Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Jsi zvyklá ponocovat a máš pocit, že pět hodin spánku ti bohatě stačí? Možná tvé tělo zvládá fungovat, ale netušíš, jaké hrůzy na něm pácháš. Rozhodli jsme se, otevřít ti oči.

Málo spíš? Víme, co ti hrozí

aktualizováno 22.12.2011, 00:07 | 22.12.2011, 00:00 | Krasna.cz/trm

Jsi zvyklá ponocovat a máš pocit, že pět hodin spánku ti bohatě stačí? Možná tvé tělo zvládá fungovat, ale netušíš, jaké hrůzy na něm pácháš. Rozhodli jsme se, otevřít ti oči.

Je jedno, jestli do noci šprtáš, píšeš svůj blog, chatuješ s kámoškou z Ameriky nebo koukáš na filmy. Pokud svému tělu nedopřeješ dostatečný spánek, obzvlášť v období dospívání, tvé tělo ti to nepříjemně vrátí. Spánek je pro něj totiž životně důležitý a jeho nedostatek se projeví hned na několik frontách.

 

Spánku bys měla správně věnovat až třetinu života. Možná ti to přijde jako zbytečná ztráta času, ale podceňovat ho není dobré, protože spánek je pro lidský organismus nezbytný, protože podporuje několik fyziologických a psychologických funkcí.


Spánek podporuje růst, obnovu tkání, regeneraci paměti, ale také schopnost učit se. Zejména v mládí se podílí na celkovém vývoji mozku. S jeho nedostatkem souvisí řada zdravotních problémů, jako je snižování imunity, riziko vzniku cukrovky a s tím spojený nárůstu váhy. Má ale vliv i na tvou psychiku. Nejčastěji se s jeho nedostatkem spojuje podrážděnost, změny nálady, poruchy paměti a soustředění.

 

Budeš se divit, ale se spánkem souvisí i tvorby hormonů a při spánkovém deficitu může být nedostatečná. To pak má u dívek vliv na nepravidelnost menstruace, u kluků zas způsobuje problémy s erekcí. A co teprve skutečně vážné zdravotní problémy, které nedostatek spánku vyvolává, jako jsou zvýšený krevní tlak, poruchy srdečního rytmu, poruchy imunity nebo bušení srdce.

 

Pokud sníš o štíhlé linii, je spánek také důležitý. Víš, že hubneš, i když spíš? Přečti si o tom v tomto článku.

 

Naopak při nedostatku spánku ti hrozí riziko obezity, protože nedostatek spánku vede ke zvýšené chuti na energeticky bohaté jídla s vysokým obsahem sacharidů. Když málo spíš, logicky jsi také delší dobu vzhůru, a máš tím více času k jídlu a pití. Pokud nejsi dostatečně vyspalá, pravděpodobně se cítíš unavená, takže nejsi dvakrát moc aktivní a nedostatečně se hýbeš, což také vede k nadváze.

 


Se spánkem to na druhou stranu ale ani nepřeháněj. Neměla bys dlouhodobě vyspávat méně než šest hodin, ale zároveň ani více než devět hodin. To má pak na náš organismus také celou řadu negativních vlivů. Méně než sedm hodin nepřetržitého spánku má podle odborníků negativní vliv na mozek i tělo. Naopak devět hodin je podle expertů maximum, které by se nemělo překračovat. Člověk, který spí déle, se po probuzení může cítit paradoxně unavenější než ten, kdo spí o půlhodinku méně, než je fyziologický průměr. Ten je u dospělého člověka 7,5 hodiny, u teenagera a něco vyšší.


Nezáleží ale jen na délce spánku, důležitá je také jeho kvalita. Aby se ti dobře spalo, zkus se držet následujících rad:


* Čtyři hodin před spaním nepij povzbuzující nápoje (káva, čaj, limonády s obsahem kofeinu).
* Alespoň dvě hodiny před spaním nekuř a nepij alkohol.
* Vyhni se těžkým jídlům a přejídání pozdě večer.
* Cvičení spánek zlepšuje, ale necvič těsně před ulehnutím do postele.
* Dej si před spaním teplou koupel, ne ale moc horkou.
* Zvykni si vstávat ve stejnou hodinu, a to i o víkendu.
* Vyhýbej se spánku během dne.
* Neuléhej do postele, pokud nejsi ospalá. Pokud se ospalost po zalehnutí ztratí, raději vstaň a najdi si nějakou nenáročnou činnost, nebo sáhni po knize, pusť si MP3, zkus se zklidnit a přestat myslet nad problémy denního života.
* V posteli jen spi. Nepracuj, netelefonuj, nejez v ní apod.



12 hlasů
Vaše hodnocení