Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Pokud se bavíme o sacharidech, tucích a bílkovinách, mají poslední jmenované jednoznačně největší podíl na přirozeně štíhlé postavě. Zatímco z přemíry tuků a sacharidů nejen tloustneme, ale také jí ohrožujeme naše orgány, dostatek proteinů v naší ...

Živiny při hubnutí: Které jsou pro úspěch nejdůležitější?

Dieta
zdroj: Getty Images Dieta
aktualizováno 20.10.2019, 00:00 | 20.10.2019, 00:00 | Krásná.cz

Pokud se bavíme o sacharidech, tucích a bílkovinách, mají poslední jmenované jednoznačně největší podíl na přirozeně štíhlé postavě. Zatímco z přemíry tuků a sacharidů nejen tloustneme, ale také jí ohrožujeme naše orgány, dostatek proteinů v naší stravě přispívá k delšímu zasycení, výživě svalů a dokonce zrychluje metabolismus.

Každá ze složek potravy – sacharidy, tuky a bílkoviny – má svoji nenahraditelnou funkci. Sacharidy fungují jako rychlá energie pro tělo a především nervovou soustavu. Některé tuky obsahují esenciální mastné kyseliny, které snižují hladinu cholesterolu a přispívají ke správnému fungování srdeční soustavy. Navíc se v nich rozpouští vitaminy A, D, E a K. Jestliže se zaměříme na hubnutí a zdravě vypadající postavu, jsou pro nás nejdůležitější bílkoviny.


„Proteiny jsou úžasný pomocník v redukci váhy. Tělo je tráví dlouho, takže nám poskytují pocit dlouhodobějšího zasycení než například sacharidy. S tím se pojí i množství energie, jež organismus potřebuje pro zpracování bílkovin. To je vyšší než u zmíněných sacharidů,“ vysvětluje hlavní výživová poradkyně KetoDiet Martina Dvořáková.

 

Bílkoviny pomáhají i při sportu

 

Bílkoviny jsou rovněž důležité, pokud se k vysněné postavě snažíte nejen projíst, ale i procvičit. „Bílkoviny fungují jako stavební materiál svalů. Pro správné fungování svalstva je potřeba hodně energie, svalová hmota je tedy sama spalovačem okolních tukových zásob,“ doplňuje odbornice.

 

„Ideální variantou jídla cca hodinu před cvičením je například celozrnné pečivo s plátkem šunky a sýra, ovesná kaše nebo lehčí, zhruba třetinový oběd,“ doporučuje hlavní trenérka fitness centra pro ženy Contours Mgr. Kateřina Hollerová.

 

Jídelníček
(Foto: Getty Images)

 

Projezte se na vysněnou váhu

 

Podle současných statistik patří Česko mezi 10 evropských zemí s největší mírou obezity. „Stravovací návyky Čechů by se často daly popsat jako strava bohatá na tuky, jednoduché a složité sacharidy, a naopak chudá na vlákninu a bílkoviny. V Česku je stále oblíbené bílé pečivo, uzeniny, konzervované potraviny a cukrem slazené nápoje. Mnoho lidí není zvyklých se pravidelně hýbat,“ přibližuje Martina Dvořáková. K nadváze přispívá také zmíněný nedostatek bílkovin. „V případě, že tělu chybí bílkoviny, dochází k úbytku svalové hmoty. Malé množství svalů nepotřebuje tolik energie, a tím se celkový chod metabolismu zpomaluje. Hubnutí se pak stává obtížnějším,“ pokračuje Martina.

 

Chceme-li zhubnout, měli bychom zapomenout na hladovění. To může náš metabolismus zpomalit. Jako první se naše tělo zbaví svalů namísto tukových zásob a naopak si začne ukládat energii na horší časy. Martina před touto cestou varuje a doporučuje se dostatečně najíst bílkovin. „Jídlo si rozdělte ideálně do 5 až 6 menších porcí. V každé by měl být dostatek bílkovin. Ke snídani to můžou být vajíčka nebo bílý jogurt, ke svačině olomoucké tvarůžky či proteinové tyčinky, k obědu a večeři libové maso, ryby či kvalitní šunka. Dostatek bílkovin je pro naše zdraví a ideální váhu klíčový, a přitom nás nezruinuje,“ vysvětluje Martina Dvořáková.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Nepodceňujte snídani: Proč by měla obsahovat bílkoviny?
Kde berete své bílkoviny? Jsou zdravější z masa nebo rostlin?
Chceš zpevněnou postavu? Dopřej jí více než jen proteiny


Může moc bílkovin uškodit?

 

„Na rozdíl od sacharidů a tuků nehrozí, že by se nám z nadbytku proteinů tvořily tukové zásoby,“ prozrazuje Martina Dvořáková. Z hlediska hubnutí tedy škodlivé nejsou, pokud jimi tedy zásadně nepřekročíte doporučený kalorický příjem.

 

Nikdy ale ani při keto-dietách neomezujte tuky a sacharidy na minimum. Všechny základní živiny jsou pro správné fungování těla nepostradatelné a nelze je vzájemně zastupovat, mají jiné role a účinky.

 

Zvýšené množství bílkovin ve stravě ovšem zatěžuje ledviny, pozor si tedy dejte, pokud vám nefungují správně. „Přijaté bílkoviny musí tělo zpracovat a část z nich vyloučit v podobě látek s vysokým obsahem dusíku. Zdravá ledvina obsahuje přibližně milion nefronů, kterými jsou tyto látky filtrovány do moče. Lidé, kteří se narodili s nízkou porodní váhou, mají pouze jednu ledvinu nebo trpí vysokým krevním tlakem, mají počet nefronů nižší,“ zdůvodňuje MUDr. Petr Táborský, primář dialyzačního střediska Fresenius NephroCare v Praze – Krči. Takové ledviny jsou pak přetěžované a více se opotřebovávají.



0 hlasů
Vaše hodnocení