Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Hubnutí velkou měrou závisí na udržování vyrovnané hladiny cukru v krvi. Když totiž zabráníš příliš nízké hladině cukru, můžeš snadněji odolávat pokušení. Nebudou tě totiž honit chutě na sladké i slané.

Zbav se chutí na sladké a konečně zhubni

Jídlo - 2
zdroj: Thinkstockphotos Jídlo - 2
aktualizováno 04.08.2012, 00:07 | 04.08.2012, 00:00 | Krasna.cz/lk

Hubnutí velkou měrou závisí na udržování vyrovnané hladiny cukru v krvi. Když totiž zabráníš příliš nízké hladině cukru, můžeš snadněji odolávat pokušení. Nebudou tě totiž honit chutě na sladké i slané.

Aby sis mohla hlídat hladinu cukru v krvi, musíš vědět, jak celý proces funguje. Když něco sníš, je potrava přeměněna na glukózu, která je palivem pro tělo. Karbohydráty, obzvlášť ty sladké jako například koláče a některé zpracované škroby (těstoviny, bílý chléb) přemění organismus na glukózu poměrně rychle. Proteiny a tuky zpracovává postupně. Mezitím slinivka vyrábí inzulin, který přemisťuje glukózu z krve do tělesných buněk, kde je využívána pro tvorbu energie.

Když máš hladinu glukózy stabilní, tělo na správné množství cukru v krvi reaguje příznivě. Cítíš se aktivní, jsi sytá a nepotřebuješ se dorážet malými svačinkami. Když máš příliš málo glukózy, máš nepřekonatelnou chuť na sladké. Chceš čokoládu, sušenku, dortík... Ale tyto jednoduché uhlovodany tělo zpracuje rychle, do krve se rychle uvolní velké množství glukózy a tvůj organismus je zaplaven cukrem. Slinivka se najednou musí vyrovnat s obrovským množstvím práce, je nucena vyrobit velké množství inzulinu, protože je třeba ihned přesunout nadbytek glukózy z krve do buněk.

 

 

Jelikož však jednoduché uhlovodany tělo zpracovává rychle, příliv inzulinu glukózu rychle přečerpá a tělu nezbydou žádné rezervy. A brzy budeš zase trpět nízkou hladinou cukru v krvi, tedy další chutí na sladké. A nakonec jí podlehneš, bez ohledu na to, jak silnou vůli máš.

Existují jídla, která ti přinesou potřebné množství glukózy a dokáží ti uchovat pocit sytosti. Pak už nebudeš mít chuť na sladké a jakákoliv snaha o hubnutí bude úspěšná. Stačí jeden týden, abys zakusila život s vyrovnanou hladinou cukru v krvi, a uvidíš, že se budeš chtít stravovat zdravě i nadále. Tak co, jdeš do toho?

 

 

Bez snídaně to nepůjde
Najez se nejdéle půl hodiny po probuzení. Snídaně je rychlá a snadná na přípravu – obsahuje bílkoviny a škroby. K snídani si dej krajíc chleba a trošku nízkotučného sýra, nebo neslazené ovesné vločky s nízkotučným mlékem. Enzymy v trávicím systému rychle uvolňují cukr a glukóza se pak rychle sune do buněk a dodá ti okamžitou vzpruhu, proteiny ze snídaně pak metabolismus zpracovává pomaleji, čímž vyrovnává a prodlužuje vzestup hladiny cukru v krvi a brání tak následnému poklesu energie. Během dopoledne pak ale stejně hladina cukru v krvi klesne a ty ji budeš muset doplnit.
 

Pozor na škroby

- škroby obsahují: ovesné vločky, celozrnné potraviny, chléb, sušenky, těstoviny, hrách, kukuřice, dýně, fazole, čočka a brambory
- bohatě stačí sníst jednu škrobovitou potravinu denně (plus chléb ke snídani a občas i k obědu), a pokud se snažíš zhubnout, měla bys jít škroby jen každý druhý den
- o bezškrobových dnech můžeš snídat ovesné vločky zalité mlékem – nejlepší jsou celozrnné a neslazené
- příloh z těstovin, rýže, kuskusu a krupice by sis neměla dávat víc než dvě třetiny hrnku. Pokud si je dáváš jako hlavní jídlo, nesněz jich víc než jeden hrnek.


Svačinka musí pěkně chroupat

Do dvou hodin po snídani si dej něco, co je třeba hodně přežvykovat. Máme na mysli jakékoliv syrové ovoce nebo zeleninu, která se obtížněji rozmělňuje v ústech - třeba mrkev. Čím obtížněji se jídlo kouše, tím pomaleji a stejnoměrněji se z něj uvolňuje glukóza. Takové svačiny jsou výbornou prevencí před poklesem hladiny cukru v krvi, což ti zabrání si po obědě nedat ještě dortíček. Pokud se nestihneš do dvou hodin od svačiny naobědvat, dej si další svačinku, i kdyby to mělo znamenat, že budeš žvýkat mrkev cestou na oběd.

 

 

Ideální svačinky: dvě karotky, deset mrkviček, šálek nakládaných fazolí, šálek brokolice, šálek květáku, jedno středně velké jablko, jedna středně velká hruška, čtyři chřestové stvoly

Obědvej ve 13 hodin

Pokud vstáváš pozdě, uprav si tohle pravidlo podle vlastních potřeb, ale měla bys obědvat každý den zhruba ve stejnou dobu. Oběd by měl obsahovat bílkoviny a zeleninu (také tužší zeleninu), takže si dopřej velkou porci salátu nebo grilované či dušené hlavní jídlo. A pokud máš chuť, dej si i pečivo.

PŘEČTI SI TAKÉ:



Pozor na samotné saláty – jídlo, které se skládá jen ze zeleniny, totiž organismu neposkytuje dostatek cukru. Přidej tedy k zelenině trošku rýže, luštěnin nebo brambor. Udržíš si vyrovnanu hladinu cukru až do časného odpoledne.
 

 

Více o bílkovinách

- k snídani sněz alespoň 30 – 60 gramů bílkovin, k obědu a večeři pak 90 – 120 gramů
- drůbež, ryby a libové maso můžeš péct, grilovat, opékat na roštu, připravovat v mikrovlnce, vařit a dusit
- smaž jen na malém množství nenasyceného tuku – například na olivovém oleji
- nejez kůžičku z kuřete ani jiné drubeže
- další zdroje bílkovin: vejce, tofu, sojové maso, netučný sýr, syrovátka


Odpoledne si každé tři hodiny dej svačinku

Aby sis uchovala správnou hladinu cukru v krvi, dej si odpoledne malou svačinku každé tři hodiny. Takže když hodláš večeřet v osm, musíš posvačit za odpoledne dvakrát. K jedné svačině si opět dej syrovou zeleninu nebo ovoce. Protože je ale hladinu cukru víceméně stabilizovaná, můžeš ke druhé svačině zvolit i měkké ovoce – půlku grepu, broskev, plátek melounu, misku malin, pomeranč či dvě švestky.

 

 

Večeře je poslední jídlo dne

Snaž se večeřet nejpozději v osm večer, večeře by také měla obsahovat zeleninu a bílkoviny. Zelenina může být vařená a měkká. Pokud jsi k obědu neměla brambory či rýži, můžeš si to dopřát nyní, ale jen obden. Večeře by měla být tvým posledním jídlem, a pokud máš vyrovnanou hladinu cukru v krvi, můžeš si dopřát i moučník. V prvním týdnu tě možná bude po večeři honit mlsná – zkus si dát jablko nebo hrušku.

Po jednom týdnu tohohle stravování bys měla mít vyrovnanou hladinu cukru v krvi a už by tě neměla trápit neovladatelná chuť na sladké. Záleží jen na tobě, budeš-li v tomto způsobu stravování pokračovat. Pokud budeš dodržovat výše uvedená pravidla, můžeš si jednou, dvakrát týdně dopřát jídlo, které máš ráda. Taková dieta se už dá vydržet, ne?



2 hlasů
Vaše hodnocení