, určitě je prospěšnější, když si dopřeješ libový kousek, než pěkně prorostlý bůček. Tohle pravidlo ale neplatí pro všechny potraviny.

 


Pokud se například podíváš na etiketu běžného a nízkotučného jogurtu, zjistíš, že ten nízkotučný obvykle obsahuje více škrobu a cukrů. Je bohatší na sacharidy a kalorií může mít stejně, nebo dokonce více, než jeho tučnější kolega. Navíc se obvykle jedná o hmotu, která neobsahuje žádné prospěšné látky. Skutečné jogurty s živou kulturou jsou prospěšné pro naše zažívání a imunitní systém. Jogurty s přirozeným množstvím tuku jsou navíc bohatým zdrojem kyseliny linolové, která je důležitým ochranným prvkem před buněčnými změnami a vznikem rakoviny.


Denně by zhruba 25 % všech přijatých kalorií mělo pocházet právě z tuků. Jsou důležité jako zdroj energie, pomáhají vstřebávání důležitých látek a přispívají k harmonii našeho těla. Nevylučuj je tedy ze svého jídelníčku.



5 hlasů
Vaše hodnocení