Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Jsou lidé, kteří jsou uchváceni padajícími kaštany, barvícím se listím, sbíráním hub a vůněmi lesa a atmosféra babího léta a podzimu je jim blízká. Jenže ne každý si tuto část roku užívá. Patříte i vy spíše mez ty, které ničí vstávání do tmy a brz...

6 jednoduchých inspirací pro podzimní duševní pohodu

Listopad
zdroj: Thinkstockphotos Listopad
aktualizováno 03.10.2019, 00:00 | 03.10.2019, 00:00 | Krásná.cz

Jsou lidé, kteří jsou uchváceni padajícími kaštany, barvícím se listím, sbíráním hub a vůněmi lesa a atmosféra babího léta a podzimu je jim blízká. Jenže ne každý si tuto část roku užívá. Patříte i vy spíše mez ty, které ničí vstávání do tmy a brzké večerní stmívání, věčný déšť, šeď a všudypřítomné unavené tváře?

Jestliže vás každé ráno otráví tma za oknem, potřeba obléknout si teplý kabát a nezapomenout deštník, zkuste se na tyto mínusy podzimu povznést. Podzim má totiž i své světlé stránky a příležitosti, které možná jen zbytečně přehlížíte.


Příroda jako lék na duši

 

Ne nadarmo se říká, že příroda je jedním z nejúčinnějších antidepresiv, jelikož kombinace čerstvého vzduchu, vitamínu D, pohybu a krásných výhledů tvoří dokonalý koktejl pro fyzickou, psychickou i duševní pohodu. Proto pokud vám to jenom trochu vyjde, vyrazte o polední pauze na procházku, odpoledne si jděte zaběhat, naplánujte o víkendu výlet s rodinou do lesa a sami uvidíte, že příchod podzimních dní budete vnímat daleko pozitivněji. Jak se říká: neexistuje špatné počasí, jen špatné oblečení, myslete proto na pevné boty, do kterých neteče, bundu, která odolá větru i dešti, ale i čepici a šál.


Radujte se z každodenních maličkostí

 

Věděli jste, že „recept na štěstí“ máme doslova na dosah ruky? Podle některých psychologů je to totiž schopnost zaměřit se na každodenní drobnosti, které bereme jako samozřejmost, a tak se z nich přestaneme radovat. Zkuste dát před spaním pět minut času tomu, že si napíšete seznam tří věcí, které vás ten den potěšily a třeba brzy sami uvidíte, kolik radosti a štěstí přehlížíte či považujete za samozřejmost.

 

Náš tip: Naučte se žít jako Skandinávci, kteří se s tmavými dny potýkají mnohem více než my. Aby je přežili v duševní pohodě, vytvořili si životní filozofii nazvanou hygge. Je to umění najít si něco krásného v každém okamžiku, hygge se ale hodně promítlo i do designu a zařízení interiéru. K tomu, být víc hygge, vám doma pomohou svíčky a světýlka, pohodlný ušák, hebká huňatá deka, a třeba i dobrá kniha. S receptem na tento životní styl vám pomohou i různé populární příručky (Meik Wiking: Hygge; Marie Tourell Soderberg: Hygge; Meik Wiking: Lykke), ale i humorné, romantické a odpočinkové knihy (Caroline Franc: Mise Hygge; Clara Christensen: Hygge a polibky; Rosie Blake: Život zn. Hygge).

 


Kreativitou ke šťastnějšímu já


V dnešním uspěchaném světě si často mnoho z nás zapomíná vyhradit tolik důležité chvíle na péči o svoji duši. Pokuste se proto během dne najít si chvilku a pusťte se do libovolné kreativní aktivity. Některé z nich, jako je třeba malování mandal, volné psaní nebo třeba vybarvování antistresových omalovánek mají téměř meditační účinky. Krásně si totiž vyčistíte hlavu, zapojíte často opomíjenou kreativní část mozku a třeba jako bonus vytvoříte něco krásného.

 

Náš tip: Se začátkem školního roku hledají rodiče zajímavé kroužky pro své děti, kurzy, které vás naučí něco nového, ale cílí i na dospělé. Zamyslete se, v čem se chcete zlepšit, co nového naučit, co vás bavilo v dětství a užili byste si to i dnes. Podzim je ideální příležitost pro absolvování nějakého zajímavého kurzu. Začněte třeba šít (kurzy i po začátečníky najdete třeba na rebelionatelier.cz), zdokonalte se ve fotografování (řada workshopů na fotoskoda.cz), zapracujte na svých profesních schopnostech i osobním rozvoji (pestrá škála kurzů je k mání třeba na naucmese.cz).


Teplo domova


Domov by měl být oázou bezpečí, místo, kde se všichni cítí dobře a rádi se sem vrací. Zkuste si doma zařídit tzv. “odpočinkovou zónu” – tedy takovou část bytu, která nebude sloužit k žádné praktické činnosti, ale právě k trávení příjemných chvilek s rodinou a přáteli. Toto místo by mělo působit pohodlně, útulně, a tak by zde neměly chybět měkké deky, příjemné osvětlení, voňavé svíčky, rodinné fotky, oblíbené knihy… Prostě to, co vám dělá radost a pomůže vám zahnat nejeden podzimní splín.


Náš tip: Chcete-li originální a vkusné doplňky, mrkněte například na bonami.cz. Máte-li omezený rozpočet, nezruinuje vás návštěva obchodního domu Ikea nebo Kik. Nezapomeňte také na květiny, zapátrejte po nich na pokojovky.cz nebo si na workshopu vyrobte stylovou mechovou kouli kokedama kouli (v nabídce kurz má např. gardners-eshop.cz).

 

ČTĚTE TAKÉ:

Jak se nenudit... ve městě
Jak se nenudit... na vesnici
Jak se zabavit sama doma bez internetu


Myslete i na své tělo

 

S příchodem podzimu má spousta z nás potřebu zútulňovat a uklízet nejen své domovy, ale tělo, které může být po hektickém létě unavené, bez energie a celkově potřebuje doplnit před zimou vitamíny. Dnešní doba, stresové pracovní tempo a rodinné povinnosti ale lidem často brání zpomalit a věnovat čas sám sobě. Myslet na druhé a být pilný zaměstnanec vás samozřejmě ctí, ale nemělo by to vaše tělo zničit.

 

Náš tip: Na potřebu zpomalit se snaží upozornit devítidenní program UGO Očista, který pomocí šťáv, meditací a inspirací pomáhá do každodenní rutiny přinášet zdravější stravovací návyky a obnovit vnitřní rovnováhu. Přihlašovat se do ní můžete do 5.10. na ugoocista.cz, k zakoupení je i na webu rohlik.cz.

 

Smoothie
(Foto: Getty Images)

 

Digitální detox

 

Všimli jste si někdy, jak často máte potřebu kontrolovat svůj telefon, Facebook či e-mail? Závislost na elektronických zařízeních celosvětově roste závratným tempem a může s sebou přinést zhoršení mezilidských vztahů i fyzického a duševního zdraví. Pokud se budete snažit této závislosti předcházet a zvládnete si třeba o víkendu naplánovat den offline, sami uvidíte, jak osvobozující je to pocit.

 

Náš tip: Zaměstnejte ruce i hlavu jinak, třeba pomocí deskových a karetních her. Nechte se strhnout a za chvíli na nějaký internet úplně zapomenete. Vyzkoušejte třeba novinky od Albi, jako jsou malovací párty hra Duplik, svižná rodinná hra RailRoad Ink nebo vědomostní knihy Mozkovna: Chytré knihy (Klasické hádanky, Zapeklité hlavolamy, Logické výzvy a Jak proměnit vodu a víno, ve kterých najdete vědecké a matematické záhady).



0 hlasů
Vaše hodnocení