Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

V dnešním světě časopisů plných modelek a photoshopových úprav každé malé i velké děvčátko sní o dokonalé postavě.

Splň si svůj sen o ideální váze

Orientální tanec
zdroj: krasna.cz/archiv blogerky Orientální tanec
aktualizováno 10.08.2012, 10:19 | 25.07.2012, 00:00 | Lucie Tomanová/Krasna.cz

V dnešním světě časopisů plných modelek a photoshopových úprav každé malé i velké děvčátko sní o dokonalé postavě.

Dokonalá postava v dnešních představách ovšem nevyhovuje ideální váze mnohých osob, každý dnes musí hubnout za každých okolností, dokud na něm nezbude kost a kůže. Dotyčná pak snadno zapomíná, že příroda třeba určila její ideální váhu někde jinde.

Tohle není článek pro ty, kteří opravdu díky váze trpí zdravotními problémy. Tohle je článek pro zdravé lidi, kteří nejsou spokojeni se svým tělem a řeší to nepěknými dietami – tedy převážně pro mladé slečny.

Jak se počítá BMI?
BMI je údajný propočet vhodné váhy. Kromě různých stránek, kde vám na výpočet BMI dají kalkulačku, která vše za vás zkontroluje, můžete si své BMI spočítat i sami.

Jedná se o jednoduchý vzorec, do kterého zadáváme svoji váhu (kg) a výšku (m): váha / (výška)2 = číslo, které dohledáte v následující tabulce

20 > podváha
20-29 normální váha
30-39 nadváha
39 < obezita

Jako příklad uvádím výpočet svého BMI, vše zaokrouhleno na 2 desetinná místa.
Váha: 48 kg, výška: 1,61 m,
48 / (1,61 * 1,61) = 48 / 2,59 = 18,53
Dle tabulky jsem tedy v kategorii „podváha“.

Pamatujte, že tento výpočet je všeobecný a vůbec nepracuje s proměnnou tuky/svaly. I člověku se svaly zde vyjde nadváha, ovšem u něj je to zdravý stav, neboť váží více kvůli svalovině.
Také si uvědomte, že stavy mírné podváhy či nadváhy nejsou žádná katastrofa. Každý má tělo jinak stavěné (podívejte se na své rodiče, abyste si uvědomili, jak má vypadat vaše tělo, geny si vymazat nemůžete). Tímto rozhodně neříkám, že se nemáte o své tělo starat, ale zkuste se naučit být spokojeni s tím, co máte.

Teď si jistě říkáte, jak tohle může říkat hubený člověk. Na tohle vám odpovím jediné – hubenost neznamená pěkné tělo. Naopak, lidé, co mají nějaké kilo navíc, s ním zakryjí žebra, kyčle, nebudou mít ruce jak kostlivec a ženy jsou navíc hezčí v bocích a ňadrech.

Naučte se mít rádi své tělo. To, že máte někde o kilo víc, nebo míň, nemusí být ve všech případech špatně. Zkuste si teď nahlas říct, co máte rádi na svém těle.

Vše, o čem jsem mluvila, je zdravý stav těla. Uvědomte si, že pokud své tělo budete hnát do extrémní podváhy, či obezity, koledujete si o nepěkné nemoci. U obézních lidí se jako první zvedají hladiny cukru a cholesterolu (a s tím se objevují příslušné zdravotní problémy), u lidí s velkou podváhou pak mohou selhávat různé tělesné funkce, nejčastěji první jde reprodukce. Vše se dá ale vhodně kočírovat jednoduchými pravidly.

PŘEČTI SI TAKÉ:
Chceš zhubnout? Stačí cvičit ČTYŘI minuty denně!
Hubnutí začíná v hlavě: nejlepší "přemýšlecí" diety

Jak na ideální váhu?
Ti s kily navíc vidí řešení v masivních dietách, naopak ti o kila chudší se začnou přejídat, ovšem je tohle opravdu ta správná cesta? V případě, že nedodržujete zdravý pravidelný jídelníček, budou se vám ukládat tučné zásoby. U lidí obézních to vede k jojo efektu, lidi s podváhou se pak projídají k obezitě, minimálně pak k té skryté.

Skrytá obezita se vyskytuje u hubených lidí, kteří na svém těle nepracují, necvičí. Poměr tuků ku svalovině je daleko větší, což není správně a právě toto je ona obezita.

Je tedy si třeba uspořádat vše na talíři, uvědomit si, co jíte, protože tučné není zrovna nejlepší. To samé platí pro cukry – tělo je potřebuje, ale pokud je nedokážete využít, tak se vám uloží jako "zásoby na zimu“. Do jídelníčku je třeba dostat zeleninu, ovoce, luštěniny, vlákninu a mohla bych pokračovat do nekonečna. Každý z nás jistě ví, co je pro tělo zdravé a co nikoliv.

Nezapomínejte také na pravidelnou stravu – snídaně, svačina, oběd, svačina a večeře. Snídaně je základ celého dne, kdy musíte dostat do svého těla toho co nejvíce – čeká vás celý den na zpracování této stravy a energie z ní, tak se nebojte ráno více najíst. Také byste rozhodně neměli již dvě hodiny před spaním jíst, takže si večeři vhodně rozvrhněte. Večeře by měla být již lehká.

Velkou chybou hubnoucích lidí bývá nedodržování pravidelné stravy, pak se nají přes večer, kdy jdou spát a jelikož pak již nekonají žádnou činnost na spotřebování energie z jídla, tělo si vše uloží do zásoby.

Jenže ideální váha není jen o jídle, jelikož i přes dobré stravování stále můžete mít v těle dost nadbytečných tuků, je třeba se s nimi vypořádat. Nikdo vás nenutí stát osaměle před televizí každý den a znuděně opakovat cviky z DVD. V dnešním světě je nepřeberná nabídka kurzů, seminářů a klubů, kde všichni dohromady budete dělat, co vás baví, vždyť v kolektivu je síla. Je jen na vás, zda se vrhnete do cvičení, tance nebo sportu, jen jedno je důležité – hýbat se.

Jak se říká, co se v mládí naučíš, ve stáří jako když najdeš. Je tedy třeba začít aktivně žít a navyknout si na tento způsob života s přívalem pohybu.

Nejen fyzické zdraví
Možná se dobře staráte o tělo jako takové, ale napadlo vás, že i stres může mít neblahý vliv na váhový přírůstek či naopak hubnutí? Pokud jste vystaveni nepříjemné situaci, přiznejte si, kolik z vás to řeší jídlem? A kdo ztrácí chuť k jídlu? Bohužel i psychika velmi ovlivňuje fyzický stav, takže pozor na to a vše řešit co nejdříve, protože později to může být horší.

Ploché bříško
Všimla jsem si, že symbolem krásného těla je pěkné ploché bříško. Bohužel možná v tom je problém, kdy se u děvčat s nadváhou vyvine anorexie či bulimie – dívky hubnou a pěkné bříško nikde. Jak již víte, jsem hubený člověk, a tak vám prozradím svou zkušenost. Za krásným bříškem nestojí štíhlá postava, ale vypracované břišní svaly. Nikdo neříká, abyste tam měli pekáč, ale i hubení tam mají cosi netvárného nepěkného, pokud nezapracují na břišních svalech. Nejde vám tedy o štíhlost, ale o pěkné bříško? Zkuste se raději podívat po nějakém vhodném cvičení než po nepěkné dietě.

Slovo na závěr
Abych to tedy shrnula – příroda každému nadělila jiné tělo a jinou ideální váhu, kterou tabulky neukážou. K ní je třeba se propracovat pravidelnou zdravou stravou, pohybem a omezením stresových situací. Dodržujte tyto základní body a naučte se mít své tělo rádi takové, jaké je. A nezapomeňte, kilo navíc nebo méně neznamená konec světa.

Tematice hubnutí je více prostoru věnováno v červencovém časopise Popcorn.
 

Časopis Popcorn
(Foto: Oficiální zdroj)



6 hlasů
Vaše hodnocení
 

Všechny blogerky a blogeři

  •