Klávesové zkratky na tomto webu - rozšířené Na obsah stránky Na hlavní stránku Přejít do archivu Přejít na televizní program Přejít na tn.cz Přejít na stránky Nova Cinema
Přihlásit »  |  Registrace »

Během školního roku mají všichni žáci a studenti jeden poměrně velký problém - ranní vstávání! Samozřejmě ne každého to trápí, někdo je zkrátka skřivan, vstává brzy a nevadí mu to. Někdo ale vstávání nenávidí a z budíku se mu ježí chloupky všude p...

Jak ráno nezaspat a nepřijít pozdě

Zaspat
zdroj: Thinkstockphotos Zaspat
aktualizováno 03.10.2013, 00:00 | 03.10.2013, 00:00 | Krásná.cz/Mersmerize

Během školního roku mají všichni žáci a studenti jeden poměrně velký problém - ranní vstávání! Samozřejmě ne každého to trápí, někdo je zkrátka skřivan, vstává brzy a nevadí mu to. Někdo ale vstávání nenávidí a z budíku se mu ježí chloupky všude po těle. Jak tedy vstát, aby to nebylo utrpení?

Určitě znáš ten pocit, když si v neděli večer uvědomíš, že ráno zase budeš vstávat. Zase bude zvonit budík, budeš muset vstát z vyhřáté postele a udělat ze sebe člověka. Pro někoho tohle skutečně není lehké, já sama to moc dobře znám a zkusím ti dát pár tipů do budoucna, abys vše stihla a vstávalo se ti lépe.

Samozřejmě nechci tvrdit, že to zabere vždy a na sto procent. Každý jsme jiný, a tak si každý potřebujeme najít nějaký ten svůj vlastní režim, který nám bude příjemný.

Dostatek spánku a spánková hygiena

Doba spánku se občas podceňuje. Někdo říká, že mu stačí spát pět hodin, ale ráno nemůže pořádně myslet a ani vstát - to určitě není dobře. Průměrná doba spánku pro "normálního" člověka je 6 až 8 hodin s tím, že tobě nemusí stačit ani těch 8 hodin. Někdo prostě potřebuje spát déle a někomu stačí méně - určitě to poznáš sama.

 

Únava - 2
Neměla bys usínat déle než hodinu. (Foto: Thinkstockphotos)

 

Choď spát dřív! To je rada číslo jedna. Hodně slečen teď začne namítat, že ony nemohou usnout, že se snaží usnout třeba hodinu, převalují se v posteli a usnout až po půlnoci. To není správné, protože doba usínání by nikdy neměla překročit hodinu. Jestli usínáš déle, něco není v pořádku. Možná jsi hodně ve stresu, spíš ve špatném prostředí, máš špatné návyky na spaní. Je totiž jasné, že když si odpoledne lehneš na čtyři hodiny, tak v deset jen tak neusneš.

PŘEČTI SI TAKÉ:
Potřebuješ se uvolnit? Zkus spánek jogínů
Bylinky pro tvůj klidný spánek
Vylepši si a zorganizuj své ráno

Stejně tak je důležité spát ve vyvětrané místnosti, spíš chladnější než přetopené, nezvykat si usínat u televize nebo rádia (i když samozřejmě to někomu může vyhovovat) a snažit se dodržovat pravidelnost. Ta totiž spánku hrozně moc svědčí. Když budeš měsíc chodit spát ve tři ráno a najednou si řekneš, že si v jedenáct lehneš, je jasné, že jen tak neusneš. Tělo si totiž na režim rychle zvykne, a proto je důležité dodržovat dobu, kdy jdeš spát. Nemusí to být přesně na čas, ale alespoň přibližně.

Všechno připraveno!

Není snad nic horšího, než jít do školy a po cestě zjistit, že jsi zapomněla na něco důležitého a musíš se vrátit. Nebo to samé v bledě modré - ráno nestíháš, protože nevíš, kde máš sešit/telefon/index. Je to o nervy, navíc ti to na náladě skutečně nepřidá. Proto, pokud víš, že ráno nejsi zrovna čilá a nemáš moc energie, připrav si všechno večer, abys na nic nezapomněla a ráno si třeba o pár minutek mohla ještě přispat.

Nezamačkávat budík!


Mnoho lidí má jeden příšerný zlozvyk - ráno zazvoní budík, oni ho zamáčknout, přeřídí o pět nebo dvacet minut a jsou vděční za každou chvilku, kdy ještě mohou ležet. Je to skutečně správné a vyspíš se více? Ne, tak to není!

Ve spánku se opakují dvě fáze (REM a nonREM). Pokud se probudíš v nesprávné fázi, tedy v té hlubší (REM), tak jsi mnohem unavenější, než když se probudíš v nonREM. A REM samozřejmě přichází, pokud jdeš znovu spát. Když pak takhle pořád dokola zamačkáváš budík, znovu a znovu svoje tělo trápíš, znovu se u tebe připravuje střídání spánkových cyklů a nakonec jsi na tom ještě hůře, než kdybys vstala hned a znova neusínala.

 

Strečink
Vstaň brzy poté, co ti zazvoní budík. Budeš méně unavená. (Foto: Thinkstockphotos)

 

Proto je dobré vstát během několik málo minut po tom, co ti první budík zazvoní a ty se probudíš. Možná si říkáš, že na to vyzraješ a budík si nařídíš na dřívejší čas, než musíš vstát. To je ale taky špatně - je lepší nařídit si budík skutečně na ten čas, kdy chceš vstávat - vyspíš se více, nedráždíš spánkové fáze! :-)

BUDE TĚ ZAJÍMAT:
Doma.cz píše: 
Kolik spánku je moc a kolik málo? Ani lékaři si nejsou jisti
10 provokativních způsobů, jak dostat chlapa do postele

Snídej!


Snídaně je základ dne! Když vstaneš po osmihodinovém spánku, vezmi si, že tvoje tělo osm hodin (a pravděpodobně ještě víc) vůbec nejedlo ani nepilo. Je hladové, má zanedbaný pitný režim... Kde má potom vzít tu energii? Když se alespoň trošku nasnídáš, dáš si třeba skleničku vody nebo džusu, hned budeš mít víc energie a lepší náladu!



8 hlasů
Vaše hodnocení