Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Soutěžící jsou pod pořádným tlakem. Někoho to vybičuje ke skvělým výkonům, jiný ale zase zklame.

Scalexova gilotina: 6. Finále? Naprosté bomby i dětská besídka

SuperStar: Adam Kukačka - 6. finále1
SuperStar: Adam Kukačka - 6. finále1
aktualizováno 29.04.2013, 08:35 | 29.04.2013, 08:20 | krasna.cz/Scalex

Soutěžící jsou pod pořádným tlakem. Někoho to vybičuje ke skvělým výkonům, jiný ale zase zklame.

Nemají to jednoduché. Nesourodé osobnosti žijí ve společné domácnosti, přibyla jim každý týden další skladba k nacvičení, občas dostávají pořádný kartáč od poroty, od diváků nebo od takových psavých strejců, jako jsem já, k tomu spousta dalších aktivit – focení, rozhovory, autogramiády… a k tomu všemu jim týden co týden odejde jeden kamarád. Někdy se po něm možná moc nestýská, jindy je to velmi emotivní – což jsme viděli v případě odchodu Jardy Smejkala.

 

Možná pro ně takovou malou vzpruhou byla návštěva domova. Byť jen na krátký čas a s kameramanem za zadkem. Ale ono opravdu stačí vejít do svého domu, bytu, pokoje a nechat na sebe dýchnout tu domácí atmosféru, aby si člověk uvědomil, že sem se bude s nově nabytými zkušenostmi vracet a že by s nimi měl něco udělat. Nevzdávat se předčasně, ale také si nemalovat vzdušné zámky, protože jak upozorňují i porotci, ve skutečnosti se chleba láme až po soutěži a až poté se opravdu ukáže, kdo je schopen obstát a kdo navzdory dobrému zpěvu neprorazí.

 

Abychom si doplnili nějaké střípky do mozaiky všech soutěžících, mohli jsme od nich v neděli slyšet hned dva songy. Z toho jeden dostali přidělený, jeden si mohli volit sami. Výsledek mě velmi překvapil. Opět to bylo jako na houpačce. Vždycky má někdo hvězdný večer, zatímco jinému se to ne a ne podařit zazpívat tak, jak by to mělo znít.

 

Sabina Křováková: Don’t Cry (Guns’n’Roses)

 

 

Tady jsem čekal suverénní , sebejistý a bezproblémový výkon. Kupodivu se tak nestalo. Už začátek byl značně nejistý, pak Sabina naskočila, ale písnička v jejím podání neměla vůbec žádný vývoj. Po chvíli se to proměnilo v nebetyčnou nudu. Jakž takž slušně odzpívanou, ale přišlo mi to asi jako když se při nácviku divadelní hry sejdou herci poprvé a každý čte svoje repliky ze scénáře. Text odpovídá, i trocha toho herectví už tam občas probleskne, ale pořád je to na hony vzdálené tomu, jak to bude vypadat při premiéře.

 

NEPŘEHLÉDNĚTE:

Voxel hodnotí: 6. finále SuperStar: Stýblová stála za to, ale nejlepší byl Kukačka!

Mandzáková zuří: Šafařík se líbal s Debnárovou!

Vystresovaná Křováková: Co se jí honilo hlavou, než ji skoro vyhodili?

 

Štefan Pčelár : Viva La Vida (Coldplay)

 

 

Když jsem ve svém pátečním článku - ve kterém vždy předem odhaduju, jak se to komu v neděli povede - psal, že to bude příjemné a odpočinkové, netušil jsem, že to bude až tak moc odpočinkové. Působilo to na mě jako dobrý výkon na školní besídce, bylo to takové dětské podání, zejména neskutečně slaboučké falzety. Nechápu, proč se soutěžící s těmi falzety pořád pouštějí na ten tenký led, když jim to prostě a jednoduše nejde. Dobře odzpívaný falzet musí mít stejnou sílu, jako když se zpívá plným hlasem. Nesmí to hlasitostně „propadnout“.

 

Kristína Debnárová: Family portrait (P!nk)

 

 

Ani Kristína, pro kterou jsem měl v soutěži velkou slabost, mě nepotěšila. Ale tady dávám vinu spíše nevhodnému výběru. Kristína je na tuhle píseň ještě pořád příliš „děťátko“. Ona sice umí zpívat emotivně, ale nejsou emoce jako emoce. Zatímco emoce nešťastně zamilované dívky dokáže prodat dobře, to, co v této skladbě zpívá P!nk, je něco jiného. Rozpad rodiny, rozbití sociálních hodnot, je to zkrátka úplně jiné drama a člověk musí mít něco odžito, aby to podal věrohodně. A neznamená to, že musí něco takové prožít, to ani náhodou. Jen se musí nechat trochu otlouct od života. Na podobné písně má Kika ještě alespoň 5 let čas. Tentokrát to byla další besídka, navíc s nepovedenou angličtinou.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Debnárová skončila, ale přesto zabodovala! Má číslo na Martina Haricha!

 

Martin Šafařík: I’m Sexy And I Know It (LMFAO)

 

 

Když poslouchám Šafu, chce se mi mlátit hlavou do stolu. Snad žádný zpěvák v SuperStar na mě nepůsobí tak rozporuplně – na jednu stranu je to neskutečně talentovaný člověk s velkým darem a potenciálem a na druhou stranu má v sobě za ta léta zpívání zakořeněnou velkou spoustu zlozvyků, které to hrozně srážejí. Vzhledem k tomu, že Šafa nemá ambice být operním pěvcem, bych v jeho případě přerušil studium klasického zpěvu a svěřil se do rukou zkušeného pedagoga přes moderní žánry. Protože některá negativa se nedají odstranit samostudiem, opravdu je lepší, když na to dohlíží hlasový pedagog. V Šafově případě by totiž bylo trestuhodné, aby jeho božský hlas zůstal z části obalený tím manýrovým balastem.

 

Přesvědčuje mě o tom i tento jeho výkon, při němž na manýrách notně ubral, lépe zněla i jeho angličtina (i když na té horké bramboře v puse bych ještě pořád dost ubral), potěšil mě vynikající a silný falzet (to byla úplně jiná liga než kterýkoliv další soutěžící s výjimkou Veroniky).

 

Tereza Mandzáková: Proud Mary (Tina Turner)

 

 

Slušné, ale příliš při zdi, bojácné, ustrašené (zbytečně). Tereza by také potřebovala lepší pěveckou průpravu, ale týkala by se především síly a nasazení. Zpívá hezky, ale příliš jemně a v této písni, ve které Tina Turner chrlí energii na všechny strany, působil Terezin zpěv jako něco bojácného, ustrašeného. Ihned jsem si vzpomněl na scénu ze hry Akt od Divadla Járy Cimrmana, kde malíř Žíla ponoukne svoji ženu: „Rozčil se taky, mamko!“ a mamka opatrně odsune nádobí, co má před sebou na stole a pak chabě klepne pěstičkou do stolu. A tázavě se podívá na manžela, jestli to její rozčílení bylo v pořádku. Tak tohle přesně je Tereza v tomto typu písní. Její jediná šance do budoucna je věnovat se komornějším songům a na sto honů se vyhýbat podobným peckám, v nichž je potřeba být hlasově agresivnější.

 

Adam Kukačka: Mad World (Gary Jules)

 

 

Tahle písnička je tak skvělá, že každý zpěvák, který má alespoň trochu zajímavou barvu hlasu, s ní musí zazářit. Což byl i případ Adama, kterému to podle mě v této smutné skladbě slušelo víc než ve všech jeho oblíbených rock’n’rollech. Ale tak to prostě na tom světě chodí. Holka s malýma prsama chce mít velká, holka s velkýma malá a zpěvák, který vyniká v pomalých baladách, chce hopsat po pódiu a zpívat rokec. Přitom to byl jednoznačně touchdown první poloviny večera (a v té druhé udělal touchdown opět Adam). Tak alespoň kromě Adama pochválím i autora aranže. Ta totiž nekopírovala původní tóninově monotónní skladbu, ale odvážně se vypravila do dalších tónin, aniž by to působilo rušivě. Písnička tak dostala velmi slušivý kabát, který zachoval půvab originálu a přidal pár působivých momentů.

 

Veronika Stýblová: Strong Enough (Cher)

 

 

Než se pustím do Veroniky, poprosím Terezu Mandzákovou, aby si tohle Veroničino vystoupení pustila asi pětkrát po sobě a poučila se z toho, protože takhle měla dát tu Tinu. A teď k Verče – ona má v hlase velmi podobnou sytost jako Cher, takže zejména ve slokách to mohlo působit skoro až jako imitace. Ovšem imitace s plným zachováním kvality. Není to jako když někdo imituje Karla Gotta a napodobí některé jeho typické pěvecké momenty, aniž by ale měl tu plnou kvalitu hlasu. Myslím, že Veronika se Cher po hlasové stránce s přehledem vyrovná. Její podání tohoto songu mě bavilo a to musím říct, že jsem na tuhle skladbu už docela alergický a dobrovolně bych si ji nikdy nepustil.

 

Sabina Křováková: Fighter (Christina Aguilera)

 

 

Jestliže měl Adam v neděli svůj den, Sabina na tom byla přesně opačně. Už jsem jen čekal, že vytáhne z kapsy počítačovou sjetinu a po výkonu řekne hlasem Luďka Soboty: „Cože, ono už je půl jedenáctý? Tak to jsem už 30 minut v krizi…“ Tentokrát Sabině nic pořádně nesedlo a oba její výkony byly z kategorie „neurazí, nenadchne.“ Na což u ní nejsme moc zvyklí. Ani po intonační stránce to nebyla žádná hitparáda. Na průchod do dalšího kola to stačilo, ale zvedám varovný prstík – příště už by to stačit nemuselo.

 

 

Štefan Pčelár: Don’t Stop Me Now (Queen)

 

 

Au, tohle bolelo. Od začátku to znělo jako špatné karaoke, falzety byly neskutečně slabé, píseň byla plná intonačních problémů a Itcho opět v mnoha místech zpíval svým ležérním stylem, což se hodí k písním šansonového typu, ale rozhodně ne k této pecce. Štefan navíc trdloval po pódiu jak zajíček Duracell a zapomínal se soustředit na zpěv, čímž to celé šlo ještě o něco níž. Jak je mi Itcho sympatický, tak bohužel musím říci ten nepříjemný verdikt: nic horšího jsem zatím ve finále tohoto ročníku neslyšel.

 

Kristína Debnárová: Nová (Dominika Mirgová)

 

 

Téhle písni velmi ublížil omezený čas, protože Kristína absolutně neměla šanci v ní ukázat ten vývoj, který se během písně odehrává. Na začátku je zlomená, nešťastná a opuštěná zpěvačka, na konci sebevědomá bytost, která se přeci jen nedala srazit na dno. Jenže to se ve zkrácené verzi předvést nedalo. Ale každopádně to ukázalo jednu věc – myslím, že Kristína bude schopná obstát mezi slovensky zpívajícími zpěvačkami. Potřebuje ještě trochu dozrát jak po pěvecké stránce, tak i po stránce věku, ale myslím, že by pro ni na slovenské pěvecké scéně místo bylo a že emotivní lyrické písně jsou přesně její parketa. Je mi jasné, že díky SuperStar (i té čistě slovenské) je takových zpěvaček hodně, ale pro mě Kristína hlasově s těmi ostatními nesplývá. Má v hlasu něco, co ji trochu odlišuje. Není to až tak výrazné jako třeba u Adama nebo Jardy Smejkala, ale rozhodně bych při slepém poslechu poznal podle hlasu spíše Kristínu než třeba Terezu.

 

Martin Šafařík: Něco končí (Marek Ztracený)

 

 

Pokusil jsem se oprostit se od svého ne zrovna pozitivního vztahu k tvorbě autora songu a hodnotil jsem výhradně Martina. Český zpěv znovu ukázal na jeho problematická místa, kterými jsou příliš hlasité dýchání (nejen nádechy, ale také výdechy v koncích frází), příliš silné důrazy na některých slabikách, no a opět trochu vystrčily růžky manýry, což vedlo k tomu, že ačkoli zpíval česky, bylo mu místy špatně rozumět. Na druhou stranu musím rozhodně pochválit vlastní klavírní doprovod a také to, jak skladbu vystavěl po dynamické stránce. Líbilo se mi, jak ho klávesák z doprovodné kapely na několika místech doprovodil nerušivým, nevtíravým způsobem. Tak, aby byl zvuk skladby plnější, hutnější a zároveň aby nezanikla intimita zpěváka u klavíru. Celkově vzato - dobré vystoupení

 

Tereza Mandzáková: Valerie (Amy Winehouse)

 

 

Stále tentýž problém. Velmi slušně zazpívané, perfektně zvládnuté kudrlinky, ale ten projev je pořád ustrašený. Nevím, jestli by pomohl panák pár minut před vystoupením, nebo nějaký kurz na posílení sebevědomí… ale je to hrozná škoda, slyšet, že Tereza na něco hlasově má, ale nakonec to nedá…

 

Adam Kukačka: Jailhouse rock (Elvis Presley)

 

 

Překvapení večera! Původně jsem myslel, že to pro mě bude největší nuda, protože klasický rock’n’roll moc nemusím a tuhle skladbu už jsme od Adama slyšeli. Ale Adam na pódiu předvedl čirou rokecovou radost a jeho pohybové kreace (ta otočka u poroty) byly úžasné. Ukázalo se, že Adam se nebojí a dokáže jít do věci naplno. A když se jde naplno, není možné pohořet. Opět dobrá ukázka pro Terezu – jak je dobré zahodit vlastní strach a obavy ze selhání. Touchdown druhé poloviny večera.

 

Veronika Stýblová: Listen (Beyoncé)

 

 

Obvykle je nevděčné jít na plac po výborné Veronice, ale tentokrát se karta obrátila a jinak skvělá Veronika úplně zanikla v té vřavě, co se rozpoutala po Adamově výkonu. Což je škoda, protože její Listen bylo opět naprosto dokonalé. Nemá cenu opakovat se, Veronika je prostě technicky dokonalá zpěvačka a jediné, na čem teď záleží, je to, aby po soutěži našla opravdu nejlepší z nejlepších autorů. Aby byla trochu vybíravá a nezpívala kdejaký odpad. Protože takhle dobře zpívajících zpěvaček nemáme mnoho a byla by škoda, aby se zahrabala v sonzích, které by za to nestály.
 

 

Můj žebříček výkonů na základě tohoto kola:

 

První polovina večera:

Adam Kukačka
Veronika Stýblová
Martin Šafařík
Sabina Křováková
Tereza Mandzáková
Štefan Pčelár
Kristína Debnárová

 

Druhá polovina večera:

Adam Kukačka
Veronika Stýblová
Martin Šafařík
Sabina Křováková
Kristína Debnárová
Tereza Mandzáková
Štefan Pčelár

 



5 hlasů
Vaše hodnocení