Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Určitě znáš závislost na alkoholu, na nikotinu nebo třeba na omamných látkách. Závislost ale může být v současné době takřka na vše.

Závislost na sladkém – netrpíš jí i ty?

Závislost na čokoládě
zdroj: Thinkstockphotos Závislost na čokoládě
aktualizováno 13.12.2018, 16:49 | 13.12.2018, 16:49 | Krásná.cz/Mersmerize

Určitě znáš závislost na alkoholu, na nikotinu nebo třeba na omamných látkách. Závislost ale může být v současné době takřka na vše.

Už není výjimečné, že se objevují i takové případy, kdy si lidé uvědomují, že získali závislost na jídle. A často to není jídlo jako takové, ale pouze sladké. S tím mají problémy nejen mladé, ale i starší slečny.

Určitě to znáš – jsi smutná, rozešel se s tebou přítel, nejde ti to ve škole, nebo prostě jen nemáš dobrý den, tak si vezmeš čokoládu, aby sis taky udělala radost něčím dobrým. Čím častěji se ale tohle děje, tím se tvá závislost na cukru může prohlubovat. Na první pohled nejde o nic strašného, která z nás si jednou za čas nezhřeší, ale nadměrnou konzumací sladkého naše tělo trpí. A to ani nemluvím o zubech, které se ti mohou nadměrně kazit, a tvoje postava a váha může vzít razantně za své.

 

 

Cukr je nezbytnou potřebou pro fungování organismu. Glukóza (krevní cukr) je velmi významný zdroj energie – potřebujeme ji pro svalové a tukové buňky a samozřejmě jako hlavní pohon pro mozek. Právě proto se zvýšený přísun cukru může zdát tak skvělý a proto je ti po snědení něčeho sladkého tak dobře. Jenže hladina cukru v těle má svá omezení a postupem času klesne – tělo se potom shání po dalších dávkách.

Co může následovat?

Asi nejvýraznějším dopadem takové závislosti je právě nadváha, která se projeví nejrychleji. Nemusí se ti zdát, že jsi přejedená, dokonce se ti postupem času ani nemusí zdát, že sladkého sníš tolik, tvoje tělo si toho ale všímá a ukládá to do zásob.

PŘEČTI SI TAKÉ:
Utajené kalorické bomby. BACHA NA NĚ
Nenech se převálcovat podzimní únavou
Díky čokoládě zdravější i krásnější

Pokud se budeme bavit o nadváze a obezitě, je nutné zmínit ty obávané kardiovaskulární choroby, které jsou s tímto problémem spjaty. Čím tlutší člověk je, tím hůře jeho tělo pracuje a hlavně srdce může mít velké problémy.  Pokud máš vrozené dispozice k cukrovce (má ji například někdo z tvé blízké rodiny), nadměrný příjem cukru může diabetes rozvíjet.

Dále musím zmínit kazivost zubů, vysoký krevní tlak, ale třeba také problematičtější pleť. I na pleti se totiž náš jídelníček odráží, a pokud to s něčím budeš přehánět, třeba právě s tím sladkým, může to dopadnout tak, že budeš mít obličej plný akné a nevzhledných pupínků. Navíc se hodně začíná mluvit o tom, že kvůli rafinovanému cukru buňky stárnou rychleji a pleť tak může vypadat starší a mohou se na ní tvořit vrásky.

 

 

Hlavní zásady, jak se závislosti zbavit

Jako u každé závislosti často nejde jen tak najednou cukr vysadit. Nemůžeš si myslet, že potom, co jsi zvyklá denně jíst dvě tabulky čokolády, najednou bez cukru přežiješ. Nejlepší je na to jít pomalu, postupně si snižovat svoje dávky a snažit se rafinovaný cukr nahradit něčím lepším a zdravějším.

Mám na mysli třeba fruktózu – ovocný cukr, který najdeš právě v ovoci nebo v medu, který je skvělý jako přírodní sladidlo. Sice není ideální přehánět to ani s podobnými věcmi, ale rozhodně je to zdravější než si dát sladkou tyčinku.

Snaž se jíst pravidelně, mít vyvážený jídelníček. Největší chuť na sladké můžeme mít právě v situacích, kdy máme hlad, máme nepravidelný přísun potravy a hladovíme – cukr tělu dodá rychle energii, a proto na něj máme takovou chuť.



4 hlasů
Vaše hodnocení