Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Stres je fenoménem dnešní doby, neznám nikoho, kdo by se s ním někdy nesetkal na vlastní kůži. V určitém smyslu je životně důležitý, v dnešní době se však stresujeme i kvůli maličkostem. Jak se ale dá proti stresu bojovat?

Rady, jak bojovat proti stresu

Stres
zdroj: Thinkstockphotos Stres
aktualizováno 12.02.2013, 00:00 | 12.02.2013, 00:00 | Hogreta/Krasna.cz

Stres je fenoménem dnešní doby, neznám nikoho, kdo by se s ním někdy nesetkal na vlastní kůži. V určitém smyslu je životně důležitý, v dnešní době se však stresujeme i kvůli maličkostem. Jak se ale dá proti stresu bojovat?

Asi začnu tím, že stres není vždy jen špatný. Když nás něco ohrožuje, zvedne se nám adrenalin a vybičuje nás k lepším výkonům. Je to něco, co nás může donutit jednat a třeba si i zachránit život. Stres je špatný ve chvíli, kdy už je ho prostě příliš – když už pořádně ani nevíme, kdy naposledy jsme byli doopravdy klidní a v pohodě.

Bohužel je velmi obtížné vyhnout se stresu, když žijeme v dnešní společnosti. Už dávno nás neohrožují medvědi a naší jedinou starostí není ulovit mamuta a nakrmit rodinu. Nejsme v ohrožení života.

Zato je na nás vyvíjen neustálý tlak. Chodíme do školy s vědomím, že když nebudeme dostatečně dobří, neprosadíme se, nenajdeme si dobře placenou práci, nebudeme mít peníze, nebudeme mít zázemí a nebudeme moct založit rodinu. Když už práci, peníze, zázemí i rodinu máme, jsme ve stresu, že kdykoli můžeme o práci přijít, že ztratíme peníze, že přijdeme o střechu nad hlavou a že rodinu neuživíme. Prostě jeden velký kolotoč. Úplně se vyhnout stresu je tedy vlastně nemožné. Ale je možné ho omezit tím, že si uvědomíme, co je opravdu důležité. A je také možné stres alespoň na chvíli zmírnit. Jak?

Uvědom si, co je opravdu důležité
Často se trápíme věcmi, které nemůžeme změnit a které ani nejsou nijak ohrožující. Mít špatnou náladu kvůli tomu, že venku je hnusně a že musím brzo vstávat, je zbytečné a vysilující. Je důležité umět se na problém podívat racionálně a posoudit, co se doopravdy stane, když "to" nedopadne tak, jak bychom chtěli. Ať je to cokoli, svět se pravděpodobně nezboří. Když se naučíš na věci dívat méně kritickýma očima a naučíš se rozpoznávat důležité věci od méně důležitých, bude ti líp. Sama si vzpomeň, kolikrát ses stresovala kvůli něčemu, co ve výsledku vlastně ani nebylo důležité.

Také se snaž se do stresu nedostávat sama vlastními myšlenkami. My holky jsme na tohle někdy docela expertky. Sebemenší námitku jsme schopny otočit proti sobě a pak se tím vnitřně užírat. Plácat se v sebelítosti. Často si tím vytvoříme ten problém samy. Zkus tedy nebýt vztahovačná a přehnaně sebekritická. Se zdravým sebevědomím se žije zase o trošku lépe.

Dopřej si endorfiny
A ne, opravdu po tobě nechci, abys hned utíkala do lékárny a vyžadovala lahvičku těchto "hormonů štěstí". I když – asi by to bylo příjemně jednoduché. Naše tělo si však umí endorfiny vyrábět samo. Stačí si pořádně zasportovat, zacvičit. Jdi si zaběhat, jeď se projet na kole, vyraž na brusle, skoč na hodinu zumby a nebo si třeba jen doma zatancuj. Krásně si u toho pročistíš hlavu a svět zase bude o trošku růžovější.

PŘEČTI SI TAKÉ:
TEST: Ohrožuje tě stres?
Špatná nálada? Zajez ji!

Relaxuj, dýchej, medituj
Umět se na chvíli odprosit od okolního světa vyžaduje trochu tréninku. Můžeš toho dosáhnout meditací, nebo dokonce pravidelným dýcháním. Pokud stresu podléháš snadno a často, určitě by nebylo od věci navštívit třeba nějaký kurz, kde tě meditovat naučí. A taková občasná masáž nebo vyživující zábal také není k zahození.

Dej si koupel
Jasně, o relaxaci už jsem mluvila, v tomhle případě nám jde spíš o omytí pokožky. Proč? Protože stresové hormony se mimo jiné uvolňují kůží – a když se jich zbavíme, bude nám alespoň trochu líp. Je možné, že to dokonce děláš instinktivně. O zkouškovém (nebo před uzavíráním známek) si někdy dáš sprchu nebo vanu i dvakrát denně. Je dokonce možné, že se ti ve vaně i mnohem lépe učí. Nebo si po hádce s přítelem zalezeš do sprchy a půl hodiny si na hlavu pouštíš teplou tekoucí vodu.

Tato metoda zmírnění stresu je jednoduchá, bohužel ne všichni rodiče mají pro tuto metodu pochopení (zvlášť při pohledu na účet za vodu). Nezapomínej ale, že to není možné provádět dlouhodobě. Když to budeš dělat jeden týden, když se musíš učit na maturitu, nic se nestane. Ale dlouhodoběji není časté koupání pro tvoji pokožku zrovna nejzdravější.

Svěř se, popovídej si
Sdílené trápení je poloviční trápení. Když to všechno ze sebe dostaneš ven, budeš se cítit lépe. Jen si musíš najít trpělivého posluchače, kterému můžeš věřit.

Nenakládej si toho moc
Je sice pěkné, že jsi hodná duše, která všem na požádání pomůže, ale dělat ze sebe obětního beránka rozhodně nemusíš. Nechci tím říct, že bys neměla ostatním pomáhat, ale to, že občas musíš myslet i na sebe a nepodřizovat se pouze potřebám ostatních. Nalož si toho vždy jen tolik, kolik uneseš. Neslibuj věci, které pak nemůžeš stihnout udělat. Ve chvíli, kdy ostatním pomáháš na úkor sebe a už ti to ani nepřináší potěšení, je to špatně. Méně je někdy více. Můžeš pomoct kamarádce s projektem do školy, ale pokud se bojíš, že tak nestihneš udělat ten svůj, neboj se odmítnout.

Dbej na dostatečný přísun tekutin, stravuj se správně

To, co do sebe dostáváme ve formě pití a jídla, také ovlivňuje naši psychiku. Když se budeš stravovat zdravě, bude lépe tvému tělu a tím i tobě. Když málo piješ, můžeš být unavená a může tě bolet hlava – a to ti na klidu vážně nepřidá.

Dej životu trochu řád
Nechci, aby sis nalinkovala na minuty, co přesně uděláš. Ale když si den trošku rozvrhneš, budeš méně ve stresu z toho, že něco nestihneš. Ráno si snaž ujasnit, co bys tento den chtěla udělat. Dopoledne škola, odpoledne musíš skočit do obchodu, pak by sis mohla mamce pomoct umýt okna, když si jí to slíbila, a k večeru by ses mohla podívat na tu biologii, ze které zítra píšete písemku. Opět platí, že si toho nemáš nakládat moc, protože jak pak zjistíš, že nestihneš všechno, co si tak pěkně naplánovala, opět se budeš cítit pod tlakem.

Odpočívej
Dbej na to, abys měla dostatek spánku. Pokud nejsi profesionální sportovec, měla bys spát asi okolo osmi hodin denně. Každý jsme ale jiný, takže je možné, že ti bude stačit méně – a nebo naopak potřebuješ spánku více. Zkus chodit spát přibližně ve stejnou dobu – a přibližně ve stejnou dobu i vstávat. Pokud se cítíš unavená i přes den a nemáš večer problémy s usínáním, můžeš si na chvíli zdřímnout i odpoledne. Nabereš energii a zase půjde všechno snadněji.

Nejdůležitější je podle mě držet si nadhled a na všechno se dívat spíš pozitivně. Život je příliš krátký na to, abychom se ničili neustálým spěchem a strachem, že něco nestihneme, nezvládneme, nedokážeme nebo ztratíme. Podle mě je zbytečné se trápit dopředu. Až se mi něco nepodaří, na trápení bude času dost. Nač se trápit nad myšlenkou "kdyby se mi to náhodou nepodařilo".



16 hlasů
Vaše hodnocení
 

Všechny blogerky a blogeři

  •