Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Chystáte se na dovolenou a plánujete zakoupit nový foťák nebo něco na sebe? Pozor na podvodné e-shopy! Ve snaze nalákat zákazníky některé z nich nabízí podezřele nízké ceny oproti osvědčeným internetovým obchodům. Výsledkem takového nákupu pak moh...

Jak dostat peníze zpět, když na internetu naletíte?

Hotovost nebo karta
zdroj: Thinkstockphotos Hotovost nebo karta
aktualizováno 05.06.2019, 00:00 | 05.06.2019, 00:00 | Krásná.cz

Chystáte se na dovolenou a plánujete zakoupit nový foťák nebo něco na sebe? Pozor na podvodné e-shopy! Ve snaze nalákat zákazníky některé z nich nabízí podezřele nízké ceny oproti osvědčeným internetovým obchodům. Výsledkem takového nákupu pak mohou být peníze v luftě. Jak nenaletět a co dělat v případě problémů?

Alice z Říčan u Prahy chtěla své kamarádce udělat radost a koupit jí k narozeninám kabelku oblíbené značky ze zahraničního e-shopu, který sliboval fantastickou cenu a rychlé dodání. Doprava a cena bylo ale asi jediné, co uvedeným informacím odpovídalo. „Po otevření balíku jsem se nestačila divit. Přestože nejsem odborník na módu, na první pohled mi bylo jasné, že se jedná o kvalitu á la vietnamská tržnice,“ vypráví Alice. Pokusila se zboží reklamovat u prodejce, jenže ten nereagoval ani na několikátý pokus.

 

„Proto jsem se rozhodla, že zkusím požádat o pomoc svou banku, jejíž kartou jsem nákup dopředu zaplatila. Na pobočce jsem vyplnila reklamační formulář pro vrácení peněz, takzvaný chargeback, dodala potřebné údaje a potvrzení o objednávce a čekala na verdikt,“ vzpomíná Alice. Dopadlo to šťastně, za měsíc měla paní Alice peníze zpátky na účtu. Co z toho plyne?

 

1. Pozor na neověřené e-shopy

 

Nákup na internetu vás může vyjít mnohem levněji než v kamenném obchodě, což je i důvod, proč Češi utrácí online jako zběsilí, jen v roce 2018 to bylo v České republice závratných 135 miliard korun. Narazit ovšem můžete i na podvodné e-shopy. Ty často pochází ze zemí mimo EU. Zpozornět byste rovněž měli, pokud e-shop nabízí žádané zboží s podezřele nízkou cenou a pouze s možností platby předem. Zaměřte se i na údaje, které o sobě e-shop veřejně uvádí. „Ten seriózní by měl uvést jméno provozovatele, IČ, adresu, odpovědné osoby a zřejmé kontaktní informace. Důležité je vycházet ze zkušeností vlastních nebo blízkého okolí, pokud je nemáme, tak je dobré pročíst si recenze nakupujících na daného obchodníka,“ radí Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

 

 

2. Proveďte reklamaci u prodejce nebo u vaší banky

 

Pokud vám kartou zaplacené zboží nedorazí vůbec, nebo dorazí v jiné než slíbené kvalitě či množství, obraťte se v první řadě na prodejce. „Pokud obchodník nereaguje nebo klient není s jeho reakcí spokojený, může si zadat reklamaci platby u banky, jejíž debetní či kreditní kartou nákup zboží nebo služeb provedl. To lze jednoduše přímo na pobočce, přes zákaznickou linku či internetové bankovnictví,“ říká Jan Hruška, manažer pro platební karty z Moneta Money Bank. Finanční instituce má totiž povinnost posoudit reklamaci podanou klientem a v oprávněných případech na základě mezibankovních dohod použít výše zmíněný chargeback, který umožňuje vaší bance skrz mezinárodně platný systém získat peníze zpět od banky nepoctivého obchodníka.

 

 

„Takových požadavků jsme za posledních rok obdrželi od klientů tisícovku a více než 90 % z nich je vyřízeno kladně, což je pro klienty povzbudivá zpráva,“ uvádí vedoucí týmu zákaznických služeb Martina Ruferová z téže banky a dodává, že vedle nákupů na e-shopech lidé nejčastěji reklamují platby za různé registrace na online seznamkách nebo herních portálech. I přes tyto dílčí situace je platba kartou na internetu stále vhodný a bezpečný způsob, jak pohodlně zaplatit za zboží nebo služby, vždyť denně se takových transakcí úspěšně uskuteční miliony.

 

ČTĚTE TAKÉ:

Ovládni své shopaholické choutky
Nákup on-line se nevyvedl? 6 rad, jak dostat své peníze zpět!
Na co pozor při nakupování z asijských e-shopů

 

3. Dodržujte stanovené lhůty

 

Reklamovat vámi schválenou platbu kartou lze zpravidla do 60 až 120 dní od data provedení transakce. Lhůta je dána karetní asociací (např. Visa, Mastercard), která určuje i další konkrétní pravidla vyřízení reklamace. Berte v úvahu, že u vámi schválených transakcí banka nemá povinnost peníze vrátit, jde spíše o vstřícné gesto bankovních institucí.



0 hlasů
Vaše hodnocení