Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Ondřej Soukup nedostál svému slibu z Dlouhé cesty. Museli to za něj udělat hlasující diváci.

Scalexova gilotina: Karol po právu vyletěl ze hry

karol komenda
zdroj: TV Nova karol komenda
aktualizováno 01.04.2013, 05:07 | 01.04.2013, 04:52 | krasna.cz/Scalex

Ondřej Soukup nedostál svému slibu z Dlouhé cesty. Museli to za něj udělat hlasující diváci.

Jak jsem už napsal v tomto článku, česko-slovenské kolo patří k prubířským kamenům, které odhalí mnoho problémů. Soutěžící se nemohou schovat za jakous takous angličtinu, musejí si poradit se složitějším frázováním a také s tím, aby jejich projev, gesta a mimika seděly k textu písně. Při tom všem by měli vypadat dobře, zpívat čistě a zvučně a donutit nás sáhnout po mobilu a poslat hlas.

 

Toto kolo jasně ukázalo, kdo má jaké problémy a podrobněji se o tom rozepíšu u hodnocení každého jednotlivého výkonu. Ale nejdřív se samozřejmě musím zastavit u nejčerstvějšího vypadlíka ze hry, u Karola Komendy. Ten za celou soutěž podal jeden jediný zajímavý výkon – u castingu. Skutečně, tam to mělo docela šťávu, ale od té doby to byl jeden tragický výkon za druhým. Být po mém, z Divadla ho dál už nepustím. A dovolil bych si připomenout, že Ondřej Soukup mu při Dlouhé cestě řekl, že ho porota pouští dál s podmínkou a že když je zklame, zabijou ho. Nu, nezabili, jen zkritizovali a o „zabití“ (v rámci soutěže) se museli postarat diváci tím, že mu poslali nejméně hlasů.

 

Jen mě stále mrzí, že na úkor tohoto sice sympatického, ale velmi slabého soutěžícího nepostoupil někdo zajímavější. Na straně slovenských chlapců bych rád viděl Tomáše Súčika, ale holt si musíme počkat, jestli se objeví v nějakém dalším ročníku soutěže.

 

.: Jak Scalex odhadoval šance soutěžících ještě před druhým finálovým kolem? Čtěte ZDE.

 

A teď už k tomu, jak vypadalo česko-slovenské kolo, v němž s korepeticemi soutěžícím pomáhali Miro Žbirka a Janek Ledecký.

 

Virgínia Buberníková : Marcel Palonder – Láska

Ještě jednou se omlouvám Marcelu Palonderovi i autorům této písně za dezinformaci z minulého článku, kde jsem psal, že jde o předělávku českého songu. Ne, slovenská verze je originál a Anna K. si ho na svoje debutové album převzala. Ale k Virgínii – začátek byl velmi rozkolísaný a nejistý. Skladba byla položena příliš nízko. Při korepetici si Gia nestěžovala, poloha jí prý seděla, ale při živém vystoupení měla značné problémy. Skladba byla na můj vkus velmi poklidná a bez emocí. Scházela mi tam ta naléhavost a místy až určitá zoufalost v hlase, kterou do skladby dala právě zmíněná Anna K. Virgínia sice šetřila svými obvyklými ozdobami a kudrlinkami a dávala je jen na konci frází, ale můj názor je, že si je mohla v této písni odpustit úplně. Čisté rovné tóny by se mi líbily víc než „cifrovanie“.


 

Jaroslav Smejkal: Kryštof – Obchodník s deštěm

Tak poprvé musím říci, že mě Jarda zklamal. Zpíval příliš při zemi, dával do zpěvu mnoho dechu, ale málo síly. Písničce nepomohla ani příliš dokonalá výslovnost, kvůli které řada hlásek zněla déle, než bylo vhodné. Celkově to bylo velmi nevýrazné a zapomenutelné a Jarda podle mě přežil hlavně díky tomu, že on nevýrazný a zapomenutelný není. Je ale jasné, že za ten průšvih nemůže jen Jaroslav, ale i písnička samotná. Ten refrénový kolovrátek se opravdu prodává těžko. V minulé SuperStar se to povedlo Michalu Šepsovi, ale tam zafungoval hlavně ten efekt, že se Michal poprvé oprostil od reggae a zazpíval „normálně“. Kdybych měl vybrat nejlepší provedení této písně, volím Šepse dokonce i nad originálem.

Když jsem se na Voyo.cz díval na bonusová videa k SuperStar, pustil jsem si právě Jardovu korepetici s „Ledkem“. Janek o Kryštofu, o Krajčovi a o této písni hovořil v superlativech a já to později v jedné internetové diskuzí přirovnal k tomu, že Janek o tom všem básnil tak, jako kdyby ta píseň patřila mezi korunovační klenoty. A došlo mi, že je to trefné přirovnání. Protože stejně jako korunovační klenoty, i tato píseň by měla být zavřena někde v trezoru a na veřejnost vypuštěna jen na pár hodin jednou za několik let.


.: Videa, fotky, rozhovory, drby ze zákulisí a dokonce i přímý přenos z kamer umístěných ve Vile SuperStar - to vše najdete na oficiálním webu SuperStar 2013.

 

Kristína Debnárová: Jana Kirschner – Pokoj v duši

Tak buď mám pro Kristínu nějakou slabost, nebo to bylo opravdu dobré. Ze všech těch pomalých ucouraných skladeb (kterých bylo včera až příliš… pozor, dramaturgu, chce to více šťávy a méně „uspávání hadů“) se mi Kristínina skladba líbila nejvíc. Grimasy mě nezajímají, zajímá mě zpěv a ten Kristínin byl plný emocí. Ta skladba žila, bylo to velmi uvěřitelné a nebylo to žádné kuňkání. Tam, kde měl zaznít průrazný hlas, tam to opravdu zaznělo na plno a prořízlo to éter. Tuhle písničku mám rád, už v minulém článku jsem psal (a porotci to při hodnocení zmínili taky), že má určité prvky lidové písně a mám pocit, že Slovenky dokážou takové skladby procítit a „prodat“ velmi dobře. Nevím, jak Kristína dopadne v rockovém kole, ale pokud nepostoupí, doufám, že podobné věci jako Pokoj v duši od ní v budoucnu ještě uslyším.


 

Adam Kukačka: Ivan Hlas – Na kolena

U Adama je problém v tom, že do svého zpěvu dává až příliš mnoho dechu (ten jeho charakteristický chrčák) a obávám se, že místy je to na úkor síly hlasu. V této skladbě to ale nevadilo, zazpíval to velmi slušně, bylo to energické, odvázané. Adam si to užil, bylo vidět, že si vzal všechny rady k srdci. Navíc předvedl slušné emoce a parádní frázování i v rychlých pasážích. Bavil jsem se výborně celou dobu a rozhodně je to pro mě jedno z nejlepších vystoupení večera.


 

Tereza Mandzáková: Mária Čírová – Búrka

Aj, tohle byl průšvih. Ona i ta písnička je průšvih. Text a frázování v této písni musel dělat naprostý diletant, který nenávidí slovanské jazyky, protože z toho rozdělování slov (v búrke hľa-----dám) se mi udělaly pupínky. Čistokrevný amatérismus, za něco takového se na JAMU nebo konzervatoři vyhazuje ze školy. No a bohužel Tereza svojí interpretací tu skladbu také nijak nepozdvihla. Falzety naprosto nejisté a tichounké oproti zbytku (Ewa to při hodnocení jasně ukázala), velmi často se pohybovala nad tónem a mě by zajímalo, kam se ztratila ta lidovku zpívající Tereza z castingu. Velmi slabý výkon.

 

Štefan Pčelár: IMT Smile – Bozk

Tak původně jsem si myslel, že se na tomhle dá jedině zazářit, ale Štefan ukázal, jak jsem se mýlil. Zazpíval to velmi ledabyle. V poznámkách mám napsáno „odfláknuté“ a to je skutečně ten pocit, který jsem z toho měl. Štefan umí hezky dělat cukrbliky do kamery a na slečny, asi to na někoho i zabírá, ale já s ním mám problém v tom, že po pěvecké stránce zdaleka nepředvádí to, co jsem od něj očekával (jako od člověka, kterého porota pustila rovnou do semifinále). Tentokrát budu mít Štefana ve svém žebříčku velmi nízko, nebyl to bohužel dobrý výkon.

 

Sabina Křováková: Lucie – Sen

Sabina předvedla, že umí zpívat i v něžnějších polohách, i když slovo „něžný“ musíme brát trochu s rezervou. Ona je hlasová dračice i potichu. Ukázala ale dar, který leckdo ze soutěžících nemá: umí zpívat tiché pasáže hlasitě. To je hrozně důležité – umět i šeptání prodat tak, aby prořízlo celou halu. Sabina to v krku má a díky tomu zpívá tak působivě, i když zrovna neřve. V refrénu měla trochu zúžený až ubečený hlas, ale nevadilo to. Osobně bych na místě zvukaře nasadil na Sabinin zpěv trošku více echa, k téhle písni by se to hodilo, ale jinak jsem nadmíru spokojený. Zase jedno vystoupení, které mě od začátku do konce bavilo a to se počítá.

 

 

Veronika Stýblová: Lucie Bílá – Vokurky

S Verčou je to složité. Předvede spoustu poloh (a všechny výborné), zazpívá dokonale, ukáže obří rozsah a stejně ji nakonec všichni tak nějak sjedou. Přijde mi, že už to trochu hraničí se zasednutím si na někoho. Nemám pocit, že by Verča měla až tak nerozpoznatelný hlas. Jen si musí po soutěži svými vlastními songy vydobýt pozornost. Možná se ještě musí trochu omlátit životem, ale jinak mi její perfekcionismus nevadí. Řada lidí si stěžuje, že jsou její vystoupení příliš dokonalá a naučená. A já bych namítl: znáte zpěváka jménem Karel Gott? To je esence naučenosti. Karel je člověk, který má všechno nacvičené do posledního tónu. Každou píseň piluje, až je přesně podle jeho představ a potom ji naprosto stejně (a vždy dokonale) zazpívá na každé akci (nebo zazpíval, když mu to věk dovoloval).

 

Nechci mladou začínající zpěvačku hned srovnávat s Gottem. Jen chci podotknout, že ten „nedostatek duše“ by mi vadil u klasické písničkářky, ale nebude mi vadit u zpěvačky „velkých písní“. Tady se ale skrývá to nejslabší místo, které navíc Veronika nemůže moc ovlivnit. A to jsou písně, které bude zpívat po soutěži. Pořád tvrdím, že všechny ty soutěže SuperStar, X Factor, Hlas, Talentmania a podobné už objevily obrovské množství velmi talentovaných lidí, ale zatraceně tu schází soutěž „Česko a Slovensko hledá skladatele a textaře“. Protože valná většina dobrých lidí ze SuperStar nakonec dojela na to, že pro jejich debutová alba nebyly k dispozici žádné opravdu dobré písně.


 

Daniel Šmidák: Desmod – Som na tebe zavislý

Možná to v sále znělo hůř než v televizi, ale já nemám pocit, že by to byla až taková trága. Dávám sice Daniela ve svém dnešním žebříčku na předposlední místo, ale mezi ním a Karolem je ještě obrovský rozestup. Dan byl často pod tónem a jeho hlas neměl tu sílu a naléhavost, jaká tam měla být, nicméně od něj to zatím bylo nejlepší vystoupení a dokonce mě to i docela zaujalo. A mimochodem, velmi dobrá slovenština. Možná nejlepší, jakou kdy jakýkoli Čech v pěveckých soutěžích předvedl.


 

Karol Komenda : Miro Žbirka – Cesta zakázanou rychlosťou

Tak to je průšvih. Ne, to je průser. Obrovský. Naprosto nejasný a nejistý začátek, hlas slaboučký jak kafe ze zalitého lógru a naprosto tragická výslovnost. Zapomenutý text bych mu odpustil, ale to, že jsem mu nerozuměl ani pasáže, které nezapomněl, to se odpustit nedá. Všechno špatně, zpátky na stromy a pryč ze soutěže. Navíc se ukázalo, jak nepoučitelný Karol je. V prvním kole mu porota řekla, že na rock nemá. Ve druhém kole zpívá rockovou věc (jsem přesvědčený, že by se s produkcí mohl dohodnout na nějaké měkčí Žbirkově skladbě), znovu je mu připomenuto, že prostě není rocker, no a to poslední, co z Karola na pódiu nakonec vypadne, je to, jak ho mrzí, že si pořádně nezazpívá v rockovém kole. Nu, je ze hry a v rámci pěveckých výkonů se mi po něm věru stýskat nebude.

 

Martin Šafařík: Janek Ledecký – Proklínám

Od Šafy jsem tedy čekal lepší výkon. Ty vzlyky byly vyloženě rušivé a od zkušeného studenta zpěvu bych očekával, že už bude mít dost vkusu a soudnosti, aby to uměl sám posoudit. Velmi se mi nelíbila Martinova výslovnost. Porota už zmínila jeho anglickou češtinu, já bych dodal ještě značný problém se znělostí hlásky R (ať do sm’ti seš sám). Na druhou stranu předvedl nádherné, čisté hloubky. Jestli má někdo v této soutěži „pevné spodky“, tak to není Štefan, ale jednoznačně Martin. Jeho vystoupení mě i přes zmíněné nedostatky bavilo.

 

Ewa Farna: Hodnocení

Ewa Farna - 3
(Foto: facebook.com)

A co mě ještě tento večer velmi bavilo? Hodnocení Ewy Farne. Ta holka s každým dalším dílem dokazuje, že v porotě má co dělat, že má co říci. Je konkrétní, uvádí naprosto jasné a zřetelné příklady, vše, co říká, má hlavu a patu. Po přenosu jsem si ze záznamu pustil všechna její nedělní hodnocení a troufám si tvrdit, že ze všech porotkyň ve všech českých pěveckých a talentových soutěžích je Ewa s přehledem nejlepší.

 

Můj žebříček (na základě výkonů tohoto kola):

 

Sabina Křováková
Adam Kukačka
Veronika Stýblová
Kristína Debnárová
Martin Šafařík
Virgínia Buberníková
Štefan Pčelár
Jaroslav Smejkal
Tereza Mandzáková
Daniel Šmidák
Karol Komenda
 



17 hlasů
Vaše hodnocení